دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی

ده نمکی که با فیلم‌های اکشن و طنز خود در وضعیت راکد سینمای ایران همچنان بازار خوبی در گیشه دارد، ظاهرا با رسوایی چهره‌ای جدی را در آثارش نشان می‌دهد. انگار او در فیلم جدی هم دارد با مخاطب شوخی می‌کند...
مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی
مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی

[كد مطلب: 1754]

نويسنده: ساقی زارعی

اگر دزدی در حال فرار از دست پلیس به خانه‌تان پناه بیاورد با او چه می‌کنید؟ اگر به او پناه ندهید شاید مدت‌ها با خود درگیر باشید و به او و عاقبتش فکر کنید. اگر هم مثل اکبر عبدی در فیلم دهنمکی به او پناه بدهید شاید دچار رسوایی شوید. حاج آقایی که ریسک بزرگی می‌کند و طبق آنچه از او در فیلم آمده علم الغیب هم دارد به دزد پناه می‌دهد و دستگیرش می‌شود. شاید طبق آنچه بازیگر نقش اول فیلم، الناز شاکردوست می‌گوید از دل شخصیت یک دزد، قیصری پدید بیاید و بی‌هیچ نگاه جدیدی از مسعود ده نمکی، مسعود کیمیایی دیگری در سینمای پس از انقلاب، با شکل و شمایلی جدید و اینبار فراجنسیتی بسازد.

ده نمکی که با فیلم‌های اکشن و طنز خود در وضعیت راکد سینمای ایران همچنان بازار خوبی در گیشه دارد، ظاهرا با رسوایی چهره‌ای جدی را در آثارش نشان می‌دهد. اما این نگاه جدی چقدر موفق بوده است این سوالی است که در انتهای فیلم مخاطب از خود می‌پرسد. انگار او در فیلم جدی هم دارد با مخاطب شوخی می‌کند. این وضعیت باعث حمایت گیشه از اوست. فضای فیلم عاری از تصاویرسینمایی است.
 «رسوایی» هرچند زیرپوستی اما به نحوی آشکار از عزیز شدن آبرومند نزد دیگران به خواست خدا سخن می‌گوید و کاملا واضح، این آیه دائما در آن تکرار می‌شود (تعزمن تشا و تذل من تشا) و به نحوی مخاطب تیزبین را به یاد شخصیت ده نمکی، یعنی بی‌اهمیت بودن حرف دیگران برای او، جدیت در کارش و افتراهایی می‌اندازد که پس از پیروزی بزرگ اخراجی‌ها در گیشه برایش اتفاق افتاد می‌اندازد. حاج آقایی که در انت‌ها وقتی درمسجد را به روی خود بسته دید در کوی و برزن نمازش راشروع می‌کند و تا آنجا که چشم کار می‌کند مردم صف می‌ایستند و به او اقتدا می‌کنند. مردی پاک نیت که گرچه فیلم «رسوایی» او با زنان بد پخش شده ولی او همچنان پاک می‌ماند، حتی اگر صاحبان بودجه که در فیلم به صورت نمادین بزرگان بازار بودند او را تنها بگذارند و به ریشش تهمت ببندند. حاج آقایی که نسل دختران فقیر جنوب شهری را نجات می‌دهد و ناگفته حرف آن‌ها را می‌زند و بجای سوء استفاده از نقطه ضعف فرهنگی و مالی آن‌ها، سنت‌هایشان را برایشان حفظ می‌کند.
 حاج آقا که مردی ست ساکت و باتقوا بی‌هیچ چشم داشتی تنها در پی کمک کردن به دختر است که مبادا به خاطر نیازش به راه تهمت‌ها برود و حرف آن‌ها که او را زنی بد دانسته‌اند به کرسی بنشاند. این داستان‌‌‌‌ همان طور که خود ده نمکی می‌گوید نه داستان شیخ صنعان است و نه برصیصای عابد؛ این داستان خود اوست. ده نمکی با بی‌اثر نشان دادن تهمت‌ها و نشانه‌هایی که به سمت خودش و زنان بازیگری که توسط یکی از کارگردانان مطرح کشور زنان بدی خوانده شدند، چهره‌ای ساده و سنتی و بی‌آلایش از خود و زنان بازیگر نشان می‌دهد و هر چه در جدی پیش بردن فیلم سعی می‌ورزد باز هم حرکات اگزجره بازیگر نقش اول «رسوایی»، فیلم را به ابتذال و شوخی می‌کشد. تصاویری که نه می‌تواند حس طنز داشته باشد و نه حس لبخندی از عمق وجود. لهجه بسیار شدید اکبر عبدی امام جماعت مسجد گاهی بعضی از دیالوگ‌ها را نامفهوم می‌کند تا جایی که دیالوگ‌های حساس و مهم فیلم با یک بار تماشا نامفهوم می‌ماند. احتمال اینکه اعتراض‌هایی از سوی ائمه جماعات یا علمای دینی به این فیلم عارض شود بسیار بالاست. بخصوص اعتراض به قسمت‌هایی مثل این: در جایی یک عده دختر جوان با ظاهری بی‌بند و بار حاج آقا را به میهمانی در باغ دعوت می‌کنند و او می‌پذیرد. گرچه این اتفاق در فیلم نمی‌افتد و چهرهٔ حاج آقا چهره‌ای معصوم نمایش داده می‌شود، اما...! این امّایی است که ادامهٔ آن را هر کسی می‌داند.
داستانی نمادین و تخیّلی با ظاهری‌گاه جدی و‌گاه لوده که نمی‌توان به درستی بنا را بر هیچ کدام گذاشت. اگر یکی از این دو را گر چه خفیف و سطحی انتخاب می‌کرد شاید کار متفاوت و مطلوب تری می‌شد. البته از آنجا که کارگردان همیشه سعی دارد با این تیپ کار‌ها ژانری متفاوت از خود خلق کند امری بعید نخواهد بود که او به راه رفتن بر لبهٔ این اشتراک ادامه دهد و کار‌های بعدی‌اش را نیز اینچنین بسازد.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده ساقی زارعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

فیلم ایستاده در غبار به یک آرزوی دیرینه در نهاد انقلاب اشاره می کند: پیوند و یگانگی ملت های مسلمان. یعنی همان راهی که بسیاری از مصلحان اجتماعی مسلمان در طی قرن نوزدهم و بیستم آن را تنها راه رهایی از یوغ سلطه اجانب و دسایس بریتانیا می دانستند. اعزام احمد متوسلیان در سال ۶۱ به لبنان بر بستر چنین ارزویی شکل گرفته بود.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
Powered by TayaCMS