دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

لذت طلبی و سعادت طلبی

بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده و در آن نهرهایی است از آب گوارا و نهرهایی از شیر که هیچ‌گاه مزه آن دگرگون نشود و جویهایی از شراب برای لذت بردن کسانی که می‌‌آشامند»(محمد:15).‌
لذت طلبی و سعادت طلبی
لذت طلبی و سعادت طلبی
نویسنده: علی مهدوی

«مثل الجنه التی وعد المتقون فیها انهار من ماء غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین؛ بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده و در آن نهرهایی است از آب گوارا و نهرهایی از شیر که هیچ‌گاه مزه آن دگرگون نشود و جویهایی از شراب برای لذت بردن کسانی که می‌‌آشامند»(محمد:15).‌

یکی از گرایشهای فطری انسان، گرایش به لذت و خوشگذرانی و راحت‌طلبی است که طبعاً توام خواهد بود با رنج گریزی و فرار از درد و ناراحتی. فطری بودن این گرایش بدین معناست که ساختمان روح و روان انسان به گونه‌ای آفریده شده است که قادر نیست‌ از لذت، متنفر و گریزان و به جای آن، رنج و مشقت و سختی را طالب باشد. یعنی گرایش وی به لذت و خوشگذرانی و بی‌میلی‌اش نسبت به درد و رنج و مشقت، اختیاری او نیست، بلکه به‌طور تکوینی در او نهاده شده است. اصل این گرایش از آنجا که غیر اختیاری است خودبه‌خود داخل در حوزه اخلاق قرار نمی‌گیرد و نمی‌شود کسی را برای آنکه طالب لذت و خوشگذرانی است و یا برای آنکه از درد و رنج می‌گریزد ستایش یا نکوهش نمود. باید توجه داشت که سعادت نیز چیزی جدای از لذت نیست و تفاوت ذاتی و ماهوی با آن ندارد. حقیقت سعادت و خوشبختی انسان به لذت دائمی و فراگیر و همه جانبه او بر می‌گردد. ‌

قرآن کریم نه تنها وجود گرایش به لذت را در انسان انکار و یا آن را محکوم نمی‌کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر اساس این میل طبیعی انسان مبتنی می‌سازد و در روش تربیتی خود از وجود آن بهره می‌برد. قرآن هنگامی که می‌خواهد انسان را بر پایبندی و عمل به دستورات دین خدا ترغیب و او را در پیمودن راه صحیح زندگی تشویق کند از وجود این میل و تأثیری که در اتخاذ روش و رفتار خاصی دارد بهره فراوان می‌برد. قرآن به انسان وعده می‌دهد که اگر در زندگی راه الهی را بپیماید، به لذت و سعادت جاودان می‌رسد و او را تهدید می‌کند که اگر از این راه، منحرف شود و از دستورات الهی سرپیچی کند، آینده‌ای تلخ، شقاوت‌بار و ناگوار در انتظارش خواهد بود، مبتلا به عذابها، رنجها و بدبختی‌ها می‌شود و سراسر قرآن پر است از بشارت و مژده به سعادت و لذت و یا انذار و تهدید از عذاب و شقاوت. در همه مواردی که به تعبیرهای سعادت، فلاح، فوز و امثال آنها در این کتاب مقدس به کار رفته، معنایش همین است که چون انسان فطرتاً طالب سعادت، خوشبختی و کامیابی است، باید به دستورات دینی عمل کند، تا بتواند مطلوب و گمشده خود را باز یابد و به ایده و هدفی که دنبال می‌کند برسد و این بدان معناست که از دید قرآن، وجود این گرایش فطری در انسان مفروض و مورد تأیید است و قرآن آن را نفی نمی‌کند، محکوم نمی‌کند بلکه آن را در مسیر تربیتی صحیح انسان جهت می‌دهد. علاوه بر این بیانات و تعابیر کلی، قرآن در بعضی آیات از تعبیر ویژه «لذت» استفاده کرده است همچون آیه صدر بحث. بنابراین اصل اینکه انسان طالب لذت باشد از نظر قرآن مورد تأیید و بی‌اشکال است چرا که این یک میل فطری و جبری است. البته بدیهی است که قرآن این میل را به رسمیت می‌شناسد؛ ولی هیچ‌گاه آن را یله و رها و افسار گسیخته آزاد نمی‌گذارد، بلکه آن را در جهت صحیح خود هدایت می‌کند. قرآن کریم مردم را دعوت به ایمان و عمل صالح می‌کند و بشارت به پاداش اخروی می‌دهد همراه با سعادت و لذت ابدی. بنابراین از نظر قرآن، لذت‌طلبی به خودی خود، چیز نامطلوبی نیست که مورد مذمت و نکوهش قرار گیرد.

مقاله

نویسنده علی مهدوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان خطاكارو نااهل

در بعضی از آیات قرآن كریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده كوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهكارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

مدارا کردن با مردم، نوعی صدقه است

مدارا کردن با مردم هم نوعی صدقه است و بلایا و اضطراب‌ها و آشفتگی‌ها را از انسان دفع می کند و آرامش و آسودگی را برای آدمی به ارمغان می آورد.
No image

اهمیت حیا از نطر دین اسلام

اگر در جامعه مرزها و حریم‌ها معیّن نباشد و هر کس به خود اجازه دهد وارد حریم دیگران شود، به تدریج بی‌حیایی در جامعه رواج پیدا می‌کند. صمیمیت و خودمانی شدن در جای خود امری پسندیده است اما اگر به افراط کشیده شد، حرمت‌ها شکسته می‌شود. در اسلام جایگاه هر کس تعریف شده است.
Powered by TayaCMS