دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس

No image
برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس
همایش یک روزه «سوبژکتیویته های رادیکال جدید» باز اندیشی کنشگر در سده بیست و یکم روز 19 سپتامبر سال جاری در دانشگاه ناتینگهام انگلیس برگزار خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار فارس؛ در این همایش یک روزه متخصصان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط علوم انسانی از جمله فلسفه؛ جامعه‌شناسی؛ روانشناسی؛ انسان شناسی؛ علوم سیاسی و ... در مورد مفهوم مهم و کلیدی سوبژکتیویته و تاثیر آن بر کنشگری انسان در سده بیست و یکم به بحث و بررسی خواهند پرداخت.                                               
مفهوم سوبژکتیویته(subjectivity) یکی از دشوارترین و اساسی‌ترین مفاهیم فلسفی در عصر جدید است که برگردان آن به سایر زبان‌ها تقریبا غیر ممکن است و به عقیده محققان برابرهایی چون ذهنیت و فاعلیت شناسایی نمی‌توانند معنای دقیق آن را نشان دهند.                                         
این مفهوم از دو بخش لاتین sub به معنای زیر و درون و jactere به معنای انداختن و افکندن تشکیل شده است و یکی از مترجمان به این معنا برابر "درون آخته" را برای آن پیشنهاد کرده است. اما مفهوم سوبژکتیویته همچنین ریشه در دریافت خاص الهیات مسیحی مبنی بر دسترس ناپذیر بودن وجدان بشری(هیومانیته) و یکه بودن فرد انسانی دارد. از این رو یکی دیگر از مترجمان برای آن واژه "نهادگانی" را پیشنهاد کرده است.         
در هر صورت مفهوم سوبژکتویته در عصر جدید به ویژه با فلسفه دوران ساز ایمانوئل کانت(1724-1804) فیلسوف شهیر آلمانی معنایی مهم یافته است که در آن فاعل شناسایی(سوژه) گذشته از آن که بنیانگذار علم و شناخت بشری است بلکه معنای فاعلیت و کنشگری او را نیز در خود نهفته دارد.
از این رو ترجمه سوبژکتیویته به هر یک از برابرهای گفته شده نارسا و نشان دهنده وجهی از ابعاد گسترده و با معنای آن است.                  
از میان سده بیستم و با رخدادهایی که در سطوح مختلف هنری؛ تکنولوژیک؛ علمی و سرانجام فلسفی در اندیشه بشری رخ داد؛ سوژه دچار تردیدهای جدی اندیشمندان قرار گرفت. به گونه ای که امروز و در آغاز سده بیست و یکم لزوم بازاندیشی در معنای آن در ساحت‌های گوناگون علوم انسانی برای تبیین مفهوم کنشگری فرد بشری ضروری و حیاتی می‌نماید.            
این همایش می‌کوشد تاثیر شگرفی را که اموری چون جهانی شدن در عصر پسا استعماری؛ پیدایش نظریه های پسامتجدد؛ نظریه های پساساختارگرایانه در سیاست زدایی از کنشگری سوژه داشته‌اند مورد نقد و تحلیل قرار دهد. این اندیشمندان معتقدند که نظریه‌های لیبرال در پایان سده بیستم کوشیده‌اند با ذات زدایی از سوژه و تاکید بر نسبی انگاری و نفی اصول و به طور کلی با سیاست زدایی از آن عنصر انتقادی تفکر بشری را مورد تردید قرار دهند که نتیجه آن تثبیت سرمایه داری و وضع موجود بوده است.                                          
در این جبهه اندیشمندانی چون آنتونیو نگری؛ مایکل هارت؛ شانتال موفه؛ ارنستو لاکلائو؛ اسلاوی ژیژک؛ جورجو آگامبن و آلن بدیو قرار دارند. این اندیشمندان علی‌رغم تفاوت های جدی با یکدیگر بر اهمیت سوژه سیاسی و توانایی او در انتقاد برای بهبود شرایط و تن نسپردن به سرمایه داری موجود تاکید می‌کنند.                                          
این همایش با سخنرانی پروفسور پیتر هالوارد از دانشگاه میدل اسکس آغاز خواهد شد. در این همایش اندیشه‌های فیلسوفان نام برده توسط محققانی از سراسر دنیا مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

هدف تربیت دینی آن است که افراد جامعه را در فهم دین یاری رساند تا آنها بتوانند آگاهانه درباره آن بیندیشند...
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است...
راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای با به‌کارگیری مدل راهبرد گذاری swot انجام ‌شده است...
Powered by TayaCMS