دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کاپیتولاسیون Capitulation

No image
کاپیتولاسیون Capitulation

استعمار، كاپيتولاسيون، مشروطيت، پهلوي، استعمار، امام خميني(ره)، علوم سياسي

نویسنده : مرتضي اشرافي

کاپیتولاسیون در لغت به‌معنی توافق، سازش و تسلیم است. اما در ادبیات سیاسی ایران به "حق قضاوت کنسولی" شهرت پیدا کرده است. کاپیتولاسیون از ریشه‌ی لاتین کاپیتولار گرفته‌شده و در قرن نهم وارد ادبیات فرانسه شد و به شکل کاپیتولر درآمد. این واژه در لغت به‌معنای انعقاد عهدنامه و یا نوشته‌ای که دارای فصول و مواد است، می‌باشد و از آنجا که قراردادهائی که راجع ‌به حقوق اروپائی‌ها در کشورهای اسلامی تنظیم‌شده دارای فصول و مواد بوده است، بدین جهت به کاپیتولاسیون مشهور شده است. اما این واژه در حوزه‌ی روابط بین‌الملل عبارت است از معاهداتی که به‌موجب آن کشور خارجی در مملکتی دیگر از بعضی حقوق و امتیازات برای اتباع خود که اهمٌ آن حقوق قضاوت کنسولی و اجرای مجازات است، برخوردار می‌شود.[1]

تاریخچه‌ی کاپیتولاسیون

قدیمی‌ترین شکل کاپیتولاسیون به دوران کلونی‌های یونانی در سواحل شمالی مصر برمی‌گردد. این مهاجران، در مسائل مدنی و جزائی تابع قواعد یونانی بودند نه مصری. در عصر امپراتوری رم نیز، رومی‌هایی که به سرزمین‌های متصرفاتی اعزام می‌شدند، در صورت ارتکاب به هرگونه جرم و جنایت، توسط کنسول رومی مقیم در آن سرزمین محاکمه و مجازات می‌شدند. پس از آن‌که ژرمن‌ها امپراتوری رم را در سال 476‌‌م سرنگون کردند نخستین پادشاه ژرمن، کلوریس‌، سنت‌های ژرمنی را در چارچوب فرامین در مورد رومی‌ها اعمال می‌کرد. در قرون وسطی، پس از قدرت‌گیری کلیسا، کاپیتولر به فرامینی گفته می‌شد که شورای کشیشان براساس احکام مسیحی تصویب می‌کردند و هر کشیشی در منطقه‌ی خود این قوانین را برای احقاق حق و مجازات مجرمین اعمال می‌کرد. اما شارل کبیر، پس از شکست و خروج مسلمانان از فرانسه و شمال اسپانیا، تاج امپراتوری مقدس رم ـ ژرمن را در اول ژانویه‌ی سال 800‌‌م به‌ دست پاپ بر سر گذاشت و نظام کاپیتولر را رسما برای امپراتوری خود که از اقوام مختلف تشکیل شده بود به اجرا درآورد. نظام کاپیتولر شارلاین ترکیبی از سنت‌ها و آداب و رسوم ژرمنی، قوانین رمی و شریعت مسیحی بود. طی قرون وسطی و خصوصا جنگ‌های صلیبی، بازرگانان ونیزی و جنوایی که با سرزمین‌های اسلامی روابط تجاری گسترده داشتند، با انعقاد قرارداد با حکام محلی، اتباع خود را از سیطره‌ی احکام اسلامی معاف می‌کردند و آن‌را به‌عهده‌ی کنسول مقیم خود در این محل‌ها می‌گذاشتند.[2]

قدمت پیدایش کاپیتولاسیون در مشرق زمین به امپراتوری مسلمان‌نشین عثمانی باز می‌گردد. دولت عثمانی با فتح و به تصرف در‌آوردن قسطنطنیه تمام مسیحیان و بزرگان یهود را احضار کرد و به آنها اعلام کرد که می‌توانند در قسطنطنیه بمانند و تمام قوانین و اصول مذهبی خودشان را به‌طور آزاد انجام دهند و حتی کشیشان را از مالیات معاف داشت. این کار که توسط سلطان محمد صورت گرفت، زیر‌بنای کاپیتولاسیون را گذاشته و موجب شد تا قراردادهای بعدی که توسط حکام عثمانی و کشورهای اروپائی بسته می‌شد نوعی کاپیتولاسیون تلقی شوند. بعد از برقراری معاهده‌ی کاپیتولاسیونی که بین عثمانی و دیگر کشورهای اروپائی برقرار شد، این معاهدات تنها به کشور عثمانی منحصر نماند بلکه در مصر، چین، ژاپن و تمام شمال آفریقا نیز پدیدار گشت. بنابراین کاپیتولاسیون یک مفهوم حقوقی صرف نیست، بلکه به‌همان نسبت یک مفهوم تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نیز هست. اما در ابتدا، قصد و غرض از کاپیتولاسیون معاف‌کردن اتباع مسیحی و اروپایی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی از اعمال و اجرای قوانین داخلی این کشورها بود و در کشورهای غیراسلامی مثل ژاپن و چین نیز از وقتی که قوانین کاپیتولاسیون از حالت دوجانبه به یک‌جانبه (به نفع غربی‌ها) تغییر یافت، آنها نیز دیگر حق اعمال احکام حقوقی و قضایی خود بر اتباع بیگانه را نداشتند.[3]

سابقه‌ی کاپیتولاسیون در ایران

با پایان یافتن حکومت صفویه و پیدایش افشاریه، ما به موارد نادری از امتیازات بر می‌خوریم‌. چون در این دوره امنیت و آرامش دوره‌ی صفویه از جامعه رخت بر بسته بود و موضوع تجارت که در دوره‌ی صفویه سبب ورود هیأت‌های سیاسی و تجاری از اروپا شده بود اهمیت خود را از دست داده بود.[4] در دوران زندیه و با روی کار آمدن کریم‌خان زند، صلح و آرامش برقرار شد و پای اروپائیان به ایران بار دیگر باز شد. در این دوره به معاهداتی بر‌می‌خوریم که در آنها حقوق ویژه‌ی قضاوت کنسولی، به بیگانگان اعطا شده است.[5]

در دوره‌ی قاجاریه و در نیمه‌ی قرن نوزدهم، ایران دو دوره‌ی جنگ با روسیه داشت که در هر دوره هم شکست خورد. جنگ‌های دوره‌ی اول به عهدنامه‌ی گلستان منتهی شد و جنگ‌های دوره‌ی دوم به عهدنامه‌ی ترکمانچای ختم یافت. عهدنامه‌ی ترکمانچای نقطه‌ی آغاز تجاوزات سیاسی، اقتصادی و به‌ خصوص قضایی روسیه در ایران شد. چون صرف‌نظر از جدا‌شدن سرزمین‌هایی چون نخجوان و ایروان و صرف‌نظر از غرامت سنگینی که بر ایران تحمیل شد، ایران را به منطقه نفوذ روس تبدل کرد.[6]

پس از معاهده‌ی ترکمانچای کشورهای دیگری که بعد از آن با ایران قراردادهای سیاسی و تجاری منعقد کردند امتیازات ویژه‌ی کنسولی را صریحا یا تحت عنوان (دول کاملة‌الوداد) از ایران گرفتند.

با اوج‌گیری نهضت مشروطیت و بیداری مردم، واکنش‌ها نسبت به کاپیتولاسیون در ایران آگاهانه‌تر شد. با پیروزی انقلاب مشروطیت رهبران مشروطه در پی الغاء کاپیتولاسیون برآمدند اما با دو مانع مهم مواجه شدند:

1. فقدان ضوابط مشخص قضایی‌: فقدان قوانین قضایی موجب شده بود که بهانه به دست کشورهای دارای حق کنسولی داده شود و آنها ادامه‌ی کاپیتولاسیون را امری لازم به ‌شمار آورند؛

2. وجود معاهدات دارای حق کاپیتولاسیون کشورهای غربی‌، الغای کاپیتولاسیون را منافی قراردادهای معتبر بین خود و ایران قلمداد می‌کردند و در صورت لغو آن‌، ایران را متهم به نقض تعهدات بین‌المللی می‌کردند.[7]

زمینه‌های الغای کاپیتولاسیون در ایران

1. الغاء معاهده‌ی ترکمانچای توسط روس‌ها: وقتی در سال 1917م در روسیه انقلاب شد و تزارها از سلطنت ساقط شدند و حکومت سوسیالیستی در روسیه روی کار آمد، حکومت جدید تمامی امتیازات اخذ شده در ایران را لغو اعلام کرد.

2. الغاء کاپیتولاسیون در ترکیه: دولت‌های پیروز در جنگ جهانی اول با شکست ترکیه در جنگ، نظام کاپیتولاسیون را بر این کشور تحمیل کردند. اما با مقاومت ترک‌ها چنین حقی از آن کشورها سلب گردید‌. در ایران نیز رضاخان دست به اصلاحات قضایی زد و قوانین قضایی غرب را مدنظر قرار داد و در 6 اردیبهشت 1306 خواستار الغای کاپیتولاسیون شد.[8]

نتایج تحمیل کاپیتولاسیون

‌1. تأثیر اجتماعی: از نظر اجتماعی تأثیرات نامطلوبی داشت از جمله‌ی آنها، بست نشستن در سفارتخانه‌ها، پناهنده‌شدن و تحت‌الحمایه‌ی سفارتخانه‌های خارجی در‌آمدن بود.[9]

2. تأثیر سیاسی: ایران با پذیرش کاپیتولاسیون به‌صورت دولت نیمه مستقل در‌آمد و در اثر همین مسئله به ‌لحاظ سیاسی نزول کرد. روسیه و دیگر کشورهای اروپایی به‌وسیله‌ی کاپیتولاسیون، جای پای محکمی برای هدف‌های آتی خود تأسیس کردند.[10]

3. تأثیر فرهنگی و روانی: کشورهای دارای حق کاپیتولاسیون سعی کردند تا میراث فرهنگی و اشیاء نفیس تاریخ ایران را که سرمایه‌ی فرهنگی یک ملت است، با مصونیت ناشی از کاپیتولاسیون به ‌یغما برند. به‌عنوان نمونه سرقتی که از کتابخانه‌ی سلطنتی انجام شد و تعدادی از کتب نفیس به سرقت رفته بود، پس از تحقیق مشخص شد که افراد وابسته به سفارتخانه‌های بیگانگان در این عمل دست داشتند. قراردادهای کاپیتولاسیونی در ایران موجب شد که به‌ تدریج مردم ایران روحیه‌ی خود را در مقابل غربی‌ها ببازند و احساس حقارت کنند و تصور کنند که فرنگی‌ها تافته‌ی جدا بافته هستند و از نژاد و اندیشه‌ی بالاتر از مردم ایران هستند.[11]

احیای رژیم کاپیتولاسیون

با اتمام جنگ جهانی دوم رقابت میان آمریکا و شوروی آغاز می‌شود و ایران هم یکی از کشورهای مهمی بود که مورد توجه آمریکا قرار گرفت. همزمان با کمک‌های اقتصادی، آمریکا تصمیم گرفت بنیه‌ی نظامی ایران را تقویت کند و برای آموزش افراد ارتش ایران، مستشاران نظامی را به ایران بفرستد. وقتی ایران مورد حمایت اقتصادی و نظامی آمریکا واقع شد پس می‌بایست به ‌درخواست‌های آمریکا در مورد وضعیت حقوقی نیروهایش سر تسلیم فرود آورد، لذا بار دیگر مسئله‌ی کاپیتولاسیون در ایران مطرح شد. آمریکایی‌ها در صدد بودند تا اختیارات ویژه‌ای برای اتباع خودشان دریافت نمایند تا از هر مجازات و بازخواستی آسوده خاطر باشند لذا در سال 1343 مجلس شورای ملی و سنا، آن‌را تصویب نمود.

محمدرضا پهلوی اعطای کاپیتولاسیون را نشان بی‌لیاقتی شاهان قاجار و الغای آن‌را نمونه‌ی میهن‌پرستی، غیرت ملی و آزادمنشی دودمان پهلوی قلمداد می‌کرد و در این راه از هیچ‌گونه دروغ‌پردازی دریغ نمی‌ورزیدند. اما دیری نپایید که رژیم شاه بر اساس سیاست فزون‌طلبی دولت ایالات متحده امریکا، به احیای رژیم کاپیتولاسیون دست زد و در 21 مهرماه 1343 مصونیت سیاسی و قضایی اتباع امریکا در ایران را در مجلس شورای ملی آن روز به تصویب رساند. طبق اسناد و مدراک موجود و اظهارات مقامات آن روز ایران، امریکا از سال 1340 در دوران ریاست جان.اف. کندی (حزب دموکرات) از رژیم شاه خواست تا به اتباع آن کشور در ایران حق قضاوت کنسولی دهد.[12] این امتیازخواهی چند انگیزه را دنبال داشت:

1. تحقیر ملت ایران؛

2. انگیختن مستشاران، کارشناسان، کارمندان فنی و اداری و دیگر اتباع امریکا به زیستن و سکنی گزیدن در ایران؛

3. قبضه کردن بازار ایران؛

4. واداشتن مقامات ایران به نگهبانی از اتباع امریکا، اماکن و اموال آنان؛

5. برتری‌جویی در برابر رقیبان.[13]

امام خمینی(ره) و جریان کاپیتولاسیون

درپی این مصوبه امام خمینی(ره) درچهارم آبان 1343 در یک سخنرانی اقدام رژیم پهلوی در تصویب این لایحه را مورد انتقاد شدید قرار داد. سخنرانی امام در حضور جمع کثیری از روحانیون و مردم قم با این جملات آغاز شد: "... عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت‌، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی را به مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین‌... که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌های‌شان‌، با کارمندهای فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان‌، با خدمه‌شان‌... از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. آقا من اعلام خطر می‌کنم‌، ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم‌، ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم‌... والله گناهکار است کسی که فریاد نکند. ای سران اسلام به داد اسلام برسید. ای علمای نجف به داد اسلام برسید. ای علمای قم به داد اسلام برسید... ." [14]

پایان کاپیتولاسیون

کاپیتولاسیون سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 23 اردیبهشت 1358، توسط نظام جمهوری اسلامی ایران رسما لغو گردید.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه چنین آمده بود: به پیشنهاد هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای انقلاب اسلامی‌، قانون و مصوب 21 مهرماه 1343 راجع‌ به اجازه‌ی استفاده مستشاران نظامی امریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین (کاپیتولاسیون‌) از تاریخ 23/2/58 لغو شد.[15]

مقاله

نویسنده مرتضي اشرافي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد

پر بازدیدترین ها

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʅ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(5)

عبادت بدون بینش آنان برخی را به اشتباه می انداخت و خطر اشاعه ی این مرض مسری در جامعه بود. امام علی(علیه السلام) به این خطر بیم می داد، آن حضرت(علیه السلام) شنید که مردی از خوارج شب بیدار است و به دعا و تلاوت قرآن مشغول است؛ امام فرمودند:« به یقین خفتن به که با دودلی نمازگزاردن» (نهج البلاغه، حکمت97).
اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʂ)

نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (2)

هر یک از این دو امتیاز به تنهایی کافی است که به کلمات علی (ع) ارزش فراوان بدهد، ولی توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنی این که سخنی در مسیرها و میدان های مختلف و احیاناً متضاد رفته و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت را در همه ی آنها حفظ کرده باشد، سخن علی(ع) را قریب به حد اعجاز قرار داده است و به همین جهت سخن علی (ع) در حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق قرار گرفته است
نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʄ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(4)

هان ای فیلسوفان و حکمت آموزان، بیایید و در جملات خطبه ی اول این کتاب به تحقیق بنشینند و افکار بلند پایه ی خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جمله کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند به حق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند به شرط آن که بیاناتی که در این میدان تاخت و تار شده است آنان را فریب ندهد.
نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʁ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (1)

نهج البلاغه، مشهورترین و ماندگارترین اثر سید رضی(قدس سره) است، که آن را در سال 400 هجری قمری، شش سال پیش از وفات خود با استفاده از دانش وسیع و ذوق سرشار و گزینش نیکوی ادبی، از میان خطبه ها، نامه ها، وصیت نامه ها و کلمات کوتاه حکمت آمیز امیرالمؤمنین(علیه السلام) گردآوری نموده است.
Powered by TayaCMS