دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهار انس با قرآن

No image
بهار انس با قرآن

ماه مبارك رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره‌برداري فكري و عملي از قرآن است. ماهي كه در شب قدر آن، قلب پيامبر اكرم (ص) همه قرآن را از امين وحي، فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسيع و نوراني بزرگ‌ترين پيامبران منعكس شد، ماهي كه همه ما با روزه گرفتن و عبادت و مناجات و دعا، با زمينه‌سازي و آمادگي معنوي به استقبال دريافت قرآن مي‌رويم، و مي‌خواهيم در پرتو آثار پربركت روزه خالص، و عبادت‌ها و دعاهاي همراه آن، رابطه خود را با قرآن نزديك‌تر كنيم، و تصميم بگيريم كه خط رابط ما با قرآن همواره استوارتر و محكم‌تر شود. قرآن، روح ماه رمضان است كه در كالبد آن دميده شده، و ارزش و عظمت آن را چند برابر كرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است، كه بدون اين قلب و ضربان آن، جوهره حقيقت در رگ‌هاي حيات معنوي روزه داران به جريان نمي‌افتد. قرآن بهار دل‌ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان كه امام باقر (ع) فرمود: «براي هر چيز بهاري است، و بهار قرآن ماه رمضان است.» و امير مؤمنان علي (ع) در شان قرآن فرمود: «در قرآن بينديشيد كه بهار قلب‌هاست.» و نيز بايد توجه داشت كه مطابق فرموده امام صادق (ع): «شب قدر، قلب ماه رمضان است.» از اين رو بايد گفت كه بخش اعظم بركات ماه رمضان، در رابطه با قرآن است، و در اين ماه بايد بذر دستورهاي نوراني قرآن را در مزرعه دل‌ها به‌كاريم، تا رشد و نمو كند و سرانجام ميوه قرآن را در اين ماه براي غذاي روح برگيريم، و قوت قلبمان را در پرتو بركات قرآني اين ماه، بيمه نماييم، و چنين بهره‌برداري جز از راه انس حقيقي با قرآن به دست نخواهد آمد. اميرمؤمنان علي (ع) فرمود: «كسي كه با تلاوت قرآن، انس و الفت گرفت، از جدايي ديگران به وحشت نمي‌افتد.» در اينجا پرسيده مي‌شود كه حقيقت انس با قرآن چيست كه انسان را اينگونه استوار و نيرومند مي‌سازد، و هرگونه اضطراب و تنش را از او دور مي‌كند؟پاسخ آن كه: انس در اصل به معناي خو گرفتن و همدم شدن است، مانند انس كودك شيرخوار به سينه مادر، و گاهي انس آن چنان شديد و سرشار است، كه از انس كودك شيرخوار به سينه مادرش نيز بيشتر است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در برابر منافقان كوردلي كه او را به مرگ تهديد مي‌كردند، فرمود: «سوگند به خدا علاقه فرزند ابوطالب به مرگ (شهادت) از علاقه كودك شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است.» عارف حقيقي كسي است كه با خدا و كلام او چنين انس و الفتي داشته باشد. اميرمؤمنان علي (ع) در توضيح آيه «‌اي انسان چه چيز تو را نسبت به پروردگارت مغرور ساخته است.» فرمود: «مطيع خداوند باش و به ياد خدا انس بگير.» بنابراين مفهوم انس حقيقي، همان همدم شدن آميخته با عشق و علاقه گرم و ناگسستني است كه ارتباط و پيوند انسان را به آن چه كه مورد انس اوست محكم و متصل مي‌كند، چنين انسي با خدا و كلام خدا (قرآن) از ويژگي‌هاي اولياي خدا و هر مؤمن عارف و وارسته است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در مقام دعا مي‌گويد: «خدايا! تو براي اوليا و دوستان خاصت، مأنوس‌ترين مونس‌ها هستي... اگر غربت آنها را به وحشت اندازد، ياد تو مونس تنهايي آنهاست».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

هلاکت مأمون عباسی

Powered by TayaCMS