دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (1)

جامعه شناسان، کارکردهای گسترده ای را برای نهاد خانواده برمی شمرند که درمیان وظایف فوق، نقش پیشگیرانه خانواده ازانحرافات، مهمترین آن کارکردهاست. ایفای این نقش مهم از سوی والدین می­تواند در دو زمینه آموزشی و مدیریتی عملی گردد.
No image
راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (1)

خانواده از نظر اسلام جایگاهی بسیار مهم داشته و سنگ اول بنای حیات جامعه است. هرگونه پیشرفت و خوشبختی در ابعاد مختلف اجتماعی در سایه خانواده حاصل می‎شود. خانواده عامل ثبات و سازش اجتماعی نیز هست زیرا بسیاری از هنجارها و ناهنجاریهای جامعه مربوط به همین نهاد مقدس است. هرچه محیط خانواده سالم و امن باشد به همان اندازه در روحیه افراد و اعضای آن تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می‌شود.

محیط خانواده دانشگاهی است که در آن درس اخلاق و انسانیت داده شده و مرکز پایه گذاری شخصیت و تشکیل عادات، رفتار، معلومات و تجارب زندگی است و پدرو مادر نخستین معلم­های جامعه بوده که تعالیم خوب یا بد از آنان سرچشمه می گیرند.

بر همین اساس، همانگونه که می­بایست ریشه خوشبختی و هدایت صحیح انسان را در محیط خانواده جستجو کرد، منشاء هرگونه انحراف و نگون بختی را می توان در آن محیط یافت. از این رو شناخت آسیب­های خانواده و راههای پیشگیری از آن در بهسازی خانواده و جامعه تأثیر بسزایی دارد .

بدیهی است هرگونه سهل­انگاری یا غفلت در تربیت، هدایت، کنترل و نظارت اعضای خانواده ، علاوه بر عواقب دنیوی آن، شعله خشم و آتش الهی را برافروخته خواهد کرد.

مجموعه توصیه های قرآن واحادیث نسبت به وظایف تربیتی خانواده .................

مجموعه توصیه های قرآن واحادیث نسبت به وظایف تربیتی خانواده، بیانگر این است که تربیت اعتقادی، نظارت بر اندیشه­ها و رفتارها، پیشگیری ازانحرافات فکری، اجتماعی، اقتصادی و تلاش برای جلوگیری ازآسیب­ها وانحرافات جنسی، کنترل حلال وحرام زندگی، حساسیت نسبت به ناهنجارهای اخلاقی، ازمهمترین وظایف خانواده بوده که به عهده سرپرست خانواده است وهر گونه کوتاهی وسهل انگاری در این مسائل، موجب شکست در زندگی دنیا ودوزخی شدن خانواده می شود.

جامعه شناسان، کارکردهای گسترده ای را برای نهاد خانواده برمی شمرند که درمیان وظایف فوق، نقش پیشگیرانه خانواده ازانحرافات، مهمترین آن کارکردهاست. ایفای این نقش مهم از سوی والدین می­تواند در دو زمینه آموزشی و مدیریتی عملی گردد.

همچنین بدلیل اینکه در جامعه کنونی ابزارهای انحراف و شیوه­های آن در جامعه افزایش یافته است، زمینه های کجروی­ها و آسیب­های اعضای خانواده بیش از گذشته فراهم شده است و در نتیجه مسئولیت خانواده افزایش یافته است. سنگین بودن این وظیفه خطیر و سرنوشت ساز، والدین بویژه مادران را وامی دارد تا با صبر و حوصله بیشتر و با توکل بر پروردگار توانا، تلاش بیشتری در تربیت فرزندان خویش و نجات آنان از گردابهای فساد و انحراف برای ساختن جامعه­ای سالم و دیندار از خود نشان دهند. به یقین حمایت­های مادی و معنوی و قدردانی از این مادران از وظایف همگان محسوب می شود.

مجموعه مطالب فوق مولف را برآن داشت تا با استمداد از خدای مهربان، در این نوشتار به مطالعه مهمترین انحرافات و آسیب­های موجود در جامعه پرداخته و بر مبنای متون دینی، نقش خانواده و وظایف والدین در جلوگیری از آن انحرافات را مورد بررسی قرار داده و بیش از یکصد راهکار عملی وتوصیه پیشگیرانه را برای خانواده­ها ارائه نماید.

گفتار اول: انحرافات فکری

بر اساس آموزه­های همه ادیان الهی، فکر وعقیده درست و پاک، در ساختن شخصیت و پیشرفت و خوشبختنی انسانها بسیار موثر است، همچنانکه افکار و اندیشه های بد و ناپاک تاکنون تاثیرات عمیقی در تخریب شخصیت، عقب­ماندگی­ها، تیره­بختی­ها و نابودی انسانها داشته است زیرا هر انسانی آنگونه زندگی می کند که فکر می­کند.

عامل اصلی و محرک اساسی انسان به سوی خوشبختی و نگون­بختی، اندیشه­ها، افکار و عقاید آنهاست. همین تفکر وعقیده است که انسان را به کار و فعالیّت و فداکاری و ایثار وامی‌دارد و موجب حرکت و نهضت و شورش و قیام و استقامت و مقاومت و جهاد می‌گردد و جنگ یا صلح و ویرانی یا آبادی به وجود می‌آورد. برپا ساختن مسجد و بازکردن بتخانه محصول عقیده و باور انسان ا­ست. رسیدن به قله­های افتخار و سعادت و همچنین انحراف از مسیر اصلی انسانیت و غرق شدن در باتلاق گمراهی و جرم و جنایت و فساد بدنبال دستاوردهای فکری و برداشتها و عقاید او ایجاد می گردد. بدیهی است هر نوع وابستگی و بردگی ریشه در وابستگی­های فکری و فرهنگی خواهد داشت.

  • گربود اندیشه ات گل گلشنیور بود خاری تو هیمه گلخنی

پرهیز از انحراف عقیدتی

در متون دینی اسلام، برای حفظ انسان‌ها ازانحراف عقیدتی و فساد فکری، هشدارهای مهمّی بیان شده تا اینکه دزدان عقاید، نتوانند به این سرمایهٔ نفیس و بی‌بدیل انسان، دستبرد زنند و از انحراف مرزهای فکری و عقیدتیِ مسلمین جلوگیری شود. قرآن کریم از پیروان خود خواسته است:

« ... إذا رأیت الّذینَ یخوضونَ فِی آیاتِنا فَأعرِض عَنهم ...»

[انعام/68 ] هرگاه دیدی گروه ها و افرادی به خرده گیری و طعن زدن در آیات ما مشغول هستند، از آنان دوری گزین ... .

در آیه دیگری به مسلمانان دستور داده است: «إذا سمعتم آیات الله یُکفر بها و یِستهزَیءُ بها فلا تقعدوا معهُم حَتّی یخوضوا فی حدیثٍ غیره إنّکم إذا مثلُهُم»[نساء/140]

هرگاه آیات خدا را شنیدید که بدان کفر می ورزند و تمسخر می کنند، پس با آنان همنشین نشوید تا وارد صحبتی دیگر شوند.

از این رو برهرمسلمانی از جمله والدین واعضای خانواده که اولین کانون تربیت اعتقادی جامعه بوده و درخط مقدم دفاع ازعقاید و افکار خانواده خویش قراردارند، واجب است برای مطابق بودنِ باو­رهای آنان با تعالیم وارشادات قرآن مجید و تعالیم و سیرهٔ پیغمبر اکرم و صیانت ازاندیشه توحیدی خانواده و پیشگیری ازانحرافات اعتقادی آنها به فعالیت آموزشی و نظارتی پرداخته و وظیفه خود را دراین باره به نحو احسن انجام دهد.

خداوند در قرآن اجرای این مهم را وظیفه مسئول خانواده دانسته و می­فرماید:

« ای کسانیکه به خدا ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتش نگاهدارید. چنان آتشی که مردم و سنگ خارا آتش افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار سخت دل مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را نخواهندکرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند. »

این آیه اشاره دارد به این که بر هر مسلمانی واجب است که با آموزش واجبات و صبردرطاعت خدا و نهی کردن از کارهای زشت و تشویق بر کارهای خوب، خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ برهاند.

یکی ازشیوه­های جلوگیری ازانحرافات و آسیب­ها درسیره اهل­بیت(ع) پرورش و تقویت اندیشه دینی و واداشتن انسانها به تفکردرمسائل زندگی است.

بدیهی است که هدایت افکارو اندیشه اعضای خانواده و پاسخ قانع کننده به پرسشها­ی آنان، نه تنها تکلیفی برای والدین ومربیان جامعه است بلکه اصلی­ترین راه پیشگیری ازآسیب­های مختلف جوانان شمرده شده است.

استاد شهید مرتضی مطهری رمز انحرافات نسل جوان را درعدم پاسخگویی منطقی به نیازهای او دانسته و می­نویسد: ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابه­لای افکار وعقاید آنان باید جُست، فکر این نسل از نظر مذهبی چنان که باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوق العاده نیازمند است.

انحراف در مبدا و معاد

از مهمترین گناهان اعتقادی، شک و تردید در مسائل مربوط به شناخت خدا و صفات او و نیز نفی یا شک در مباحث مربوط به قیامت و معاد است. این دسته از گناهان، ریشه و منشاء تمامی جرائم و گناهان دیگر بحساب می­آید. ایمان به این اصل قطعی که « جهان در محضر خداست» و « بازگشت همگان بسوی اوست» تاثیر شگرفی در رفتارهای خداپرستان خواهد داشت.

والدین می­بایست از طریق مطالعه کتابهای دینی، نظرات اندیشمندان مذهبی را برای اعضای خانواده تشریح کنند تا هرگونه ابهام یا شبهات شرک­آلود زدوده شود. والدین همواره این را بیاد داشته باشند که پیامبر خدا فرمودند:

«گناهان بزرگ نه تاست و بزرگترین آنها شرک ورزیدن به خداى عزوجل است» زیرا شرک به عنوان یک گناه کبیره، خمیرمایه انواع انحراف­ها و در واقع آتش سوزانی در این دنیا و هم در آخرت است، لذا اسلام اجازه نمی­دهد که مسلمانان، خود یا فرزندانشان را در این آتش بیفکنند.

وظایف پیشگیرانه والدین

والدین باید توجه داشته باشند که دامهای اعتقادی و فکری خطرناکی درکمین اعضای خانواده و فرزندان می­باشد ورهانیدن آنان ازاین دامهای ویرانگر جز با تلاش مستمر و تدبیر مناسب امکان پذیر نخواهد بود.

صحبت های دوستانه درجمع خانواده و آگاه سازی آنان، حضور والدین به همراه فرزندان خویش در مجالس و محافل دینی، استفاده از سی­دی­ها و نرم­افزارهای کامپیوتری در این موضوعات، مراجعه به سایتهای اینترنت و دریافت اطلاعات مناسب در این باره مناسب خواهد بود.

البته دیدگاهها و برخوردهای فکری والدین با این قبیل موضوعات و موضعگیری و گفتارهای قضاوت­گونه آنان نسبت به مسائل زندگی در مقابل فرزندان، نوعی آموزش غیرمستقیم فرزندان درمسائل اعتقادی خواهد بود.

نظارت بر فرزندان در خواندن برخی کتابها و نشریات یا استفاده از اینترنت در موضوعات فکری و اعتقادی و مواجه شدن با اینگونه سم­های ویرانگر فکری به منظور حفظ سلامت خانواده از ضروریات اولیه تربیت فرزندان است. توصیه و تشویق فرزندان به مطالعه کتابهای سودمند، برحذرداشتن آنها ازارتباط با برخی افراد ناشناخته، جلوگیری از شرکت در برخی جلسات مخفیانه و خصوصی، ارتباط دادن مستمر فرزندان با مساجد و مراکز دینی در تامین این اهداف مفید خواهد بود.

شناخت فرقه های قدیم و جدید ضد الهی ( بهائیت ، شیطان پرستی، ...) و اطلاع رسانی دقیق آن و آگاه سازی همه اعضای خانواده بویژه فرزندان از وظایف والدین محسوب می شود.

خانواده به عنوان اولین مرکز تربیت دینی جامعه، در آگاهی بخشی، آموزش، تقویت و گستردگی این تعالیم، وظیفه­ای انکارناپذیر دارد. پدران و مادران مسلمان با رفتارهای معادگرایانه خویش و با صحبت­های دوستانه و دلسوزانه خود، می­توانند عامل انتقال این میراث گرانبهای دینی به نسل جدید باشند. شرکت درمراکزو جلسات دینی، حضور در مساجد و تکایا، ارائه کتاب و بیان شنیده­ها و دیده­ها و خاطرات خود در این موضوع با هدف ایجاد حس پاسخگویی و در نظر داشتن عواقب دنیوی و اخروی همه کارهای معروف و منکر می­تواند برخی ازراههای پیشگیری ازانحرافات بشمار آید.

تهیه نرم افزارهای کامپیوتری و سی دی­های مربوط به قیامت و معاد و استفاده از آن در محیط و جمع خانواده بویژه در جمع جوانان و نوجوانان در رسیدن جهت روشن کردن افکار اعضای خانواده مناسب خواهد بود.

بر اساس دستورات تربیتی اسلام، حضور در آرامگاههای عمومی و قبرستان­ها و زیارت اهل قبور و قرائت فاتحه برای درگذشتگان، می­تواند تاثیرات مناسبی در اندیشه و سپس رفتارهای انسانها داشته باشد. بیان ماجراها و داستانهای واقعی از افراد نیکوکار و برجسته­ای که پس از گذشت قرن­ها از مرگشان، دارای جنازه­ای سالم در قبر بوده و بصورت اتفاقی برای بازماندگان آشکار شده است و ذکر دلایل معنوی آن بسیار مفید خواهد بود.

بی­شک بکارگیری تدابیر انگیزشی برای فراگیری فرزندان از قبیل جوایز و هدیه و تشویق در رسیدن به آن اهداف مقدس، یاریگر والدین است.

خانواده­های گرامی بویژه والدین محترم به این حکم الهی توجه خواهند داشت که خداوند عزوجل فرمودند: «اِنِ السمع و البصر و الفواد کل ذلک کان عنه مسئولا»(الاسراء/ 36)

همانا گوش و چشم و قلب انسانها در مقابل فعالیتهای خود پاسخگو خواهند بود.

بنابراین، شنیدن، دیدن و دل­سپردن به هرسخن و صحنه و اندیشه­ای نیازمند اجازه الهی بوده و در قیامت ازآن سوال خواهد شد و انسان در مقابل شنیده­ها و گفته­ها و باورهای خود باید پاسخ قانع کننده­ای در مقابل خداوند بزرگ داشته باشد. از این رو توجه و استقبال از سخنان و افکار باطل موجبات عذاب الهی را در پی دارد.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
نظریه های مصرف Consumption Theory

نظریه های مصرف Consumption Theory

رابطه بین مصرف و عوامل مختلف (متغیرها)، تابع مصرف نامیده می‌شود و درآمد، مهم‌ترین متغیر تابع مصرف است؛ اما درآمد، یک واژه کلی است و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از آن داشت؛ به‌عبارت دیگر درآمد را می‌توان به‌صورت درآمد مطلق، دائمی، نسبی، در طول زندگی و ... تعبیر نمود؛ که با توجه به هریک از این تعبیرها، نظریات متفاوتی ارائه می‌شود.
الگوی IS-LM  IS-LM Model

الگوی IS-LM IS-LM Model

الگوی IS-LM از اساسی‌ترین الگوهای تحلیلی اقتصاد کلان است. این الگو به‌وسیله منحنی‌های IS و LM به شرح و تحلیل رابطه میان نرخ بهره (r) و درآمد ناخالص ملی (y) در بازارهای کالا و پول می‌پردازد و نشان‌دهنده نرخ بهره و درآمدی است که در آن، بازار کالا و پول به‌طور همزمان در تعادل هستند.
Powered by TayaCMS