که
انسان میزند بر پیکر خویشتن زده است، و هر خدمتی به دیگری میکند در حقیقت به خود
خدمت کرده است. ولی نه آن مجازات ما را بیدار میکند و نه این نعمت و رحمت مجدد
الهی. باز هم طغیان می کنیم و راه ظلم و ستم و تعدی و تجاوز را پیش میگیریم.
(تفسیر نمونه، ج12، ص: 27)
در زندگی روزمرّه هر عملی که انجام بدهیم (چه
خیر و چه شر) بازتاب آن به خودمان بر میگردد.در این مورد این یک سنت همیشگی است،
نیکیها و بدی ها سرانجام به خود انسان باز میگردد، هر ضربهای خداوند متعال در
کلام شریف خویش این چنین میفرماید: « اگر نیكى كنید، به خودتان نیكى میکنید و
اگر بدى كنید باز هم به خود میکنید».[اسراء/7] و از این قبیل داستانها در طول
تاریخ، بسیار اتفاق افتاده، مردمی که به خویش ظلم کرده و از مسیر حق و هدایت
انحراف پیدا کردهاند و دنبال دنیا و جاهطلبی بودهاند، خداوند هم سرنوشت آنان را
آن گونه که به اختیار، خودشان خواستهاند و دنبال آن بودهاند رقم زده.از جمله این
سرگذشتها، داستان قوم یهود بوده که چندین مرتبه خداوند به آنان نعمت عافیت عنایت
فرمود، تا آنجا که بنیاسرائیل دارای مقام و شوکتی بودند، امّا سرکشی و طغیان
کردند، حتی پیامبران خود را هم کشتند، در این زمان پادشاهی از بابل به نام بخت
النصر به آنان حمله کرد و مسجد الاقصی را خراب کرد و تورات را از بین برد و مردان
آنان را کشت و دختران و بچههای آنان که باقی مانده بودند را به اسارت برد. در بنیاسرائیل
این داستان چند مرتبه اتفاق افتاد، هر زمان که ناسپاسی و کفران نعمت کردند خداوند
هم نعمت را از آنان سلب کرده است.[برگرفته از تفسیر کوثر ج6 ص 261]
و این وعده الهی و حتمی است، هر قومی و گروهی
که نیکی کنند، در واقع به خودشان نیکی کردهاند و هر کسی که بدی کند، در واقع به
خود بدی کرده است؛ امروزه هم داستان ما چنین میباشد، اگر دنبال عمل خیر باشیم، در
واقع به خودمان خیر رساندهایم و اگر دنبال عمل شر باشیم در واقع برای خودمان شر و
فساد را فراهم کردهایم. به سبب آنچه دستهای مردم فراهم آورده فساد در خشکی و
دریا نمودار شده است تا [سزای] بعضی از آنچه را که کردهاند به آنان بچشاند باشد
که بازگردند. (آیه 41 سوره روم)
امروز
بیش از هر زمان دیگری در جهان فساد و تباهیِ حاصل از خطا و اشتباهات آدمیان بیداد
می کند و این بیداد را باید جدی گرفت و چارهاندیشی کرد تا از میزان فساد کاسته
شود.
توصیه
قرآن و حکیمان و شاعران به طور کلی این است که در هر رنج و محنتی و فساد و تباهی
به خود رجوع کنید و آن را بازتاب اعمال خود بدانید تا بتوانید چاره اندیشی کنید و
بر آن فائق آیید.
البته مشکل این است که بسیاری از مردم با آنکه
گرفتار رنج و محنت می شوند آن رنج و محنت را محصول کار خویش نمی بینند تا در
کارهای خود تجدید نظر کنند.
اما
اکثر آدمیان گرایش دارند به اینکه خطاها را چون شیطان به گردن دیگران بیندازند و
هر بدی که می بینند به کسی غیر از خود منسوب کنند.
چه کنیم از نتیجه اعمالمان در امان باشیم؟
1. اگر می خواهید خداوند شما را ببخشد، شما نیز
دیگران را ببخشید: (نور/22)؛ آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند آیا دوست نمی دارید
خداوند شما را ببخشد؟ حضرت علی (ع) فرمود: إرْحَم تُرْحَم؛ رحم کن تا به تو رحم
شود.
2. اگر می خواهید به یتیمان شما رحم کنند، به یتیمان
دیگران رحم کنید(نساء/9)؛ کسانی که اگر فرزندان ناتوانی را از خود به یادگار
بگذارند و از آینده آنان می ترسند، باید (از ستم به یتیمان مردم) بترسند. رسول
اکرم(ص) فرمود: به یتیمان مردم محبت کنید تا یتیمان شما مورد محبت واقع شوند.
3. به دیگران جا بدهید تا خداوند به شما جا
بدهد: (مجادله/11)؛ هنگامی که به شما گفته می شود مجلسی را وسعت بخشید (و به تازه
واردها جا بدهید)، وسعت بخشید؛ خداوند (بهشت را) برای شما وسعت میبخشد.
4. به پیمان الهی وفا کنید تا خداوند نیز بر
پیمان خویش وفا کند: (بقره/40)؛ به پیمانی که با من بسته اید وفا کنید تا من نیز
به پیمان شما وفا کنم.
5. خدا را یاری کنید اگر می خواهید خداوند شما
را یاری کند: (محمد/7)؛ اگر (آیین) خدا را یاری کنید، خداوند (نیز) شما را یاری
خواهد کرد.
6. کسانی که می خواهند دیگران را
گمراه کنند، خود را گمراه ساخته اند (آل عمران/69)؛ جمعی از اهل کتاب (از یهود)
دوست داشتند (و آرزو می کردند) شما را گمراه کنند. آنها گمراه نمیکنند، مگر
خودشان را.