دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأملی درباره دانشی به نام فلسفه كودكان

No image
تأملی درباره دانشی به نام فلسفه كودكان

بهترين فيلسوفان «كودكان» هستند

نويسنده: پروفسور ديويد كی كندی*

مترجم: هما شهرام بخت

آيا ذهن کودکان، قادر به درک مفاهيم فلسفی هست؟

ديويد کي کندي استاد تمام دانشگاه مونت کلر نيوجرسي است. او از استادان صاحبنام در زمينه فلسفه تعليم وتربيت است که در حوزه «فلسفه کودک»، «فلسفه در مدرسه» و «مطالعات فرهنگي» نيز صاحب تخصص است. او همانند بنيانگذار فلسفه براي کودکان، متيو ليپمن، در دانشگاه مونت کلر تدريس مي کند و صاحب تأليفات زيادي در اين رشته است که اغلب آثار او به مرجعي در اين حوزه بدل شده اند. دکتر محمدرضا واعظ که از بنيانگذاران فلسفه کودک در ايران و استاد دانشگاه اصفهان است، از شاگردان او بوده است. آنچه که در ادامه می‌خوانيد ترجمه و تلخيصي است از مقاله جامع و مفصل پروفسور ديويد کي کندي با عنوان «ريشه مطالعات کودکي: فلسفه، تاريخ و دين» که به تازگي در «تيچرز کالج رکوردز» به چاپ رسيده است.

«فلسفه کودکان» مقوله جديدي است که از اواخر قرن بيستم به طور جدي به آن پرداخته شده است. پيش از آن، تصور مي شد که مطالعه درباره کودکان مواردي چون پزشکي، روانشناسي و جامعه شناسي و تعليم وتربيت را دربر مي گيرد که البته بجز تعليم وتربيت، هر کدام از اين امور بيش از چند صد سال از قدمت آنها نمي گذرد.

«فلسفه کودکان» به عنوان شاخه اي از علم فلسفه، قصد دارد کودکان و نوجوانان را از نظر ذهني و توانايي تفکر فلسفي پرورش دهد تا افکار پيچيده آنان قوام پيدا کند و به تبع آن، «تفکر انتقادي» و «تفکر خلاقانه» در آنان شکل گيرد.

«فلسفه کودکان» زير مجموعه فلسفه انساني است. اين فلسفه در لحظه اي از تاريخ آغاز شد که مردمان ديگري غير از سفيدپوستان و حتي مردمان قاره هاي ديگر نزد خاورشناسان اهميت پيدا کردند. در آن زمان بود که به مردمان ديگر کشورها پرداخته و حتي صداي زنان نيز شنيده شد. اين کار نخست جست وجويي بود در باب اينکه بزرگترها از بچه ها و تجربه کودکي چه مي دانند؟ يا مثلاً کودکي چيست؟ و چه تفاوت هايي بين شناخت دنيا از ديد کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

در کل بايد دانست که فلسفه کودکان از اين کشف نشأت مي گيرد که کودکي براي يک کودک و براي يک بزرگسال در دوره هاي تاريخي و فرهنگ هاي متفاوت معناهاي متفاوتي دارد و حتي جنسيت کودک در فهم او از دنيا تأثير دارد. ولي قبل از آنکه راجع به «فلسفه کودکان» سخني گفته شود، شايسته است ابتدا به خود «فلسفه» پرداخته شود.

همانطور که سقراط گفته است «فلسفه» امري است که با «از خود پرسيدن» آغاز می‌شود و خود يک سؤال فلسفي است. فلسفه، راه يابي به کنه اين حقيقت است که چه چيزهايي واقعاً اهميت دارند و معناي واقعي اموري از قبيل اخلاق، زيبايي شناسي و سياست چيست. پس مي توان گفت فلسفه انديشيدن درباره اموري است که در زندگي آدمي اهميت دارند و در تجربيات انسان عادي موجود هستند. آنها اموري هستند که سؤال برانگيزند و بارها و بارها انديشيده مي شوند.

از آنجايي که اين بحث ابتدا در غرب آغاز شد، ما با متفکران و شاعران غربي زيادي روبه رو هستيم که از ابتداي شروع فلسفيدن و قبل از قرن بيستم به اين مهم پرداخته بودند. به غير از افلاطون، اين «وردزورث» بود که بچه ها را «بهترين فيلسوفان» مي خواند. فلسفه بدين سبک و سياق براي کودکان آغاز شد و در جلسه اي که يونسکو آن را در سال 1998 ترتيب داد، در اين باره بحث شد. با وجود آنکه ماحصل اين جلسه آن بود که به کودکان امور فلسفي آموزش داده شود، ولي اين سؤالات نيز مطرح شد که آيا ذهن کودکان قادر به درک مفاهيم فلسفي هست؟ و آيا کودکان مي توانند با فيلسوفان آشنا شوند و درگير آنها گردند؟ البته بايد دانست که آموزش فلسفه به کودکان آموزش مستقيم نظريات فيلسوفان به کودکان نيست بلکه ارائه يک سلسله مهارت هايي است که باعث مي شود کودکان به رشد در زمينه هاي مختلف فکري برسند. در نتيجه کودکان عادت مي کنند با مسائل اطراف خود با کنجکاوي و پرسش مواجه شوند. در اين زمان است که سؤالات پايه اي زندگي که از همان ابتدا فکر کودکان را به خود مشغول کرده است؛ مثل «هدف اين دنيا چيست؟» تبديل به سؤالات فلسفي مهم بزرگسالي مي شود.

اما آيا بچه ها قادرند انديشه هاي فلسفي را در قالب زبان درآورند؟ بايد توجه داشت که کودکان به طور توامان شنونده و گوينده هستند و همانند بزرگسالان قادرند در فن خطابه شرکت کنند. بحث فلسفي اغلب در جوامع پويا و اجتماعي در مي گيرد و هميشه در حال بالندگي و دوباره سازي است.

همانطور که گفته شد هدف از آشنايي کودکان با فلسفه فرا گرفتن ايده هاي فلسفي فيلسوفان بزرگ نيست. چرا که هر چند کودکان قادر هستند انديشه هاي فلسفي را درک کنند و گاه آنها را بسط دهند، ولي فراگرفتن فلسفه براي کودکان امري سخت و مشکل است. بايد دانست که کودکان فيلسوفان بالقوه اي نيستند چون اگر چنين بود ديگر آموختن فلسفه به آنان نيازي نبود. فلسفه به طور ذاتي مناسب کودکان نيست و آنها نيز به فلسفه علاقه اي ندارند. آنچه کودکان بدان علاقه مندند، «کنجکاوي» است. چون آنها ذاتاً موجوداتي متفکر و خلاق هستند که بايد استعدادهاي بالقوه آنان بخوبي پرورش داده شود. پر واضح است که زندگي و تجربه هاي کودکان درست مانند بزرگسالان مملو از اين ابعاد فلسفي است.

در واقع در ماهيت وجودي «کودک» و «فيلسوف» اشتراکاتي وجود دارد که مهم ترين وجه اشتراک آنها در اين است که هر دو به جهان به يک شکل و با کنجکاوي نگاه مي کنند و سؤالات مشترکي دارند. از اين رو است که پرسيدن سؤالات پايه اي فلسفه از سوي کودکان نشان دهنده فيلسوف بودن ذاتي آنان نيست بلکه آنچه که سؤال را فلسفي مي کند، قصد کودک از پرسيدن اين سؤال است. کودکان مرتباً مشغول پرسيدن سؤالاتي از گذشته و آينده هستند. کودکان همواره فکر مي کنند و درباره تفکراتشان تأمل مي کنند. ولي ما هيچگاه آنان را دانشمند يا تاريخدان يا اخلاق دان بالفطره نمي دانيم.

ولي تعليم فلسفه به کودکان از اهميت ويژه اي برخوردار است. چرا که فلسفه در تعليم و تربيت آنان نقش بسزايي دارد و از آنجايي که اخلاق يکي از زيرشاخه هاي فلسفه است، آموزش فلسفه مي تواند به آموزش اخلاق و پايبندي به ارزش ها کمک کند و موضوعاتي از قبيل اعتماد، وفاداري، صداقت و دوستي را به کودکان تعليم دهد. پس کودکان با فراگرفتن شيوه درست انديشيدن مي توانند فکر کنند، با تفکرات ديگران آشنا شوند، از اين تفکرات درس بگيرند، خود و دنياي خود را بشناسند و جواب هايي براي هزاران سؤال فلسفي ديگر داشته باشند. از طرفي آموزش فلسفه براي کودکان مي تواند باعث شود آنان شهرونداني آگاه به حقوق و وظايف خود باشند و به عنوان عضو يک جامعه، حضوري فعال در عرصه هاي مختلف اجتماعي داشته باشند.

نيم نگاهديويد کی کندی

«فلسفه کودکان» به عنوان شاخه اي از علمِ فلسفه، قصد دارد کودکان و نوجوانان را از نظر ذهني و توانايي تفکر فلسفي پرورش دهد تا افکار پيچيده آنان قوام پيدا کند و به تبع آن، «تفکر انتقادي» و «تفکر خلاقانه» در آنان شکل گيرد.

آموزش فلسفه به کودکان آموزش مستقيم نظريات فيلسوفان به کودکان نيست بلکه ارائه يک سلسله مهارت هايي است که باعث مي شود کودکان به رشد در زمينه هاي مختلف فکري برسند. در نتيجه کودکان عادت مي کنند با مسائل اطراف خود با کنجکاوي و پرسش مواجه شوند.

آموزش فلسفه براي کودکان مي تواند باعث شود آنان شهرونداني آگاه به حقوق و وظايف خود باشند و به عنوان عضو يک جامعه، حضوري فعال در عرصه هاي مختلف اجتماعي داشته باشند.

از آنجايي که اخلاق يکي از زيرشاخه هاي فلسفه است، آموزش فلسفه به کودکان می‌تواند به آموزش اخلاق و پايبندي به ارزش ها کمک کند و موضوعاتي از قبيل اعتماد، وفاداری، صداقت و دوستي را به کودکان تعليم دهد.

روزنامه ايران، شماره 6613 به تاريخ 17/7/96، صفحه 15 (انديشه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه بخش دوم

آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه بخش دوم

جهان از چند دهه پیش، بستر ظهور و پیدایش چشم‌گیر و روزافزون مکاتیب و فرقه‌های معنویت گرای انحرافی و عرفان‌های کاذب نوظهور هست
Powered by TayaCMS