دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارتباط با امام زمان(عج)

No image
ارتباط با امام زمان(عج)

ارتباط با امام زمان(عج)

بدون تردید مراجع و فقهاى امامیه که به مراتبى از فضل و کمال و معنویت نائل مى شوند، با یگانه حجت الهى حضرت ولى عصر(عج)ارتباط معنوى و در برخى مواقع تشرف حضورى دارند. شواهد و مدارک تاریخى موارد متعددى از این روابط را به ما بازگو مى کند. ابن جنید نیز در ردیف همین عالمان بزرگ شیعى است. او که در عصر غیبت صغرى و ایام حیات سفیران خاص حضرت مى زیست، فرصت بهتر براى درک محضر حضرت امام زمان(علیه السلام) داشت. ابن جنید مورد اعتماد امام زمان(علیه السلام) بود و امانت هایى را از آن حضرت نزد خود داشت. ابوالعباس نجاشى مى گوید:

«نزد او تعدادى وجوهات نقد و شمشیرى از ناحیه حضرت صاحب العصر(علیه السلام)بود. علامه حلى نیز این سخن را تأیید کرده است.»[33]

علامه بحرالعلوم به نقل از یافعى مى نویسد: «معزالدوله که ابن جنید را به عنوان مرجع خویش قرار داده بود، در سال 356از دنیا رفت. او 27 سال بعد از رحلت آخرین سفیر امام زمان(علیه السلام)ابى الحسن على بن محمد سمرى درگذشت، یعنى وفات سمرى در سال 329مى باشد، بنابراین ابن جنید اسکافى که در زمان معزالدوله از سال 334 تا 356 به عنوان رهبر شیعیان مورد عنایت بود، عصر غیبت صغرى را کاملا درک کرد و از رجال غیبت صغرى و معاصر با نواب خاص حضرت مهدى(عج) است. مطمئناً چنین عالم شناخته شده شیعى با سفیران حضرت ارتباط داشته است.»[34]

سید حسن صدر در تأسیس الشیعه آورده است:

«ابن جنید معاصر على بن بابویه پدر شیخ صدوق و معاصر حسین بن روح نوبختى سفیر سوم امام زمان(علیه السلام) است و از على ابن العزافر شلمغانى از مرتبطین با ناحیه مقدسه روایت کرده است. هارون بن موسى تلعکبرى نیز از او روایت مى کند.»[35]

او همچنین کتاب ازالة الران عن قلوب الاخوان را در موضوع انتظار و مهدویت نوشته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS