مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
اركان چهارگانه ايمان
14 فروردین 1395, 10:19
اركان چهارگانه ايمان
حقيقت ايمان چيست و چگونه مي توان درباره تحقق، ميزان و درجه ايمان خود و ديگران قضاوت کرد؟ نويسنده در اين مطلب بر آن است تا به اين پرسش ها براساس آموزه هاي وحياني اسلام پاسخ دهد. حقيقت ايمان و مراتب آن اگر کسي مدعي چيزي شد مي بايست وجود و آثار و نشانه هاي آن را اثبات کند. وقتي گروهي از اعراب مدعي ايمان شدند خداوند به آنان گفت که شما تنها اسلام زباني آورده ايد و تا رسيدن به ايمان بايد راهي بس طولاني پيموده شود: قالت الاعراب آمنا قل لم نومنوا و لکن قولوا اسلمنا و لما يدخل الايمان في قلوبکم و ان تطيعوا الله و رسوله لايلتکم من اعمالکم شيئا ان الله غفور رحيم؛ باديه نشينان گفتند: ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد، ليکن بگوئيد: اسلام آورديم. و هنوز در دلهاي شما ايمان داخل نشده است و اگر خدا و پيامبر او را فرمان بريد از ارزش کرده هايتان چيزي کم نمي کند. خدا آمرزنده مهربان است.» (حجرات، آيه14) اميرمومنان علي(ع) در تعريف ايمان شرايطي را مطرح مي کند که تا پيش از تحقق آن نمي توان سخن از وجود ايمان در قلب گفت. ايشان مي فرمايد: قال الله تعالي: الايمان؛ معرفه بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان؛ خداوند تعالي فرموده است: ايمان معرفت و شناخت قلبي و اقرار زباني و عمل بدني است. (نهج البلاغه، حکمت 227) از نظر قرآن ايمان با اموري از جمله عمل آميخته است و حتي به نظر مي رسد که خود ايمان مصداقي از مصاديق عمل صالح باشد؛ زيرا براي تحقق ايمان مراحلي بايد طي شود. براي تحقق ايمان افزون بر يقين و تصديق ذهني و عقلي که از وظايف عقل نظري است، مي بايست تصديق قلبي و عزم ارادي تحقق يابد؛ از اين رو بسياري از مردم به حقيقتي جزم پيدا مي کنند، ولي قلب، آن را نمي پذيرد و انکار مي کند. (نمل، آيه14) چنين اشخاصي با وجود جزم انديشه اي و ذهني، عزم ارادي و قلبي ندارند و فاقد ايمان هستند. به هرحال، شکي نيست که عزم ارادي از مصاديق عمل است؛ لذا گفته مي شود که ايمان از مصاديق عمل است و شخصي که در دنيا ايمان نياورده باشد، در آخرت ايمان نخواهد آورد؛ زيرا در آخرت تنها انسان نسبت به حقايق، يقين علمي پيدا مي کند و حقايق براي او آشکار مي شود؛ اما چون آخرت (از جمله عالم برزخ) جاي عمل نيست، نمي تواند «ايمان» بياورد؛ زيرا چنانکه گفته شد ايمان از مصاديق عمل است و آخرت جايي براي عمل نيست، بلکه جاي حسابرسي و مکافات عمل دنياست و انسان هر آنچه را در دنيا کشته در آخرت درو مي کند. از همين رو، اشخاصي که در دنيا ايمان نياورده و به آخرت از جمله عالم برزخ وارد شده اند، خواهان بازگشت به دنيا مي شوند تا عمل صالح داشته باشند که مهم ترين و اساسي ترين آن همان ايمان است، (مومنون، آيات 99 و 100) ولي خداوند به آنان پاسخ منفي مي دهد؛ زيرا مردم هر روز به وقت خواب مردن را تجربه مي کنند و به عالم ديگر مي روند و دوباره به دنيا باز مي گردند، ولي توبه نمي کنند و دوباره همان کار پيشين را ادامه مي دهند؛ و همچنين پس از جمع شدن بساط دنيا و تبديل آن به عالمي ديگر (ابراهيم، آيه48) وقتي با عذاب مواجه مي شوند يا خود را در عذاب مي يابند، خواهان بازگشت و خروج مي شوند تا ايمان بياورند، ولي ديگر دنيايي نيست که به آن بازگردند. (غافر، آيه 11) از همين روست که اميرمومنان علي(ع) به مردمان هشدار داده مي فرمايد: آن اليوم عمل ولاحساب، و غدا حساب و لاعمل؛ امروز (دنيا) جاي عمل بي حسابرسي است و فردا (قيامت و آخرت) زمان حسابرسي است و جاي عمل نيست. (شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج13، 82) اما اگر بخواهيم بدانيم خود يا ديگري داراي ايمان هستيم و در چه مرتبه از ايمان قرار داريم، بايد تحليلي درست از واقعيت، مراتب و درجات ايمان داشته باشيم؛ زيرا ايمان داراي مراتبي همانند مراتب تقوا و يقين است که دست کم سه مرتبه اصلي براي آن مطرح شده است. در روايات و منابع اخلاق اسلامي و آيات قرآن، درباره تقوا به مراتب تقواي عام، تقواي خاص و تقواي اخص اشاره شده و درباره يقين نيز علم اليقين، عين اليقين (تکاثر، آيات 5 و7) و حق اليقين (حاقه، آيه 51؛ واقعه، آيه 95) مطرح مي شود. شکي نيست که ارتباط تنگاتنگي ميان اين ايمان، تقوا و يقين وجود دارد؛ زيرا تقوا برآيند ايمان و يقين برآيند تقواست. ارکان چهارگانه ايمان و نشانه های آن اميرمومنان علي(ع) در تبيين نشانه هاي ايمان به چهار نشانه اصلي اشاره مي کند تا معلوم دارد کسي که اهل ايمان راستين است بايد داراي اين چهار رکن باشد. ايشان مي فرمايد: الايمان علي اربعه ارکان: التوکل علي الله، و التفويض الي الله و التسليم لامرلله، و الرضا بقضاءالله؛ ايمان چهار پايه دارد: توکل بر خدا، واگذاردن کار به خدا، تسليم به امر خدا و رضا به قضاي الهي. (بحار الانوار، ج78، ص63، حديث154، منتخب ميزان الحکمه: ص58؛ جهاد با نفس، ح63) 1- توکل بر خدا: توکل از واژه وکالت به معناي اعتماد (لسان العرب، ج15، ص388، «وکل») و در صورت متعدي شدن با «علي» به معناي اعتماد کردن به ديگري است. (مفردات الفاظ قرآن کريم، ص882، «وکل») پس «توکل علي الله» به معناي اين است که او به خداوند اطمينان و اعتماد کرد. (المصباح، ج2-1، ص 670، «وکل») خداوند در آيات 2 و 4 سوره انفال ارتباط تنگاتنگي را ميان توکل بر خدا و ايمان برقرار مي کند تا نشان دهد که اهل ايمان تنها بر خداوند اعتماد و توکل داشته و خود و امورشان را به خدا وکالت مي دهند. اهل ايمان اگر اين گونه باشند و در کارها به خداوند توکل داشته باشند، از آثار توکل چون استقامت (آل عمران، آيات121 و 122 و 172و 173؛ اعراف، آيات 79 و 89)، آرامش و امنيت (آل عمران، آيات 172و 173)، امدادهاي الهي (آل عمران، آيه 160؛ مائده، آيه11)، محبت خدا (آل عمران، آيه 159)، رضايت الهي (آل عمران، آيات 172 و 173)، نصرت و پيروزي (آل عمران، آيات 122 و 123؛ انفال، آيات 48 و 49) و ده ها اثر مفيد و سازنده ديگر بهره مند خواهد شد. البته بايد توجه داشت هرگز توکل بر خدا به معناي عدم حرکت و تلاش نيست؛ بلکه چنانکه گفته شد، با توکل کردن به خدا، بايد زانوي اشتر را بست. کسي که اهل توکل شود خداوند امورش را کفايت مي کند (آل عمران، آيه173؛ احزاب، آيه3) و تن به مقدرات الهي مي سپارد و رضايت به رضاي خداوندي خواهد داد (توبه، آيه51) و به آرامش مي رسد و جزع و فزع نخواهد کرد و صبر پيشه مي کند. (ابراهيم، آيه12؛ نحل، آيات 41 و 42؛ مزمل، آيات 9 و 10) بنابراين در همه مراحل زندگي صبور است. پيامبر(ص) مي فرمايد: الصبر ثلاثه صبر عند المصيبه و صبر علي الطاعه و صبر عن المعصيه؛ صبر بر سه قسم است: صبر به هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصيت. (کافي، ج2، ص91) پس اهل توکل هرگز در زندگي در زندگي جزع و فزع نخواهد داشت و در يک امنيت و آرامش کامل قرار دارد. 2- تفويض امور به خدا: از ديگر نشانه هاي ايمان حقيقي، واگذاري امور به خداست. اهل ايمان همه امور خويش را به خدا واگذار مي کنند. تفويض فراتر از توکل است؛ زيرا در تفويض خود را به خدا واگذار کرده و امور خويش را به او مي دهد. تفويض در لغت به معناي واگذار کردن و تسليم امري به ديگري و حاکم کردن او در آن امر است. (الصحاح، تاج اللغه و صحاح العربيه، ج 3، ص 1099، ذيل «فوض»؛ معجم مقاييس اللغه، ذيل «فوض»)واگذاري اموربه خدا، به اين معناست که خداوند را در امور خود، حاکم قرار دهيم، اراده تشريعي خدا را بر اراده خود، مسلط گردانيم، از فرمان هاي او پيروي کنيم و از خدا بخواهيم تا تدبير زندگي ما را برعهده بگيرد (بحارالانوار، ج 1، ص 225) و بدانيم که هر حول و قوه اي از اوست. در حديثي ازپيامبر اکرم صلوات الله عليه آمده است که؛ هرگاه بنده اي «لاحول و لاقوه الابالله» بگويد، کارش را به خدا وگذار کرده است. در قرآن کريم، تفويض به معناي واگذار کردن امور به خدا به کار رفته (مومنون، آيه 44) و در احاديث هم بيشتر، همين معنا از تفويض قصد شده است. تعبير «فوضت امري اليک» و تعبيرات مشابه آن، بارها در دعاهايي که از پيامبر و ائمه عليهم السلام نقل شده، آمده است. (من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 495؛ الکافي، ج 2، ص 525) پيامبر اکرم(ص) مي فرمايد: «اول العلم معرفه الجبار و آخرالعلم تفويض الامر اليه؛ اول علم آن است که خداوند را به جباري و قهاري بشناسي و آخر آن، اين است که کار را به او تفويض کني.» (کيمياي سعادت، غزالي، ج 2، ص 404) 3- تسليم امر الهی: تسليم به معناي سلام کردن، اعطاي چيزي به کسي، گردن نهادن، راضي شدن به چيزي، اطاعت و انقياد و فرمانبرداري و سرسپردگي است.(لغت نامه، ج 4، ص 5891، «تسليم») براساس آموزه هاي قرآني، مومن کسي است که تسليم محض خداوند باشد و اما و اگري در کار نياورد و شک و ترديدي نداشته باشد. از آيه 84 سوره يونس برمي آيد که مرتبه عالي ايمان را بايد در تسليم جست. همان طوري که همه هستي در برابر خداوند منقاد و تسليم هستند (آل عمران، آيه 83) انساني که داراي اراده و اختيار است اگر ميان کفر و ايمان، ايمان را برگزيده بايد اهل تسليم محض و منقاد اوامر الهي باشد و هرگز از طاعتي سرباز نزند و خلاف امر الهي رفتار نکند. خداوند درآيات بسياري پيامبران(ع) را به تسليم ستوده است تا نشان دهد تا چه اندازه تسليم امر الهي بودن در تحقق ايمان نقش دارد. (آل عمران، آيه 67؛ نساء، آيه 125؛ بقره، آيه 131؛ مائده، آيه 44) خداوند در آيه 20 سوره آل عمران مي فرمايد که پيروان پيامبر در برابر خداوند تسليم هستند؛ چنانکه حواريون تسليم امر الهي و فرمان هاي حضرت عيسي بن مريم(ع) بودند. (آل عمران، آيه 52؛ مائده، آيه 111) اگر کسي تسليم امر الهي باشد به آرامش (بقره، آيه 112)، بصيرت (نساء، آيه 66)، رحمت الهي (نحل، آيه 89)، نعمت خداوندي (نحل، آيات 120 و 122)، رهايي از ترس و خوف (يونس، آيات 83 و 84) و چندين نعمت و برکت ديگر مي رسد که از راه هاي ديگر به دست نمي آيد. 4- رضا به قضا: از ديگر نشانه ها و ارکان اساسي ايمان رضا به قضاي الهي است. رضاي بنده از خدا به معناي آن است که قضاي خدا را مکروه نداند (مفردات، ص 356، «رضي») و اين امر محقق نمي شود مگر آنکه بنده به قضاي الهي و کارهاي تکويني و احکام تشريعي او راضي باشد. (الميزان، ج 9، ص 375) رضا به قضا همان رضايت بنده از خدا و قضايي است که او تعيين مي کند و در جهان و جامعه و جان رخ مي نمايد. قضا، در لغت به معناي حکم (ترتيب العين، ج 3، ص 1490، «قضي»؛ لسان العرب، ج 11، ص 209، «قضي») و نيز به معناي تمام کردن کار آمده است. قضاي منسوب به خداوند، اخص از «قدر» است. (مفردات الفاظ قرآن کريم، راغب اصفهاني، ص 674، «قضي») و از آنجا که پديده ها در وجود و تحقق، مستند به خداوند متعال هستند، اگر خداوند، تحقق پديده را اراده کند و علل و شرايط آن تمام شود و راهي براي پديده باقي نماند مگر موجود شدن به تعيين الهي و از دايره ترديد و ابهام خارج شود، اين اراده، قضاي الهي ناميده مي شود. قضا، هم دردايره تکوين است (يوسف، آيات 40 و 41؛ انعام، آيات 60-57 و 62 و 67 و هم در دايره تشريع. (مائده، آيه 1) از نظر فلسفي نيز قضا خروج از ترديد و ابهام و ضروري شدن وجود از ناحيه علت تامه که واجب تعالي است، مي باشد؛ زيرا مقصود از قضا تمام شدن امر و تعيين و تعين پيدا کردن است. در روايات نيز همين معنا تاييد شده است، مانند روايت هشام بن سالم که گفته است: امام صادق(ع) فرمودند: ان الله اذا اراد شيئا قدره فاذا قدره قضاه، فاذا قضاه امضاه؛ خداوند وقتي چيزي را اراده کند آن را مقدر مي کند. پس از تقدير آن را قضا مي کند. خلاصه اينکه: قدر، مقدر را حتمي نمي کند و احتمال عدم وقوع دارد، اما هنگامي که مورد قضا واقع شد، چاره اي جز وجود و تحقق ندارد. (الميزان، ج 13، ص 75-72) به هر حال، از ارکان و نشانه هاي ايمان در شخص مسئله پذيرش قضاي الهي است. کسي که راضي به قضاي الهي نيست و بدان خشنود نمي شود و غرولند و شکوه مي کند و زمين و زمان را به خاطر بي تابي و عدم تحمل به هم مي ريزد، بايد در ايمانش شک و ترديد روا داشت. اصولااهل ايمان معتقد به قضاي الهي و راضي و خشنود به آن هستند. (يوسف، آيات 40 و 67 و 80) خداوند در آيات 22 و 23 سوره حديد مي فرمايد: هيچ مصيبتي نه در زمين و نه در نفسهاي شما به شما نرسد، مگر آنکه پيش از آنکه آن را پديد آوريم، در کتابي است. اين کار بر خدا آسان است تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگين نشويد و به آنچه به شما داده شادماني نکنيد و خدا هيچ خودپسند فخرفروشي را دوست ندارد. براساس آيات قرآن قضاي الهي حتمي و بي تاخير و بي تغيير و تخلف ناپذير است. (رعد، آيات 38 تا 40؛ بقره، آيه 117؛ آل عمران، آيات 47 و 59 و 154 و آيات ديگر) از اين رو اهل ايمان را به صبر بر قضاي الهي دعوت مي کند (طور، آيه 48؛ انسان، آيه 24) کسي که اهل ايمان است و همه وجود و هستي اش را با توکل بر خدا به خداوند تسليم و تفويض کرده است، راضي و خشنود به قضاي الهي است؛ زيرا مي داند که حضرت حق هيچ چيز را بي حکمت و بي مصلحت انجام نمي دهد و در هر کار و امر الهي حکمت و مصلحتي است. البته ممکن است اين حکمت و مصلحت براي او ناشناخته باشد و حتي در ظاهر امر نسبت به آن کراهت و ناخشنودي داشته باشد، اما وقتي به اهل حکمت و مصلحت الهي مي انديشد آن را مي پذيرد و رضاي به قضاي الهي مي شود. (بقره، آيه 216) همچنين از آيه 61 سوره بقره و 59 سوره توبه برمي آيد که رضايت از مقدرات الهي و قضاي خداوندي، تامين کننده خير و مصلحت واقعي انسان است هرچند که خود انسان از آن آگاه نباشد. پس انسان لازم است همواره رضايت خداوند را به جان و دل بخرد، اين گونه است که نوعي تراضي ميان خالق و خلق پديد مي آيد و انسان به درجه اطمينان و آرامش مي رسد. (فجر، آيات 27 تا 30) در قرآن براي مقام رضا آثار و برکاتي در زندگي مادي و معنوي و نيز دنيوي و اخروي بيان شده که بايد در جاي خود از آن بحث کرد و در اينجا به همين ميزان بسنده مي شود.به هر حال، اگر بخواهيم بدانيم اهل ايمان هستيم و يا در چه مرتبه اي از ايمان قرار داريم بايد به نشانه ها و ارکان ايمان نظر کنيم و خود را براساس اين معيار و ملاک بسنجيم تا معلوم شود چه اندازه اهل ايمان هستيم يا اصولااز ايمان طرفي نبسته ايم و تنها اهل اسلام زباني هستيم و هنوز ايمان در دل هاي ما راه نيافته و خانه نکرده است. روزنامه كيهان، شماره 21025 به تاريخ 16/1/94، صفحه 6 (معارف)
مقاله
جمع آوری و تدوین
رسول غفارپور
اركان چهارگانه ايمان
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
اركان چهارگانه ايمان
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اخلاق
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
رابطه علم و عمل
علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانستههای خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
1 اردیبهشت 1397, 19:15
الخیر فی ماوقع
برای خیلیها این پرسش مطرح میشود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه میشویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
29 مرداد 1397, 0:0
یا غنی و یا غنی و یا مغنی
13 مهر 1394, 13:51
اشعار ناقوسیه
13 مهر 1394, 13:51
فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)
حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است
19 تیر 1397, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS