دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است آیت الله مصباح یزدی گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش‌ «جمهوری اسلامی ایران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ‌گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
وی با بیان این که کشور ما با دیگر کشورها از نظر مبانی اختلاف نظر دارد،‌ خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در هر رشته که وارد می‌شویم براساس مبانی و اعتقاداتی که خود داریم به بررسی بنشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم دارای برتری است، هر چند که جهان به واسطه تسلط سیاسی و اقتصادی غرب آن را نپذیرد.
وی خاستگاه علم جامعه شناسی را مغرب زمین خواند و افزود: جامعه شناسی خواه یا ناخواه تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب تشکیل شده است و بیشتر سردمداران مکاتب جامعه شناسی متعلق به مغرب زمین هستند.
وی ادامه داد: اصطلاح بومی سازی با فرهنگ بیشتر از علوم تناسب دارد، گویی که بخشی از شاخه های علم جامعه شناسی را نیز مباحث فرهنگی شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این وضع تا جایی که مربوط به اصطلاح و ادبیات باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون الفاظ ابزار هستند و در برخی از علوم از اصطلاحات غربی استفاده می‌شود و اشکالی نیز ندارد، ‌اما اقتضای فرهنگی این است که معادل سازی کنیم و از کلمات فارسی بهره ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: بحث دیگر جامعه شناسی مربوط به بینش ها، جهان بینی ها و نظریه‌هایی است که به زیربنای جامعه شناسی برمی‌گردد و بیشتر با فرهنگ غربی سازگار و یا بر اساس آن پی‌ریزی شده است، ما وظیفه داریم براساس مبانی دینی و اعتقادی خود آن را تعریف کنیم؛ گرچه با مبانی و اعتقادات دیگران سازگار نباشد.
وی با بیان این که ما در توسعه علوم تنگ نظر نیستیم،‌ خاطر نشان کرد: بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است که باید به آن بپردازند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، بخش دیگر موضوع جامعه شناسی را روش‌های آن خواند و اظهار داشت: ما دانشمند مسلمان اگر بخواهیم در جامعه شناسی نظر دهیم، به خود حق می دهیم از آیات قرآن و روایات استفاده نماییم در حالی که دیگران تنها به تجربه‌های حسی اتکا کرده و برخی به مسائل عقلی نیز قائل هستند و این نظریات ما با اعتقادات آن‌ها سازگاری ندارد؛ ولی این روش مبنای دینی ما است که باید آن را بپذیریم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنها به اصطلاحات بومی سازی اکتفا کردن درست نیست، افزود: ما مسلمانان اختلاف مبنایی در متدلوژی با غرب داریم، برای این که علم می‌تواند به تجارب حسی، یا به دلایل عقلی و یا بر اساس وحی نیز باشد که در بحث وحی ما تأکید و اعتقاد داریم.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: ما برای هر علمی باید متدلوژی خاص خود را در نظر بگیریم؛ هر چند که برای غربی ها پذیرفته نیست، ولی برای ما کاری مطلوب است که بفهمیم این نظریه با قرآن سازگار است یا نیست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

هدف تربیت دینی آن است که افراد جامعه را در فهم دین یاری رساند تا آنها بتوانند آگاهانه درباره آن بیندیشند...
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است...
راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای با به‌کارگیری مدل راهبرد گذاری swot انجام ‌شده است...
Powered by TayaCMS