دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرهیز از نگاه تک بعدی به مقوله بد پوششی

No image
پرهیز از نگاه تک بعدی به مقوله بد پوششی

کلمات کلیدی: پرهيز از نگاه تك بعدي به مقوله بد پوششي

نویسنده : سمیه رحمت پور

رسوخ فرهنگ مبتذل غربی در جامعه از مسیر‌های مختلف بخصوص در شرایط فعلی از طریق رسانه‌های جمعی مانند ماهواره ها و سایت‌های اینترنتی باعث رواج برخی فرهنگ‌های غلط از جمله فرهنگ پوشش غربی در جامعه ایرانی شده است.قطعا مبارزه با فرهنگ غلط پوشش در کشور که در میان برخی از جوانان اعم از پسر و دختر رواج یافته با قطع امکانات ارتباطی نوینی چون ماهواره و اینترنت امکان پذیر نخواهد بود.کشور ما مدت هاست که آماج حملات تند فرهنگی غرب قرار گرفته و امروز می‌توان به وضوح اثرات مخرب آن را در خانواده ها،در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.اما مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب به معنای قطع دروازه‌های ارتباطی با دنیا نیست بلکه باید در عین حفظ ارتباطات جهانی به شدت در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن ایستادگی و البته مقابله به مثل کرد.

عفاف و حجاب از مهمترین واجبات دینی اسلام است که باید مورد توجه عملی بیشتر قرار گیرد.اگر مردم با فلسفه حجاب و عفاف آشنا شوند به قطع و یقین جذب این دستور موکد اسلامی خواهند شد.یکی از فلسفه‌های حجاب این است که به بهداشت روانی مردان و زنان کمک می‌کند زیرا اگر حریمی نباشد آرامش خانواده ها از بین خواهد رفت و عطش شهوت شعله ور خواهد شد.آزادی جنسی موجب تزلزل خانواده می‌شود و در مقابل آن حجاب موجب تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه و حفظ چارچوب‌های خانواده می‌شود. حجاب وسیله‌ای برای حفظ کرامت و شخصیت زنان است و موجب می‌شود تا زن در جامعه به یک وسیله مبدل نشود. حجاب موجب حفظ جامعه از آلودگی‌های جنسی است و جامعه را هرچه بیشتر به سوی اهداف عالی و کار و تلاش حرکت می‌دهد. عده‌ای که در جامعه با بدحجابی موجب سلب امنیت اخلاقی جامعه می‌شوند باید بدانند که به آزادی‌های دیگران احترام نمی‌گذارند. در جایی که نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر تاثیری ندارد باید قوای انتظامی وارد کار شوند و با این هنجار شکنی مقابله کند. ما از دولت می‌خواهیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه حجاب و عفاف اجرایی کند و گامی مثبت در این راستا بردارد. حجاب در جامعه نباید سست انگارانه نگاه شود و باید همه مسئولان بر اجرایی شدن حجاب در ابعاد گوناگون همیاری داشته باشند.دست اندرکاران فرهنگی باید تشخص اسلامی خود را حفظ کنند و رعایت حجاب را در زیر بخش‌های خود اجرایی کنند.

منطق حکم می‌کند که ما راه مبارزه با رواج بد حجابی را به دو راهکار فرهنگی و قضائی -انتظامی محدود نکنیم. بلکه کار ما باید تلفیقی از این دو باشد و ظرافت‌های خاص کار فرهنگی نیز در آن لحاظ شود.در کنار اینها باید از ریشه یابی غافل نشد.جامعه ما جامعه ای در حال گذار است که به سمت توسعه یافتگی حرکت می‌کند و جمعیت جوان کشور نیز میزان قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. لذا باید به شدت از نگاه تک بعدی به مسئله بپرهیزیم و راهکار هارا نیز محدود به یک راهکار نکنیم. حتما برخورد‌های یک طرفه از قبیل آنچه در ابتدا به آن اشاره شد اثر بخش نخواهد بود. سیاست‌های سلبی و قهری زمانی مفید و موثر خواهد بود که در جبهه دیگر به سیاست‌های جذب بپردازیم و نگذاریم که خلای در این زمینه به وجود آید چرا که برای پر کردن این خلا افراد بسیاری در کمین هستند تا با تبلیغات گسترده و سنگین خود جوانان را به سمت خود جذب کنند.اگر جوان ایرانی در فرهنگ خود چیز جذابی یافت نکند و ما نیز به برخورد‌های قهری دل خوش کنیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. ما زمانی می‌توانیم با مظاهر بد حجابی و پوشش‌های نامناسب در جامعه برخورد کنیم که خود الگوی جذاب و برتری برای ارائه به جوانان و نوجوانان خود داشته باشیم.‌

به نظر می‌رسد دیگر دفاع صرف در برابر تهاجم دشمن کافی است و باید با یک خیز بلند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های غنی خود را به دنیا معرفی کنیم و خود در نقش یک مهاجم فرهنگی وارد عرصه شویم.البته این یک حقیقت غیر قابل انکاری است که نباید از کنار آن گذشت اما نباید همه مسئولیت ها را از خود ساقط کنیم و صرفا متهم اصلی را رسانه‌های بیگانه بپنداریم و از معایب و کاستی‌های خود که در خانواده و مدارس به وضوح دیده می‌شود غافل شویم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
نظریه های مصرف Consumption Theory

نظریه های مصرف Consumption Theory

رابطه بین مصرف و عوامل مختلف (متغیرها)، تابع مصرف نامیده می‌شود و درآمد، مهم‌ترین متغیر تابع مصرف است؛ اما درآمد، یک واژه کلی است و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از آن داشت؛ به‌عبارت دیگر درآمد را می‌توان به‌صورت درآمد مطلق، دائمی، نسبی، در طول زندگی و ... تعبیر نمود؛ که با توجه به هریک از این تعبیرها، نظریات متفاوتی ارائه می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
Powered by TayaCMS