دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پنج گام جنگ نرم

No image
پنج گام جنگ نرم

پنج گام جنگ نرم

دكتر امیر محبیان

موضوع جنگ نرم امر جدیدی نیست بلکه خیلی هم قدیمی است. شاید از زمان خلقت بشر آغاز شده است. شاید آن زمانی که شیطان دست انسان را گرفت و به زور او را از بهشت بیرون برد سرآغاز جنگ نرم شیطان با انسان بر اساس وسوسه بود. من معتقدم که شکل گیری هر نبرد نرمی چه مثبت و چه منفی پنج گام دارد. یعنی پنج توصیه دارد که می‌گویند اگر این پنج توصیه را انجام دهی می‌توانی جنبش نرم راه بیندازی. هر حرکتی که این خصوصیات در آن باشد جنبش نرم است. نخست اینکه ابهام انگیز باشید و از واژه های مبهم و دو پهلو استفاده کنید. معمولادر این جنبش ها شفاف و صریح صحبت نمی‌شود چون ممکن است طیف وسیعی از طرفداران خود را از دست بدهند.واژه‌ها، واژه‌های ارزش دار ولی دو پهلویی هستند. ‌

گام دوم می‌گویند معمولا بر عوامل احساسی و دیداری بیشتر از عوامل عقلی تکیه کنید. در حرکت های اخیر بیشتر از بحث‌های منطقی و عقلی یکسری از جنبه های احساسی غلبه پیدا می‌کرد که معمولا به کسانی که این جنبش‌ها را هدایت می‌کنند می‌گویند دو چیز دشمن شماست. یکی ملامت و دوم شکاکیت. ملامت را با مشغولیت حل کنید. یعنی هوادارانتان را به کارهای مختلف مشغول کنید. شکاکیت هم برای آنها خطرناک است چون آن موقع طرفداران عقلانی فکر می‌کنند. وقتی عقلانی فکر کنند آن وقت در آنها تردید به وجود می‌آید و رهبران این جنبش قصد ندارند که در طرفداران خود تردید ایجاد کنند. می‌گویند بدبینی را دفع کنید و ملول را مشغول کنید. شما نگاه کنید در این جریان ها کسی را که کمی شک کند سریع طرد می‌کنند. ‌

سومین گام این است که می‌گویند برای پیروان از شعایر آیین خلق کنید، یک سلسله مراتبی را به وجود بیاورید و آنها را بر اساس رتبه تقسیم کنید. اسامی و عناوین به آنها بدهید. شما نگاه کنید در همین جنبش سبزی که ایجاد شد چنین شکلی به وجود آمد. یعنی سعی کردند به رفتارهایشان یک جنبه تقدس هم بدهند. در راهپیمایی‌های سال گذشته هم اگر دیده باشید دسته‌ای شعارهایی را می‌دهند و عده‌ای هم که فکر نمی‌کنند به دنبال این دسته می‌افتند. گویی این شعارها کاملا درست هستند. آنها فقط پیروی می‌کنند. حتی در مکانیسم مدرنی مثل شبکه که طراحی کردند، وقتی از منابعی که این ایمیل‌ها برایشان ارسال می‌شود، یکسری منابع را درست و درست‌تر می‌دانند، سریع عمل می‌کنند ولی اگر در جایی برای کسی چند سئوال ایجاد شود می‌گویند باید این فرد را طرد کرد.

در چهارمین گام می‌گویند منبع در آمد خودتان را مخفی نگه دارید. نمی‌توانید منبع در آمد این جنبش‌ها را پیدا کنید چون می‌گویند شما نباید تشنه قدرت یا ثروت به نظر برسید.

پنجم که مهمترین است و می‌گویند جنبش، در برابر آنها به راه بیندازید. دشمن ندارید خلق کنید. در این جریان هم این جریان آقای احمدی نژاد را به عنوان هدف انتخاب کردند و به ایشان حمله کردند. این پنج گامی است که با آنها جنبش نرم و یا فرقه سازی رخ می‌دهد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان خطاكارو نااهل

در بعضی از آیات قرآن كریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده كوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهكارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

مدارا کردن با مردم، نوعی صدقه است

مدارا کردن با مردم هم نوعی صدقه است و بلایا و اضطراب‌ها و آشفتگی‌ها را از انسان دفع می کند و آرامش و آسودگی را برای آدمی به ارمغان می آورد.
Powered by TayaCMS