دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

داستان تکراری قالب تکراری | نگاهی به سریال «زمانه»

این مجموعه، مانند بسیاری از کارهای تلوزیون ضعف ها و نقطه قوت هایی دارد. می توان گفت مسئله عشق و ازدواج پنهانی مهمترین ایده این سریال است. اینکه ما دغدغه ها و مشکلات مردم و جامعه را به صورت عامه پسند و در رسانه ملی مطرح کنیم...
داستان تکراری قالب تکراری | نگاهی به سریال «زمانه»
داستان تکراری قالب تکراری | نگاهی به سریال «زمانه»

نویسنده: زینب علیزاده لوشابی

این مجموعه، مانند بسیاری از کارهای تلوزیون ضعف ها و نقطه قوت هایی دارد. می توان گفت مسئله عشق و ازدواج پنهانی مهمترین ایده این سریال است.
 اینکه ما دغدغه ها و مشکلات مردم و جامعه را به صورت عامه پسند و در رسانه ملی مطرح کنیم و احیاناً راه حلی برای حل آن ها ارائه دهیم خوب است اما عشق و ازدواج فقط یکی از مشکلات مردم جامعه است، ولی در بیشتر سریال های تلوزیون شده است تنها دغدغه جامعه ما.
متاسفانه کارگردان و نویسنده در این سریال سعی نکرده اند جلوه ای تازه به قالب تکراری داستان های عشقی بدهند. مخصوصا که از چهره تکراری حمید گودرزی در نقش یک عاشق پولدار استفاده شده است.
این سریال چند شخصیت اصلی دارد.
بهزاد. یک جوان تحصیل کرده و امروزی که در کودکی پدرش را از دست داده و زیرپرو بال عمو و خانواده اش بزرگ شده است و بعد از بیست سال می فهمد پدرش توسط عمویش به قتل رسیده است. در طی این ماجراها و نیز فاصله گرفتن از عمو و طرح شکایت علیه او، عاشق دختری می شود که کارهای حقوقی شرکتش را انجام می دهد و بدین وسیله به آرزوی عمویش در ازدواج با دخترعمویش پشت پا می زند.
 ارغوان. دختری که در یک خانواده به قول خودش فقیر و محروم از داشتن پدر زندگی می کند اما درس خوانده و برای خودش وکیل شده است. او در دفتر یک وکیل باتجربه کار می کند و کمک خرج خانواده است. ارغوان با آشنا شدن با بهزاد و ابراز عشق او و نیزمخالفت های خانواده هایشان، تصمیم به ازدواج پنهانی با بهزاد می گیرد.
بهار. دختر حسام و دخترعموی بهزاد است که از بچگی او و بهزاد را برای هم نشان کرده اند و برخلاف بهزاد، که علاقه ای به او ندارد، او دلش پیش بهزاد است. حتی وقتی بهزاد می گوید علاقه ای به تو ندارم باز از فکرش بیرون نمی آید، اما با آرش نامزد می کند. او سه ماه با آرش ارتباط دارد و به قول خودش آرش روزی ده بار به او زنگ می زند و بعد از این همه مدت، بهار می فهمد که دلش با او نیست و با اشک و بعض به عمه اش می گوید که نمی تواند اینقدر خودخواه باشد و به او نوید دنیایی را بدهد که سال هاست منتظر دیگری است!
حسام. عموی بهزاد و پدر بهار و صاحب یک کارخانه بزرگ است. او بیست سال پیش مال و اموال برادرش را از چنگش درآورده در یک به قول خودش تصادف، برادرش یعنی پدر بهزاد را کشته است و بعد بیست سال، بهزاد به واسطه یکی از مدیران کارخانه که حسام از کارخانه بیرونش کرده  قضیه را می فهمد. صحنه تصادف که در طی فیلم بارها تکرار می شود به علاوه دیالوگ های آن، خیلی ساختگی و اغراق شده طراحی شده است. جالب است که در فیلم هیچ اشاره ای به عذاب وجدان او در این بیست سال نمی شود، انگار وجدانش فقط با حرف های بهزاد تحریک شده و درد گرفته است و سپس موجب کوری اش شده و بعد که اعتراف می کند بینایی اش برمی گردد.
منوچهر. از میان همه شخصیت ها به نظر می رسد شخصیت منوچهر، داماد خانواده حبیب خیلی خوب ساخته و بازی شده است. آدمی که حاضر است همه چیز را فدای منفعت شخصی خودش کند. او حتی وقتی بیکار می شود حاضر نیست از خودش مایه بگذارد و دنبال کار برود او همه چیز و همه کس را برای خود و در خدمت خودش می خواهد و در این بین حتی اجازه می دهد دیگران شخصیت  او را له کنند اما  چیزی را که می خواهد، بدون زحمت، بدست بیاورد. او که به همراه بهزاد و مادرش در خانه آن ها زندگی می کند، حرمت و شخصیتی برای خودش قائل نیست و بخاطر سود خودش به راحتی زیراب دیگران را می زند.
نگار. دختر کوچک حسام و خواهر بهار است که ظاهرا به روانشناسی علاقه دارد و در این رشته درس می خواند. برجسته ترین نکته ای که از او در این سریال می بینیم، استفاده او از اصطلاحات روان شناسی آن هم به گونه ای است که شوق او را نشان نمی دهد بلکه خواننده از طرز استفاده او از این اصطلاحات و به گونه های مختلف تکرار آن ها در هر موقعیتی، منزجر می شود. کارگردان احتمالا قصد داشته به این صورت نگار را شخصیت پردازی کند و نشان دهد که او چند واژه یادگرفته و شوق استفاده از اطلاعاتش را داد اما درین باب اغراق شده است.

نگاهی به بعضی صحنه های فیلم
وقتی بهزاد می خواهد علاقه خودش را به ارغوان اعلام کند می گوید: «من به شما علاقه دارم. شما که مثل بعضی دخترها نیستید که تا کسی بهشان می گویند بهت علاقه دارم اونام می گن مامانتو وردار بیار خواستگاری؟ »و ارغوان هم جواب می دهد: «اتفاقا هستم». با این دیالوگ ما حس می کنیم که بهزاد جزو پسرهایی نیست که با چند بار دیدن دختری بخواهد ازش خواستگاری کند، اما بعد بسرعت این اتفاق می افتد و با خانواده اش برای خواستگاری به خانه آن ها می روند. از طرفی، ارغوان هم که می گوید اتفاقا از آن دخترها هستم، قبل از ازدواج بارها و بارها با بهزاد بیرون می روند. و این نشان می دهد که دیالوگ ها در خدمت شخصیت پردازی نوشته نشده است.
تصمیم به ازدواج پنهانی از سوی بهزاد و ارغوان، یک تصمیم احساساتی و خام است که از فردی با تجربه مدیرعاملی یک شرکت و دختری با تجربه وکیل بودن و سروکارداشتن با مسائل حقوقی، و نیز داشتن خانواده ای سنتی وتقریبا پایبند به مسائل مذهبی و سنتی بعید به نظر می آید.
ارغوان قبل از اینکه به صورت پنهانی با بهزاد ازدواج کند، قضیه را به برادرش سینا می گوید. اما درطی داستان هیچ وقت مشخص نمی شود کارکرد این که ارغوان این مسئله را با سینا درمیان می گذارد، چیست. واکنش سینا هم بعد از شنیدن تصمیم خواهرش مبنی بر ازدواج پنهانی با بهزادی که خانواده اش آن همه بدو بیراه در جلسه خواستگاری نثار ارغوان و خانواده اش کردند، جالب است: « من جلوتو نمی گیرم، فقط مواظب باش دیگه. امیدوارم بدونی داری چیکار میکنی» این واکنش یک برادر نسبت به خواهرش، آن هم پسری که در یک خانواه مقید و سنتی زندگی می کند واقعگرایانه به نظر نمی رسد و معتاد بودن او هم این نوع برخورد را توجیه نمی کند.
بعضی صحنه ها طوری طراحی شده اند که به نظر می رسد فکری در پشت آن وجود نداشته است. مثلاً بعد از اینکه سه ماه است بهزاد به طور مخفیانه با ارغوان زندگی می کند و شب ها دیر می آید وناهار و شامش را با او می خورد، یک شب که مثل همیشه دیر به خانه می آید خواهرش مشکوک شده و به مادرش می گوید که بهزاد تازگی ها رفتارش مشکوک است و شب ها دیر می آید و بعد هم می گوید شام خورده ام و...   تازه بعد از این همه مدت مادرش نگران می شود و یادش می افتد که دخترش راست می گوید و همان لحظه به دامادش دستور می دهد که از فردا دنبال بهزاد برود و سر از کارش در بیاورد. یعنی اگر دخترش قضیه را به او گوشزد نمی کرد، مادری که همه چیزرا باید زودتر از همه بفهمد، حالا حالاها نمی فهمید رفتار پسرش عادی نیست.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده زینب علیزاده لوشابی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʂ) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʃ) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʄ) علی(ع) و رابطه او با خلفا

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS