دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مجتهد موسوی لاری

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مجتهد موسوی لاری

دستان سبز

با ارتحال جانسوز حضرت آیت الله سیّد على اصغر لارى، عملاً آیت الله سیّد مجتبى لارى که در این زمان از فضلاى جوان حوزه به شمار مى رفت، به ادامه راه پدر پرداخت، به دنبال زلزله ویرانگر شهر لار و حومه در 29 اردیبهشت 1339 که به آوارگى بسیارى از مردم انجامید «شیر و خورشید» وقت به کمک مجامع بین المللى اقدام به ساخت مسکن براى زلزله زدگان نمود که در این میان عناصرى از شیر و خورشید با اختلاس و سند سازى از اعطاى هشتاد خانه به زلزله زدگان سر باز زدند، همین امر موجب شد تا آیت الله لارى به عنوان پى گیر و با پیشنهاد آیت الله سیّد عبدالعلى آیت اللهى به رایزنى با متنفذین مرکز پرداخت و با تلاشهایى که صورت گرفت، سرانجام شیر و خورشید ناچار شد هشتاد واحد مسکونى را احداث کند و به مستمندان تحویل نماید.[22]

با سرکوبى نهضت مردمى به رهبرى روحانیت در سال 1342ش آیت الله لارى به حرکت فرهنگى و سیاسى خود به موازات حرکت عمرانى و زیر پوشش مؤسسات خیریه ادامه داد.

تأسیس «دفتر خیریه اسلامى لارستان» که ضمن رسیدگى به امور مستمندان و ایتام امور فرهنگى را دنبال مى کرد. از حرکت هاى دیگر این عالم بزرگوار است.[23]

این مؤسسه با چاپ قبوض کمک هاى مالى مردم و متمولین مؤمن را در مسیر کمک رسانى جهت مى بخشید در برابر سفارشات برخى از تجار خارج از کشور که خواستار ارسال کمک به نام سفارت ایران شده بودند، مقاومت نمود و استقلال اقتصادى و سیاسى و فرهنگى خود را حفظ نمود.

مؤسسه خیریه که در دو بخش اقتصادى و فرهنگى فعالیّت خود را در روستاهاى منطقه لارستان گسترش داد، هم زمان با ارسال اقلام مورد نیاز مردم محروم به تغذیه فکرى و معنوى این خانوارها خصوصاً کودکان و جوانان آنان پرداخت، اعزام طلاّب به این مناطق و اعطاى کمک هزینه به این طلاّب و تأمین تغذیه جسمى در کنار تغذیه فکرى جوانان و نوجوانان و اهداى جوایز در مسابقات مذهبى حرکتى نو را در مناطق محروم به وجود آورد که براى دستگاه ستم شاهى و فرقه هاى ضاله و شکارچیان نوجوانان و جوانان محروم در این منطقه ناخوشایند بود.[24]

احداث مسجد، حسینیه، درمانگاه و حفر چاه و نصب تلمبه آب براى مستمندان و... و ده ها فعالیّت دیگر از اقدامات خیریه اسلامى لارستان بود.[25]

حضور عالمانه و مقتدرانه آیت الله لارى در عرصه فرهنگ براى منطقه لار نعمتى بزرگ به شمار مى رفت. شرکت در محافل فرهنگى و دبیرستان ها، برگزارى نماز ظهر و عصر در مدارس و برگزارى جشن ها و اعیاد اسلامى و تجهیز نمازخانه ها به فرش ها و گلیم هاى نو از حرکت هاى فرهنگى این عالم است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

امر به معروف و نهی از منکر، مراتب و شیوه های آن

از آنجایی‌ که انسان غافل است و به دلیل عارض شدن نسیان بسیاری از مواردی که مفید برای اوست فراموش می‌کند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر جزء ضروریاتی است که در جهت نیل به کمال برای هر انسانی ضرورت پیدا می کند...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
Powered by TayaCMS