دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ازدواج؛ عامل عصمت

از نظر قرآن، برخی از کارها موجب می‌شود تا انسان به عصمت(به معنی مصون ماندن از گناه و نه عصمت مصطلح) دست یابد و از هرگونه خطا و گناه در امنیت باشد.
ازدواج؛ عامل عصمت
ازدواج؛ عامل عصمت

ازدواج؛ عامل عصمت

از نظر قرآن، برخی از کارها موجب می‌شود تا انسان به عصمت(به معنی مصون ماندن از گناه و نه عصمت مصطلح) دست یابد و از هرگونه خطا و گناه در امنیت باشد. انسان با ازدواج به امنیت ایمانی وارد می‌شود و از گناه و آتش دوزخ در امان می‌ماند. از همین رو در روایات آمده است که ازدواج حافظ دین انسان است. البته هر چه زودتر ازدواج انجام گیرد، امنیت بیشتری را موجب می‌شود. لذا در روایات گاه سخن از حفظ نصف دین و گاه دیگر حفظ دو سوم با ازدواج مطرح است.

رسول اکرم(صلی الله علیه‌وآله) فرمودند: من تزوج فقد احرز نصف دینه؛ هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است. (شیخ حر عاملی، وسائل‌الشیعه، آلالبیت، ج 20، ص 14)

آن حضرت(ص) همچنین درخصوص ازدواج در آغاز جوانی فرمودند: ما من شاب تزوج فی حداثةً سنه الا عج شیطانه یا ویله عصم منی ثلثی دینه؛ هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد می‌کند:‌ای وای، دو سوم دین خود را از شر من حفظ کرد.(همان)

از نظر قرآن، نوعی عصمت و روحیه پرهیز از گناه با ازدواج دائم تحقق می‌یابد که حتی با ازدواج موقت به دست نمی‌آید. از این رو خدا از نکاح دائم به‌عنوان عصمت تعبیر کرده و فرموده است: وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ؛ پایبند و نگهدارنده زنان کافر نباشید.(ممتحنه، آیه10)

عصام در لغت به معنای پیمان، بند، محافظ و نگه‌دارنده آمده است. شیخ طبرسی در مجمع‌البیان و علامه طباطبایی در المیزان آورده‌اند که «عِصَم» جمع عصمت، در آیه قرآن کنایه از نکاح دائم است؛ زیرا مِعصَم که جمع آن «معاصِم» است به معنای قسمتی از مچ است که زنان، النگو را در آن می‌اندازند. این کار از آنجا که باعث بقا و ماندگاری النگو در دست است و حفظ دائمی آن می‌شود، به عصمت تعبیر شده است.

ازدواج دائم نیز این‌گونه است. بنابراین از نظر قرآن ازدواج دائمی همانند بند و بستی است که موجب حفاظت و نگهداری دائمی شخص و دوری وی از گناه می‌شود؛ زیرا هر یک از همسران از طریق همسر خویش نیازهای جنسی خود را برطرف کرده و از آلودگی و زنا و گناه محافظت می‌شوند.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 11 مرداد ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

آشنایی با تفاوت‌های حقوقی مباشرت، معاونت و مشارکت در جرم

آشنایی با تفاوت‌های حقوقی مباشرت، معاونت و مشارکت در جرم

طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می‌شود.
قرار رد دعوی چیست و چه کاربردی دارد؟

قرار رد دعوی چیست و چه کاربردی دارد؟

قرار در لغت به‌معنای ثبات و استوار کردن است و با توجه به تعریفی که در ترمینولوژی حقوق آمده است به تصمیم دادگاه در امور ترافعی (اختلافی) که کلاً یا بعضاً قاطع خصومت نباشد، اطلاق می‌گردد و از سوی مقام قضایی در حین انجام تحقیقات و در موارد خاص در جریان محاکمه صادر می‌شود.
شیطان جن است یا فرشته؟

شیطان جن است یا فرشته؟

شيطان جن است يا فرشته؟ اگر جن است، پس چرا در قرآن گفته شده است كه: "تمام فرشتگان سجده كردند جز شيطان" و اگر فرشته است، پس چرا در آيهای مشابه گفته شده كه تمام فرشتگان سجده كردند جز ابليس، كه از جنيان بود: "كان من الجن"؟!
آشنایی با وظایف عابران پیاده مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها

آشنایی با وظایف عابران پیاده مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها

احتمالاً همه‌ ما وقتی می‌شنويم خودرو و عابر پياده‌ای با هم تصادف كرده‌اند، حق را به عابر پياده می‌دهيم و راننده‌ خودرو را تنها مقصر اين حادثه می‌دانيم اما قانون ما تحت شرايطی حق را به راننده نيز می‌دهد.‌
بی توجهی به قابلیت‌های یک قانون در مبارزه با فساد بخش دوم و پایانی

بی توجهی به قابلیت‌های یک قانون در مبارزه با فساد بخش دوم و پایانی

اشاره: «بی توجهی به قابلیت‌های یک قانون در مبارزه با فساد» عنوان مقاله‌ای است که بخش اول آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش دوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.
Powered by TayaCMS