دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هم اندیشی بین دانشگاهی استادان زبان فارسی مسکو برگزار شد

No image
هم اندیشی بین دانشگاهی استادان زبان فارسی مسکو برگزار شد نشست هم اندیشی بین دانشگاهی استادان زبان فارسی مسکو در دانشگاه روابط بین الملل مسکو برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این دیدار که بیش از 30 نفر از اساتید زبان و ادبیات فارسی و برخی از دانشجویان دوره دکتری زبان وادبیات فارسی از دانشگاههای مختلف مسکو حضور داشتند گلادکاف معاون رئیس این دانشگاه بر برقراری روابط میان دانشگاههای ایران با روسیه در زمینه تبادل تجربه و برگزاری اقدامات مشترک با دانشگاههای ایران جهت بهبود بخشیدن به کیفیت آموزش زبان فارسی تأکید کرد.
سپس ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در مسکو ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست در موضوع زبان فارسی ومعنویت سخنرانی کرد.
وی در بخشی از سخنان خود گفت : پیوندی که زبان فارسی با معنویت ایجاد کرده سبب شده که بهره گیری از توحید و یگانه پرستی در قالب این زبان در اوج باشد.
ابراهیمی در خاتمه اعلام کرد که رایزنی فرهنگی همواره آماده است در زمینه های مختلف به کرسیهای زبان فارسی در دانشگاههای روسیه مساعدت کند.
وی همچنین از شرکت کنندگان دعوت کرد تا از سایت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو که به تازگی دو بخش مجلات الکترونیکی فارسی و کتابخانه مجازی فارسی را راه اندازی کرده است بازدید کنند.
در ادامه هم اندیشی گلادکاوا رئیس کرسی زبانهای هند و اروپایی و آفریقای دانشگاه روابط بین المللی وابسته به وزارت امورخارجه روسیه در مورد هماهنگی فعالیتها در زمینه تدریس زبان فارسی سخنرانی کرد. سپس خیتریک پروفسور علوم تربیت از دانشگاه زبانشناسی مسکو در مورد مبانی علمی کتاب زبان فارسی- مرحله ابتدایی به ایراد سخن پرداخت.
در ادامه این هم اندیشی پالیشوک از دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو در مورد محتوای آموزش زبان فارسی در دانشگاهها سخنرانی کرد. سپس ایوانف رئیس کرسی زبانهای ایرانی انستیتو آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو در مورد مدرنیزه کردن تدریس زبان فارسی به ایراد سخن پرداخت.
کامنیوا از انستیتو خاورشناسی آکادمی علوم روسیه سخنران دیگر این هم اندیشی بود که درباره ویژگیهای تدریس زبان فارسی در دوره های زبانهای شرقی انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه صحبت کرد. وی از انستیتوی آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو در مورد نحوه آموزش ترجمه در انستیتوی مذکور گزارش داد.
در خاتمه هم اندیشی طالب آوا از دانشگاه دولتی زبانشناسی در مورد انتخاب متن در مرحله ابتدایی آموزش زبان فارسی سخنرانی کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS