27 بهمن 1395, 2:28
اسلام تحكیم پیوندهاى خویشاوندى و استحكام روابط خانوادگى را به شدّت مورد تأكید و توجّه قرار داده، چنانچه خداى متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده است و مىفرماید: و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریك او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیكى كنید.(1) در جاى دیگر مىفرماید: و بترسید از آن خدایى كه به نام او از یكدیگر درخواست مىكنید و درباره ارحام كوتاهى نكنید، همانا خداوند مراقب شماست.(2)
خویشانت بال و پَرِ تو هستند امیر مومنان على(ع) نیز به فرزندش چنین سفارش مىكند: خویشانت را گرامى بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند كه با آنان پرواز مىكنى و اصل و ریشه تو مىباشند كه به ایشان باز مىگردى (از آنان كمك گرفته و به آنها سرفرازى) و دست (یاور) تو هستند كه با آنها (به دشمن) حمله مىكنى (و پیروز مىشوى).(3) کسی از امام صادق (ع) پرسید: «كسانى با من خویشاوندى دارند، امّا با من همعقیده نیستند، آیا براى آنان بر عهدهام حقّى است؟ فرمود: بلى؛ حق خویشاوندى را چیزى قطع نمىكند و اگر با تو همعقیده باشند، براى آنان دو حق است؛ یكى حقّ خویشاوندى و دیگرى حقّ اسلام. (4)
برخى از روشهاى صله رحم و حمایت از خویشاوندان عبارتند از: 1. كمك جانى: مىتوان گفت كه بزرگترین مرتبه صله رحم، رسیدگى جانى به خویشان است و آن در جایى است كه جان یكى از بستگان انسان در خطر باشد كه در این صورت وى باید تا پاى جان بایستد و از خویشاوندان خود- در چارچوب اسلام و معیارهاى مكتبى- دفاع كند، تا ضرر را از او دفع نماید. رسول خدا(ص) فرمود: هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خداى متعال اجر صد شهید به او مىدهد.2. كمك مالى: اگر در مواردى میان بستگان انسان افراد نیازمند وجود دارد، رسیدگى مالى به ایشان لازم و از درجه اهمّیّت بالایى برخوردار است.(5) امیر مومنان على(ع) نیز مىفرماید: كسى كه از سوى خدا ثروتى به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیرى كند.(6) 3. كمک فكرى: رسیدگى فكرى در جایى است كه یكى از بستگان انسان براى هدایتشدن نیاز به راهنمایى دارد. به عنوان مثال: یكى از اقوام انسان اهل نماز و روزه نیست، اگر رفتن نزد وى و راهنمایى او، سخنگفتن از فضیلت نماز و روزه و ترساندن از پیامدهاى ترك نماز و روزه در او موثّر مىشود، بر انسان لازم است كه نزدش رفته و به او كمك فكرى كند و این از مصادیق امر به معروف و نهى از منكر است. به استفتایى در این زمینه توجّه فرمایید:«آیا انسان مىتواند از نظر شرعى با خویشاوندانى كه بىتقوا و بىنمازند از قبیل پدر، مادر، خواهر و غیره قطع رحم نماید؟ جواب: قطع رحم جایز نیست، ولى باید آنها را با مراعات موازین امر به معروف و نهى از منكر كند.» (7). 4.كمک عاطفى: گاهى رفتن به منازل خویشان، سلام و احوالپرسى، تلفنزدن و نامهنوشتن، محبّت ایجاد مىكند و سبب دلجویى از خویشان مىشود. امیرمومنان(ع) فرمود: با بستگان خود صله رحم كنید، گرچه با سلامكردن (به آنان) باشد.(8) امام صادق(ع) نیز مىفرماید:پیوند میان برادران آن گاه كه پیش هم هستند، دیدار همدیگر است و در مسافرت نامهنوشتن به یكدیگر.(9) گاهى نیز شركت در غم و شادى خویشان از موارد صله رحم است؛ شركت در مراسم تشییع جنازه و مجالس ترحیم و دلجویى از بازماندگان آنان، و نیز شركت در مجالس جشن و سرور ایشان، رسیدگى عاطفى به آنانبوده و در تقویت و تحكیم رابطه خویشاوندى نقش موثّرى دارد. 5. ترک آزار: یكى از برترین روشهاى صله رحم با خویشاوندان، ترك اذّیت و آزار آنان است. بدین معنا كه پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالتنكردن در زندگى آنها به عناوین مختلف، عیبجویىنكردن از آنان و ... از برترین موارد صله رحم است. امام صادق(ع) دراینباره فرمود: برترین چیزى كه به آن صله رحم مىشود، خوددارىكردن از اذّیت و آزار آنان است.(10)
صله رحم آثار و فواید ارزندهاى براى انسان دارد كه در اینجا به برخى از آنها اشاره مىكنیم:1. طول عمر: یكى از مهمترین آثار صله رحم، طولانىشدن عمر است. امام رضا (ع) در این باره فرمود: چه بسا مردى كه تنها سه سال از عمرش باقى مانده است، امّا خدا به خاطر صله رحم، باقىمانده عمرش را به سى سال مىرساند و خدا آنچه را مىخواهد، انجام مىدهد.(11) شخصى به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق علیهمالسلام نقل كرده است: اى مَیسر! گمان مىكنم به خویشان خود نیكى مىكنى؟ گفتم: آرى فدایت شوم! من در نوجوانى در بازار كار مىكردم و دو درهم مزد مىگرفتم، یك درهم آن را به عمّهام و درهم دیگر را به خالهام مىدادم. آنگاه امام فرمود: به خدا سوگند تا كنون دو بار مرگت فرا رسیده، ولى به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است. (12) 2.فراوانى روزى: حضرت سجّاد(ع) فرمود: هر كس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزىاش را افزایش دهد، باید صله رحم كند.(13) 3.حسن خلق: امام صادق(ع) فرمود: رسیدگى به خویشان، اخلاق را نیكو مىكند.(14) 4.پاكى اعمال و دفع بلا: امام باقر(ع) فرمود: رسیدگى به خویشان، اعمال را پاك مىكند و بلا را دور مىسازد. (15) 5. آسانى حساب: امام صادق(ع) فرمود: رسیدگى به خویشان حساب روز قیامت را آسان كرده و از مرگ بد جلوگیرى مىكند. 6. آبادى شهرها: امام صادق(ع) فرمود: صله رحم و خوشرفتارى با همسایه شهرها را آباد مىكند.
قطع رحم و ترك رسیدگى به خویشان و بستگان در اسلام سخت مورد نكوهش قرار گرفته است. خداوند متعال كسانى را كه از خویشاوندان خود بریده و با آنان قطع رابطه مىكنند را در سه جاى قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است. (17) از جمله در آیهاى مىفرماید: اگر از فرمان خدا روىگردان شوید، آیا جز این انتظار مىرود كه در زمین فساد كنید و قطع رحم نمایید؟ آنها كسانى هستند كه خداوند آنان را لعنت كرده است.(18) امام صادق(ع) در ضمن بیان خود به نقل از پدرش فرمود: پدرم حضرت سجّاد(ع) فرمود: از معاشرت و دوستى با كسى كه با بستگان خود قطع رابطه كرده بپرهیز، زیرا چنین كسى را در كتاب خدا (قرآن) در سه جا مورد لعن و نفرین یافتهام. (19) بارالها بحق محمّد و آله الطاهرین عمل به آموزه های معصومین علیهم السلام را توشه راهمان قرار بده. اللهم صل علی محمد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزمان.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان