دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شش عامل مؤثر در افزايش غم و اندوه

No image
شش عامل مؤثر در افزايش غم و اندوه

با گفتن جملاتي عليه خود، پيام‌هايي مخرب به خودمان مي‌دهيم و بر اين اساس از اعتماد به نفس، عملكرد خوب و توانايي‌هاي بالقوه خود فرسنگ‌ها دور مي‌شويم. سخنان عليه خود معمولا جملاتي مانند موارد زير است: همه ما ‌گاهي دچار افكار منفي مي‌شويم. روش برخوردمان با اين افكار تفاوت بين ما را موجب و باعث مي‌شود كه با اعتماد به نفس يا ترسو، اميدوار يا سرخورده و برنده يا مغلوب به نظر آييم.

تحقيقات نشان داده است كه افكار منفي مزمن مي‌تواند روي سلامت، روح و روان و شادي افراد اثر بد بگذارد. در اين بخش چند تفكر منفي افراد هميشه غمگين آورده شده است:

1ـ جملات عليه خود

با گفتن جملاتي عليه خود، پيام‌هايي مخرب به خودمان مي‌دهيم و بر اين اساس از اعتماد به نفس، عملكرد خوب و توانايي‌هاي بالقوه خود فرسنگ‌ها دور مي‌شويم. سخنان عليه خود معمولا جملاتي مانند موارد زير است: «من نمي‌توانم. »، «به اندازه كافي خوب نيستم. »، «اصلا اعتماد به نفس ندارم. » و‌»مي‌دانم حتما شكست مي‌خورم. »آيا خوشتان مي‌آيد يكي از دوستانتان مرتب به شما بگويد: «شما موفق نمي‌شويد. »، «اصلا در كاري مهارت نداريد.»، «اعتماد به نفسي در تو نمي‌بينم.» نسبت به كسي كه اينگونه درباره شما صحبت مي‌كند، چه نظري داريد؟ آيا با چنين فردي كه نسبت به شما رفتار نامحترمانه‌اي دارد، معاشرت خواهيد كرد؟ پس چگونه مي‌توانيد نسبت به خودتان تا اين حد بي‌رحمانه و خصمانه رفتار كنيد؟ با خودتان اندكي مهربان باشيد.

2ـ تفكرات منفی

اين افراد هميشه نسبت به شرايط يا تعاملاتشان با ديگران طرز تفكرهاي منفي دارند. بسياري از مردم نگاه كردن به نيمه خالي ليوان عادت هميشگي‌شان شده است. ممكن است از ديدن خيابان شلوغ، روز باراني يا پرداخت صورتحساب زياد ناراحت شوند و آنها را تجربه‌هاي منفي بپندارند. البته در ذات ترافيك، آب و هواي بد يا صورتحساب چيز مثبتي وجود ندارد، اما اين مسائل هميشه هستند و نگاه شما به اين شرايط آنها را منفي يا مثبت جلوه مي‌دهد. اين انتخاب شماست كه باعث مي‌شود قوي يا ضعيف‌، شاد يا غمگين‌، قدرتمند يا قرباني به نظر آييد، مثلا برخي افراد ممكن است به ترافيك به عنوان فرصتي براي گوش كردن به موسيقي يا خواندن يك مقاله جالب نگاه كنند يا يك روز باراني برايشان لحظه‌اي باشد كه كنار پنجره بنشينند و چاي يا قهوه داغ بنوشند يا حتي از قدم زدن زير باران بسيار لذت ببرند يا پرداخت صورتحساب ممكن است به آنها كمك كند كه در هزينه‌هاي اضافي‌شان صرفه‌جويي كنند و پس‌انداز كردن را بياموزند.

3ـ مقايسه منفی با ديگران

يكي از ساده‌ترين و رايج‌ترين روش‌ها براي داشتن احساس بد، خود را با ديگران مقايسه كردن است. ما ممكن است خودمان را با كساني كه موفقيت‌هاي بيشتري نصيب‌شان شده يا جذاب‌تر و پولدارتر هستند، مقايسه كنيم. وقتي دائم فكر كنيم كه ديگران از ما بهترند بيشتر گرفتار حسادت و بي‌لياقتي مي‌شويم. بنابر تحقيقات مشخص شده اين نوع مقايسه كردن‌ها، فرد را دچار اضطراب، نگراني، افسردگي و خودسرزنشي مي‌كند.

4ـ افكار منفی نسبت به گذشته

بايد از گذشته درس بگيريم، اما به آن نچسبيم. گاهي اوقات شرايط زندگي و شكست‌ها مي‌تواند جلوي پيشرفت و استعدادهاي بالقوه‌مان را بگيرد و نتوانيم فرصت‌هاي جديد را بخوبي شناسايي كنيم. فراموش نكنيم چيزي كه قبلاً اتفاق افتاده قابل تغيير نيست، اما چيزي را كه هنوز رخ نداده، مي‌توانيم تا حدي به شكل دلخواه درآوريم. بنابراين نخستين قدم در اين راه جدا شدن از گذشته است.

 

 

5 ـ ميل به سرزنش

سرزنش در واقع مسئول دانستن ديگران در بدشانسي‌هايمان است. برخي از مردم گناه شكست‌هايشان را به گردن والدين بي‌كفايت، روابط منفي، وضعيت بد اقتصادي و اجتماعي، وضعيت بد جسمي يا سختي‌هاي ديگر زندگي‌شان مي‌اندازند. گرچه نمي‌توان اثر بد اين عوامل و درد و مشكلات فراواني را كه موجب مي‌شوند، ناديده گرفت، اما وقتي به سرزنش كردن ديگران بپردازيم درواقع خود را قرباني فرض كرده‌ايم و همين موضوع ما را به سمت زندگي تلخ‌تر و رنجش و شكست‌هاي بيشتر سوق مي‌دهد. همچنين كساني كه شما آنها را سرزنش مي‌كنيد، كمتر به احساستان اهميت مي‌دهند و شما با اين رفتار زنداني افكار تلخ و رنجش‌هايتان مي‌شويد.

6 ـ بخشش خود

همه ما در زندگي اشتباه مي‌كنيم. وقتي شما به اعمال گذشته‌تان نگاه مي‌كنيد شايد تصميم‌ها و اعمالي داشته‌ايد كه به خاطرشان پشيمان شده باشيد. ممكن است در قضاوت‌هايتان خطاهاي بدي داشته‌ايد و به خودتان يا ديگران ضرر رسانده باشيد. وقتي شما حوادث گذشته را مرور مي‌كنيد، مسلماً احساسي از بي‌لياقتي و ميل به سرزنش كردن خود پيدا مي‌كنيد كه چرا چنين خطاهايي كرده يا فرصت‌هاي خوب زندگي‌تان را به راحتي تباه كرده‌ايد. حتي ممكن است نسبت به خود حس بدي داشته باشيد. در اين لحظات خيلي مهم است كه نسبت به خود دلسوزانه رفتار كنيد و متوجه شويد كه اكنون نسبت به گذشته آگاهي‌هايتان بيشتر شده و اين شانس را داريد كه خطاهاي گذشته را تكرار نكنيد و در خود يا ديگران تفاوتي مثبت به وجود آوريد. خودتان را ببخشيد. هركس اشتباه مي‌كند و بازتاب اشتباه‌ها روي شما دائمي نيست. اين خطاها مربوط به لحظاتي خاص هستند و هرگز از شما فرد بدي نمي‌سازند.

 

 نرمخويی و پذيرش مطالب حق

از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي است و پيوسته با افراد گوناگون در ارتباط است بايد به گونه‌اي با افراد برخورد كند كه بتواند براي آنان جاذبه داشته باشد. برخوردهايي كه باعث دور شدن افراد از انسان شود حكيمانه، عاقلانه و حسابگرانه نيست. البته بايد توجه داشت كه عامل جذب و كشش هم فقط جنبه‌هاي مادي و مالي نيست زيرا آدميزاد اين قدرت را ندارد كه هر كس را فقط با پول و ثروت جذب كند. بلكه برخورد اخلاقي و متواضعانه و فروتنانه با ديگران بسيار موثرتر از هر چيز ديگر است. حضرت رسول صلي‌الله عليه و‌آله و سلم مي‌فرمايد: «شما نمي‌توانيد با اموالتان مردم را تحت تأثير قرار دهيد و به خود جذب كنيد، اين كار را با اخلاقتان انجام دهيد. » نرمخويي و مهرباني يكي از نشانه‌هاي روشن و مؤثر اخلاق ديني است.

 

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
نظریه های مصرف Consumption Theory

نظریه های مصرف Consumption Theory

رابطه بین مصرف و عوامل مختلف (متغیرها)، تابع مصرف نامیده می‌شود و درآمد، مهم‌ترین متغیر تابع مصرف است؛ اما درآمد، یک واژه کلی است و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از آن داشت؛ به‌عبارت دیگر درآمد را می‌توان به‌صورت درآمد مطلق، دائمی، نسبی، در طول زندگی و ... تعبیر نمود؛ که با توجه به هریک از این تعبیرها، نظریات متفاوتی ارائه می‌شود.
الگوی IS-LM  IS-LM Model

الگوی IS-LM IS-LM Model

الگوی IS-LM از اساسی‌ترین الگوهای تحلیلی اقتصاد کلان است. این الگو به‌وسیله منحنی‌های IS و LM به شرح و تحلیل رابطه میان نرخ بهره (r) و درآمد ناخالص ملی (y) در بازارهای کالا و پول می‌پردازد و نشان‌دهنده نرخ بهره و درآمدی است که در آن، بازار کالا و پول به‌طور همزمان در تعادل هستند.
Powered by TayaCMS