دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با اشاره به اینکه توجه به مخاطب خاص و بی توجهی به مخاطب عام از ضعفهای جدی کتابهای حوزه دین است، گفت: تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهرضمن اشاره به ویژگیهای کتابهای دینی اظهار داشت: کتابهای دینی در درجه اول باید از نظر صحت مطالب محکم باشند و اگر چیزی به نام کتاب دینی به جامعه معرفی شد،به طور طبیعی مردم اعتماد کرده و مطمئن باشند که می توانند اطلاعات دینی خود را از این کتابها دریافت و مورد استفاده قرار دهند، اگر مطالب محکم نباشد مردم دچار انحراف و خرافات می شوند.

وی در ادامه به ویژگی دیگر کتابهای دینی اشاره کرد و گفت:ملاحظه ظرفیت و نیازهای مخاطبان از اهمیت به سزایی برخوردار است. نمی تواندر کتابهای دینی بدون توجه به نیاز مخاطب هر چه را که به دست رسید، عرضه کرد. در واقع کار عالم دینی این است کهنیاز زمانه خود را بشناسد و متناسب با آن اطلاعات را از متون دینی استخراج کند، یعنی دست به گزینش زده و پاسخگوی این نیاز باشد. بنابراین شاخصه دوم

پاسخگوی به نیازها و پرسشهای روزگار است که متأسفانه برخی از کتابها مطالبی را که امروز نیاز جوان، نوجوان و حتی بزرگسال نیست، مطرح می کنند .

حجت الاسلام هادی صادقیجاذبه های لازم کتابتی، بصری و ادبی را ویژگی دیگر کتابهای دینی خواند و گفت: این کتابها باید به لحاظ قلم و ادبیات امروزی باشند و با زبان این روزگار سخن بگویند، جاذبه های بصری را در آرایش کتابها استفادهو آنها را هر چه می توانند جذاب کنند تا مخاطب به سمتاین کتابها جذب شود.

وی روانی بیان، شفافی گفتار و پرهیز از ابهام را در کتابهای دینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مطالب کتاب باید به گونه ای باشد که مخاطب را سردرگم نکردهو بتواند خیلی روشن پاسخ سؤال او را بدهد، بدون اینکه ابهامی برای او ایجاد کند. روشنی بیان از ویژگیهایی است که انبیاء نیز همیشه داشتند و سعی می کردند با زبان قومی با مردم صحبت کنند. عالم دینینیز در کتاب خود باید این ویژگی را رعایت کند. یکی از شاخصه های کتابهای شهید مطهری بیان روشن و روان بوده است.

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در ادامه توجه به نیازهای عملی در کنار نیازهای نظری را مهم خواند ویادآور شد:متأسفانه در حوزه عمل کمتر تولید علم صورت می گیرد و کتابهای دینی هم این مشکل را دارند، مثلا در مسائل عملی اخلاق کمتر تولید داریمکهباید این تولیداتافزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه این ویژگیها از شاخصها و نوع آرمانی کتابهای دین است که انبوه کتابها این مشکل را دارند و از این ویژگیها برخوردار نیستند و یا برخی از آنها را دارند و مجموع ویژگیها را با هم ندارند، گفت: ضعفها و نقایص کتابهای دینی نیز ناشی از نداشتن همین ویژگیهاست کهاگر همین ویژگیها تأمین شود، ضعفهانیز برطرف می شود.

حجت الاسلام هادی صادقی عدم توجه به مخاطب عمومی را مشکل کتابها خواند و افزود: کتابهای حوزه دین تنها به مخاطب تخصصی توجه دارند و مخاطب عمومی را نادیده می گیرند که از ضعفهای جدی است. به طور مثال در حوزه فلسفه، حکمت، کلام وفقه کتابهای قدیمی ما کتابهایی نیستند که عامه مردم که تخصص ندارند از آن استفاده کنند، از جلمه رساله ها که ادبیات آنها طوری است که نیاز به فن و تخصص دارد وهر کس نمی تواند از آن بهره برد. اما بعد از انقلاب در دسته بندیها و ساده سازیها کتابها تلاشهایی صورت گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
نظریه های مصرف Consumption Theory

نظریه های مصرف Consumption Theory

رابطه بین مصرف و عوامل مختلف (متغیرها)، تابع مصرف نامیده می‌شود و درآمد، مهم‌ترین متغیر تابع مصرف است؛ اما درآمد، یک واژه کلی است و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از آن داشت؛ به‌عبارت دیگر درآمد را می‌توان به‌صورت درآمد مطلق، دائمی، نسبی، در طول زندگی و ... تعبیر نمود؛ که با توجه به هریک از این تعبیرها، نظریات متفاوتی ارائه می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
Powered by TayaCMS