دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت خارجی

No image
علت خارجی

كلمات كليدي : علت داخلي، علت خارجي، علت فاعلي، علت غايي، علل وجود

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از تقسیمات علل، تقسیم آن به علل داخلی و خارجی است. بر خلاف علل داخلی که منحصر در امور مادی بود، علت خارجی منحصر نیست، هم در امور مادی راه دارد و هم در امور مجرد. ارسطو مدعی است که پیش از او توجهی به علت خارجی نشده و این از ابتکارات خود اوست. در تعریف علت خارجی گفته شده علت خارجی علتی است که بیرون از وجود معلول می‌باشد و بدان هستی می‌بخشد. علت خارجی خود بر دو گونه است:

1. علت فاعلی: مراد از آن علت هستی بخش است؛ یعنی علتی‌ که وجود معلول را صادر می‌کند یا تحقق معلول به واسطه آن است. ارسطو علیت نجار نسبت به ساختن یک تخت را علت فاعلی می‌داند.

2. علت غایی: مراد از آن چیزی است که معلول به خاطر آن تحقق می‌یابد. ارسطو نشستن روی میز و استراحت بر آن را علت غایی برای ساختن میز می‌شمارد. در همه رفتارهای ناشی از اختیار انسان می‌توان غایتی را تصویر کرد که انسان بر اساس آن به انجام کار مبادرت می‌ورزد. رفتن به بوستان برای انبساط خاطر و تفریح است، رفتن به اماکن مقدس برای جلا بخشیدن و صیقل دادن به روح است.

علل خارجی را "علل وجود" نیز می‌گویند. البته در این‌که علل وجود همواره همراه معلول است یا نه،‌ اختلاف نظر میان متفکران وجود دارد. قاطبه فلاسفه مسلمان این دو قسم را نیز همواره همراه معلول می‌دانند، زیرا ملاک نیازمندی معلول به علت را ویژگی "امکان" آن می‌دانند و امکان نیز مدام با معلول هست و در نظام صدرایی معلول نسبت به علت عین ربط است و رابط بدون مستقل تحقق ندارد، لذا همیشه باید علت، به ویژه علت فاعلی، همراه معلول باشد. اما برخی از متکلمان مسلمان و پاره‌ای از فیلسوفان جدید مغرب زمین لزومی نمی‌بییند که علل وجود را همواره همراه معلول بدانند. اینان به مثال‌هایی همانند معمار و ساختمان و ساعت و ساعت‌ساز تمسک می‌کنند که ساختمان بدون معمار و ساعت بدون ساعت‌ساز باقی می‌مانند. اما فلاسفه معتقدند معمار نسبت به عمارت صرفا زمینه ساز است و علت فاعلی و غایی آن چیز دیگری است. با ملاحظه سلسله علل و منتهی شدن آن به علت العلل و وجود خداوند متعال این حکم در مورد رابطه حق تعالی و تمام عالم جاری می‌شود و اثبات می‌شود که با التفات او عالم برجای است، اگر نازی کند تمام قالب‌های موجود عالم فرو می‌ریزند.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

نقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی در سحرگاه 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، ولی علیرغم پیروزی انقلاب ولی هنوز هم آثار حاکمیت فرهنگی رژیم سابق در نهادهای حکومتی به چشم می‌خورد و گاهی هم باعث کارشکنی‌هایی می‌‌گردید.
No image

آیت الله سید صدرالدین صدر

پر بازدیدترین ها

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

نقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی در سحرگاه 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، ولی علیرغم پیروزی انقلاب ولی هنوز هم آثار حاکمیت فرهنگی رژیم سابق در نهادهای حکومتی به چشم می‌خورد و گاهی هم باعث کارشکنی‌هایی می‌‌گردید.
No image

اندیشه آزادیخواهی در جنبش مشروطیت

وشنفکران اصلاح طلب و انقلابی، بازرگانان ترقی خواه و روحانیان روشن بین سه عنصر اصلی سازنده آن نهضت بودند. روشنفکران که جملگی در زمره درس خواندگان جدید به شمار می رفتند نماینده تعقل سیاسی غربی و خواهان تغییر اصول سیاست و مروج نظام پارلمانی بودند. تکیه گاه فکری این گروه در درجه اول اندیشه های انقلاب بزرگ فرانسه بود... بازرگانان که فعالیت اقتصادی جدید را مدتی بود آغاز کرده بودند، طبیعتاً در پی به دست آوردن پایگاه اجتماعی تازه ای بودند...
Powered by TayaCMS