دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس

No image
برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس
همایش یک روزه «سوبژکتیویته های رادیکال جدید» باز اندیشی کنشگر در سده بیست و یکم روز 19 سپتامبر سال جاری در دانشگاه ناتینگهام انگلیس برگزار خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار فارس؛ در این همایش یک روزه متخصصان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط علوم انسانی از جمله فلسفه؛ جامعه‌شناسی؛ روانشناسی؛ انسان شناسی؛ علوم سیاسی و ... در مورد مفهوم مهم و کلیدی سوبژکتیویته و تاثیر آن بر کنشگری انسان در سده بیست و یکم به بحث و بررسی خواهند پرداخت.                                               
مفهوم سوبژکتیویته(subjectivity) یکی از دشوارترین و اساسی‌ترین مفاهیم فلسفی در عصر جدید است که برگردان آن به سایر زبان‌ها تقریبا غیر ممکن است و به عقیده محققان برابرهایی چون ذهنیت و فاعلیت شناسایی نمی‌توانند معنای دقیق آن را نشان دهند.                                         
این مفهوم از دو بخش لاتین sub به معنای زیر و درون و jactere به معنای انداختن و افکندن تشکیل شده است و یکی از مترجمان به این معنا برابر "درون آخته" را برای آن پیشنهاد کرده است. اما مفهوم سوبژکتیویته همچنین ریشه در دریافت خاص الهیات مسیحی مبنی بر دسترس ناپذیر بودن وجدان بشری(هیومانیته) و یکه بودن فرد انسانی دارد. از این رو یکی دیگر از مترجمان برای آن واژه "نهادگانی" را پیشنهاد کرده است.         
در هر صورت مفهوم سوبژکتویته در عصر جدید به ویژه با فلسفه دوران ساز ایمانوئل کانت(1724-1804) فیلسوف شهیر آلمانی معنایی مهم یافته است که در آن فاعل شناسایی(سوژه) گذشته از آن که بنیانگذار علم و شناخت بشری است بلکه معنای فاعلیت و کنشگری او را نیز در خود نهفته دارد.
از این رو ترجمه سوبژکتیویته به هر یک از برابرهای گفته شده نارسا و نشان دهنده وجهی از ابعاد گسترده و با معنای آن است.                  
از میان سده بیستم و با رخدادهایی که در سطوح مختلف هنری؛ تکنولوژیک؛ علمی و سرانجام فلسفی در اندیشه بشری رخ داد؛ سوژه دچار تردیدهای جدی اندیشمندان قرار گرفت. به گونه ای که امروز و در آغاز سده بیست و یکم لزوم بازاندیشی در معنای آن در ساحت‌های گوناگون علوم انسانی برای تبیین مفهوم کنشگری فرد بشری ضروری و حیاتی می‌نماید.            
این همایش می‌کوشد تاثیر شگرفی را که اموری چون جهانی شدن در عصر پسا استعماری؛ پیدایش نظریه های پسامتجدد؛ نظریه های پساساختارگرایانه در سیاست زدایی از کنشگری سوژه داشته‌اند مورد نقد و تحلیل قرار دهد. این اندیشمندان معتقدند که نظریه‌های لیبرال در پایان سده بیستم کوشیده‌اند با ذات زدایی از سوژه و تاکید بر نسبی انگاری و نفی اصول و به طور کلی با سیاست زدایی از آن عنصر انتقادی تفکر بشری را مورد تردید قرار دهند که نتیجه آن تثبیت سرمایه داری و وضع موجود بوده است.                                          
در این جبهه اندیشمندانی چون آنتونیو نگری؛ مایکل هارت؛ شانتال موفه؛ ارنستو لاکلائو؛ اسلاوی ژیژک؛ جورجو آگامبن و آلن بدیو قرار دارند. این اندیشمندان علی‌رغم تفاوت های جدی با یکدیگر بر اهمیت سوژه سیاسی و توانایی او در انتقاد برای بهبود شرایط و تن نسپردن به سرمایه داری موجود تاکید می‌کنند.                                          
این همایش با سخنرانی پروفسور پیتر هالوارد از دانشگاه میدل اسکس آغاز خواهد شد. در این همایش اندیشه‌های فیلسوفان نام برده توسط محققانی از سراسر دنیا مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
Powered by TayaCMS