دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (علیه‌السلام) قال: «مامِنْ رجُلٍ تکبَّر او تجبَّر الّا لِذِلَةٍ وجدها فی نفسِهِ» (کافی، ج 2،ص 312)

امام صادق (علیه‌السلام) فرموده است: «هیچ انسانی خودبین و متجاوز نمی‌شود و به تکبّر و جبّاریت آلوده نمی‌گردد مگر به خاطر ذلت و خواری که در ضمیر خود احساس می‌کند»
عن ابی عبدالله (علیه‌السلام) قال: «مامِنْ رجُلٍ تکبَّر او تجبَّر الّا لِذِلَةٍ وجدها فی نفسِهِ» (کافی، ج 2،ص 312)
عن ابی عبدالله (علیه‌السلام) قال: «مامِنْ رجُلٍ تکبَّر او تجبَّر الّا لِذِلَةٍ وجدها فی نفسِهِ» (کافی، ج 2،ص 312)

عن ابی عبدالله (علیه‌السلام) قال:

«مامِنْ رجُلٍ تکبَّر او تجبَّر الّا لِذِلَةٍ وجدها فی نفسِهِ» (کافی، ج 2،ص 312)

امام صادق (علیه‌السلام) فرموده است:

«هیچ انسانی خودبین و متجاوز نمی‌شود و به تکبّر و جبّاریت آلوده نمی‌گردد مگر به خاطر ذلت و خواری که در ضمیر خود احساس می‌کند»

توضیح:

علل و عوامل گوناگونی می‌توانند در آدمی اثر بگذارند و باعث بروز احساس حقارت شوند و در صورتی که آن عوامل ثابت و مستقر بمانند ایجاد عقده حقارت می‌کنند و باعث شکنجه و عذاب شخص می‌گردند.

کسانی که گرفتار عقده حقارت هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که هر نوع مخالفت و سرکشی عقده آنان را نمی‌گشاید. بلکه بر حقارتشان می‌افزاید. لذا کسانی که مبتلا به تکبر هستند برای جبران نقائص شخصی می‌کوشند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و از این راه آنان را به قدرت و نیروی خود جلب نمایند و بدین‌وسیله حقارت خویش را جبران نمایند.

بنابراین منشأ خود بزرگ‌بینی و تکبر و ستم و جبّاریت، حقارت و ذلتی است که در ضمیر افراد می‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

ویژگی های مادر نمونه از دیدگاه قرآن و مذهب

از زمره صفات ثبوتى و فعل خداوند خالقیت و ربوبیت است. یعنى هم آفریدگار است و هم پروردگار. جریان این دو صفت الهى در مورد انسان به توسط پدر و مادر انجام مى شود و این دو هستند كه وسیله پیدایش او در حیات مادى و رشد و تربیت او بویژه در ایام كودكى اند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

ابراز محبت در بین همسران از نطر اسلام

واژه‏های عاشقانه و دلنشین، به طور شگفت‏انگیزی می‏تواند آفریننده ی لذت‏های كوچك باشد. ابراز محبت با صراحت و در عین صداقت و راستی در حالی كه آمیخته با هیجانات روحی است، محبت را تا مرز عشق می‏رساند كه شیرینی و حلاوت لذت آن را باید در عمق دل‏ها جستجو كرد ولی پنهان كردن عشق، محبت را خفه می‏كند و می‏میراند.
Powered by TayaCMS