دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند.
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نویسنده: سیدحسن حسینی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند. موضوع جهاد اقتصادی نیز می‌تواند مانند سایر موضوعات چون: نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف که معظم له بر شروع و استمرار آن در حوزه‌های نظری و عملی تاکید داشتند. آثار و برکاتی بنیادین برای کشور و آحاد مردم به ارمغان آورده است.

جهاد در لغت به معنی، کوشش کردن، کوشیدن به اندازه طاقت، جنگ کردن در راه دین جهاد اکبر «در اصطلاح اهل عرفان جهاد کردن با نفس و ریاضت برای تزکیه نفس است در مقابل جهاد اصغر که جنگ در دین است و اقتصاد یعنی: میانه راه رفتن، میانه روی کردن، به اندازه خرج کردن، تعادل دخل و خرج را نگاه داشتن، علمی که درباره دخل و خرج و روابط بازرگانی در امور مالی افراد مملکت و بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی و شئون مالی یک کشور بحث می‌کند (فرهنگ فارسی عمید) می‌باشد. با تامل و دقت پی خواهیم برد که جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری امسال را به این نام نامیدند از یک طرف در راستای تغییر و تحول بنیادین اقتصادی است که با اجرای قانون هدفمند کردن رایانه‌ها آغاز و از طرف دیگر به واکنش‌های سیاسی آمریکا و صهیونیست در قالب تحریم‌های اقتصادی است که هر دو برکات و فرصت‌های موثری را برای کشور به دنبال داشته و خواهد داشت. با گذشت 32 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذر از مقاطع حساس و سرنوشت ساز و حضور حماسه ای مردم و مسئولین در جهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی، سازندگی و جهاد در عرصه‌های علمی و فناوری و دستیابی به نوآوری‌های بزرگی چون اثری هسته ای... و اصلاح جهادگونه ساختار اقتصادی و اتکا بر تولیدات داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت انکارناپذیر است.

بنابراین باید به موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی که از منظر صاحب نظران اقتصادی و مدیریتی کارآفرینی است توجه مضاعف و جهادگونه داشت. لذا باید نقش موثر کارآفرینان را در ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه و یا به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نوآورانه که بستر و زمینه تولید و پیشرفت اقتصادی است و به تبع آن جهاد اقتصادی را محقق می‌کند مورد بررسی قرار داد اهتمام به مقوله کارآفرینی مولد با دو رکن اساسی خلاقیت و نوآوری را می‌توان از ضروری ترین و ارزشمندترین نیازهای اقتصادی جامعه اسلامیمان دانست که اقتدار و استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی را با حفظ حاکمیت سیاسی و تحکیم ارزش‌های اسلامی سبب خواهد شد هم چنین کارآفرینی در فرایند اقتصادی کشور موجبات گردآوری پس اندازهای عمومی، بی هدف و سرگردان شده و بهبود سرمایه (افزایش سرمایه گذاری داخلی) را سبب گردیده و ایجاد اشتغال و تولید فراوان را در مقیاس وسیع به تبع آن کاهش نرخ بی کاری که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی اقتصادی است به دنبال خواهد داشت هم چنین کارآفرینی، ارتقاء تجارت خارجی را که از عناصر و شاخصه‌های اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی، کاهش تمرکز اقتصادی افزایش سود اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را نیز موجب شده و مهارت‌های بی استفاده و سرگردان را به تحرک موثر وامیدارد. علاوه بر آن کارآفرینی با نگاه تولید نوآورانه و افزایش بهره وری با هدف خدمت رسانی به جامعه اسلامی و به تبع آن کسب سود رضایتبخش، عامل تحرک و تشویق، افزایش رقابت و استفاده کارا و اثربخش از منابع، کاهش بوروکراسی و هم چنین مشوق عمل گرایی و عامل نوآوری و روان کننده تغییر و تحول و سبب پویایی اقتصاد و نهایتا جهاد اقتصادی خواهد شد.

به هر حال بر همه مردم کشور، مردان، زنان، روستائیان و شهرنشینان به ویژه جوانان خلاق، مبتکر و نوآور فرض است در راستای تحقق جهاد اقتصادی با نگرشی مثبت و با بهره‌گیری از فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف و با تلاشی مضاعف و جهادگونه نسبت به ایجاد و توسعه کسب کارهای کارآفرینانه اعم از کسب و کارهای علمی و فناوری، صنعتی و کشاورزی تجاری و خدمات، خانگی و روستایی اقدام تا از این رهگذر با توسعه بیشتر موجبات امنیت شغلی خود، خدمت اجتماعی، کسب سود و شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم آورند.

دولت و دلسوزان نظام نیز کماکان با عزم و اراده ای مضاعف نسبت به اصلاح فضای کسب و کار و رفع موانع و چالش‌های احتمالی در فرایند ایجاد و توسعه کسب و کار به ویژه بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، از جمله کوتاه نمودن زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری- تسهیلات بانکی، تجدیدنظر در قوانین و مقررات بازدارنده، حمایت از تولیدات داخلی و... عنایت داشته تا به فضل الهی شاهد تحقق جهاد اقتصادی و زمینه ای برای دستیابی به برنامه‌های اقتصادی در افق 1404 باشیم.

مقاله

نویسنده سیدحسن حسینی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
نظریه های مصرف Consumption Theory

نظریه های مصرف Consumption Theory

رابطه بین مصرف و عوامل مختلف (متغیرها)، تابع مصرف نامیده می‌شود و درآمد، مهم‌ترین متغیر تابع مصرف است؛ اما درآمد، یک واژه کلی است و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از آن داشت؛ به‌عبارت دیگر درآمد را می‌توان به‌صورت درآمد مطلق، دائمی، نسبی، در طول زندگی و ... تعبیر نمود؛ که با توجه به هریک از این تعبیرها، نظریات متفاوتی ارائه می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
Powered by TayaCMS