دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تعطیلات در حوزه های علمیه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای استراحت و گوشنه نشینی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شانزدهم مهرماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه درباره تعطیلات حوزه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست.
وی اظهار داشت: در مراسم افتتاح سال تحصیلی با توجه به این که حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن را می‌دانستند، بنده درباره تعطیلات حوزه توضیح ندادم و این موجب اشتباه در برداشت برخی رسانه‌ها شده است.
وی ادامه داد: گرچه ما اعلام کردیم روزهای درسی حوزه 120 ساعت است، ولی این ساعات درسی مربوط به درس خارج حوزه علمیه می‌باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هم‌اینک طلاب مدارس علمیه بیش از 200 روز به تحصیل می‌پردازند و ساعات درسی‌شان بیش از درس‌های خارج است، زیرا طلاب در سطح عالی و خارج بیشتر به تبلیغ می‌پردازند که باید ساعت و روزهای تبلیغی را به مجموعه روزهای تحصیلی حوزویان افزود.
وی به تشریح برنامه‌های تبلیغی طلاب پرداخت و اظهار داشت: در ماه رمضان طلاب سطح عالی و خارج حوزه برای تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دور دست و  خارج از کشور، درس‌های خود را تعطیل می‌کنند و مبلغان در این مدت سی روزه حتی روزهای جمعه، شب‌ها و روزهای قدر که همه مراکز علمی تعطیل هستند، با برگزاری منبرهای مختلف‌، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ می‌پردازند و باید این برنامه‌ها را از روزها و ساعات فعالیت حوزویان دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلی 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ می‌روند و با سی روز ماه رمضان می‌توان ساعات و روزهای درسی حوزه علمیه را 180 روز خواند، و اگر ایام تابستان و دیگر روزها و ساعات تبلیغی را اضافه کنیم، روزهای فعالیت‌ حوزویان، بیش از 200 روز خواهد بود که نسبت به دانشگاه‌ها و مدارس، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: هم‌اینک سیصد مرکز علمی و پژوهشی در شهر قم فعال است و در روزهای تعطیلی حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند، ولی ما به این هم قانع نیستیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: طلاب و حوزویان از قشرهای زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی در پایان اضافه کرد: خود من در این سن و سال گاهی در روز  دوازده تا چهارده ساعت کار می‌کنم و روزانه به دویست تا سیصد سوال دینی پاسخ می‌گویم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
Powered by TayaCMS