مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
احساسات افراطی مانع تفکر انتقادیاند
19 آذر 1386, 0:0
احساسات افراطی مانع تفکر انتقادیاند
احساسات در ذات خودشان مانعی برای تفکر انتقادی محسوب نمیشوند اما تأکید و تکیه بیش از اندازه بر احساسات میتواند سد راه تفکر سالم و غنی باشد. این مقال به این موضوع می پردازد.
از جمله موامع جامعه شناختی و روانشناختی تأکید بیش از اندازه بر احساس؛ احساسی که جلوی تفکر سالم و درست را میگیرد قلمداد میشود. تفکر به احساس نیاز دارد. بدون شور و شوقی جدی برای آموختن و رسیدن به حقیقت، تفکر و اندیشه ای سامان نمیپذیرد. با این همه احساسات مختلف می توانند به جای آنکه به تفکر و استدلال کمک کنند در نقش مانعی برای آن وارد شوند.
فردی را متصور کنید که در یک گفتگو شرکت میکند. او برای به کرسی نشاندن مدعا و دلیل خود از صدایی استفاده میکند که رعب و وحشتی در طرف گفتگو ایجاد میکند. چنین فردی به جای آنکه فضایی عقلانی بر گفتگو ایجاد کند فضایی احساسی را حاکم کرده که دشمن تفکر سالم و انتقادی است. فردی دیگر را متصور کنیم که هنگام گفتگو بشدت از ابراز نظر طرف مقابل میرنجد. چنین فردی مانعی ایجاد می کند تا طرف گفتگوی وی براحتی نظارت و آرایش را ابراز کند. این فرد هم جلو تفکر ژرف و انتقادی را سد کرده است. انسان دیگری را مجسم کنیم که در فرایند گفتگو طرف گفتگو را تهدید می کند. این فرد هم جلوی تفکر سالم سد ایجاد کرده است. حتی کسی که در یک مکالمه حس دلسوزی و شفقت را بی جهت تحریک می کند می تواند جلو تفکر سالم را بگیرد.
استدلال کردن مانند هرکار دیگر انسان از ارزشها و ارزشگذاریها بهرهمند است. هر فردی یقیناً دیدگاههای خود را بیشتر از دیدگاههای طرف گفتگوی خود میپسندد اما این دوست داشتن و شیفتگی نباید ما را به استفاده از ابزارهایی سوق دهد که با ایجاد بار ارزشی و احساسی بیش از آنچه لازم است تفکری ناقص و بی پایه را برایمان به وجود می آورد.
به همین جهت است که مارتین بوبر فیلسوف معروف اگزیستانس به ما تذکار میدهد که گفتگوهایی که به قصدی جز رسیدن به حقیقت صورت میگیرند چون رایزنیهای سیاسی یا سخنرانیهایی که فردی برای فروختن کالاهای خود یا به کرسی نشاندن حرف خود و یا پیروزی حزب خود صورت می دهد بسیار این قابلیت را دارند که به وجوه احساسی آلوده شوند که این وجوه جلوی تفکر سالم و غنی را می گیرند.
فردی که در صدد است کالایی را بفروشد به ارتباطی دست می زند که هرچند از بار معرفتی خالی نیست بسیار بر وجوه احساسی و عاطفی و تجاری تأکید میورزد. او در صدد رسیدن به حقیقت نیست و حقیقت نزد وی فروش بیشتر محصول قلمداد می شود. نه اینکه کار تبلیغ فی نفسه کاری مذموم باشد سخن همه بر سر این است که مشی و راه تفکر انتقادی با مشی تجاری و احساسی و سیاسی فرق می کند. در کار تبلیغاتی نظر ما به فکر و تفکر افراد نیست بلکه به نیازها آنهم نیازهای معمولی آنها توجه داریم و این مشی با مشی تفکر انتقادی که خواهان برانگیختن قوای فکر و استدلال انسانها است بسی متفاوت است.
ما استدلال نمیکنیم که کالایی را بفروشیم و یا حزبمان در انتخابات پیروز شود ما استدلال میکنیم تا مبتنی بر عقلانیت به حقیقت نزدیکتر شویم و توجه داشته باشید که به حقیقت نزدیکتر شویم و نه آنکه بدان دست یازیم. این آرمان البته با مشکلات و خللهای بسیاری روبرو است اما ایمان تفکر انتقادی آن است که این مهم قابل تحقق است.
احساسات افراطی مانع تفکر انتقادیاند
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
شرح حال اصحاب پیامبر (ص)
24 آذر 1404, 21:35
مقتل الامام امیرالمؤمنین، عبداللَّه بن محمّد بن عبید
24 آذر 1404, 21:35
حاشیه بر شرح «رسالة آداب المطالعه»
24 آذر 1404, 21:35
رسالة فى تحقیق و تفسیر الناصبى
24 آذر 1404, 21:35
هدیة الأقران الى اخبار لقمان الحکیم
24 آذر 1404, 21:35
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
احساسات افراطی مانع تفکر انتقادیاند
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
خبرگزاری مهر
اجتماعی
جدیدترین ها در این موضوع
پیشرفت علمی (Scientific progress)
کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونهها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزشها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخصهایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعهی علمی به کار خویش افتخار میورزد و خود را نمونهی بیرقیب عقلانیت نهادینه شده میداند.
7 مهر 1403, 14:7
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟
دوره پهلوی را میتوان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهرههای شاخص بهائیت در این دوره، با بهرهمندی از حمایتهای ویژه شاه، سمتهای سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
17 آذر 1397, 4:27
چه گوارا؛ چهره ای که باید از نو شناخت
17 آذر 1397, 4:27
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟
درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کردهاند.
17 آذر 1397, 4:27
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)
انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق میگویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.
17 آذر 1397, 4:27
پر بازدیدترین ها
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
حضرت علی(علیه السّلام) و بخشیدن انگشتر در حال نماز
14 دی 1386, 0:0
آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس
مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مأمور دولت به اختیار خود آنها را اعمال قانون نمیکند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین میکنند.
17 آذر 1397, 4:27
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
توصیه های عمده حضرت علی(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر برای حاکمان اسلامی چیست؟
15 دی 1388, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS