دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی علامه سید محمد حسین فضل الله

No image
فعالیت های علمی علامه سید محمد حسین فضل الله

فعالیّت هاى آموزشى وتربیتى

علاّمه فضل الله به هنگام تحصیل در نجف، ضمن استفاده از درس استادان حوزه نجف، خود نیز کفایة الاصول رسائل، و لمعه تدریس مى کرد و چون به لبنان عزیمت کرد، علاوه بر تدریس در مساجد، مدارس و بعضى مراکز تبلیغى، در منزلش نیز طلاّب علوم دینى را آموزش مى داد و حتى در ایّام تعطیل نیز تدریس را ادامه مى داد. او به محض استقرار در نبعه، حوزه درسى تشکیل داد و جمعیّت خانواده برادرى (جمعیة اسرة التّاخى) را تشکیل داد که شامل مسجد، حسینیه، حوزه علمیه و درمانگاه بود. وى همواره با پشتکار خاصى به صورت یک حرکت گسترده علمى ـ فرهنگى فعالیّت مى کرد و جلسات هفتگى مستمرّى در بیروت و اطراف آن برگزار مى کرد و نیز امامت جماعت مسجد امام رضا(علیه السلام) را در بئرالعبد پذیرفت. وى در این باره مى گوید:

در این منطقه، حوزه علمیه اى به نام «المعهد الشرعى الاسلامى» تأسیس کردم که بسیارى از علما و روحانیونى که ازآن فارغ التحصیل شده انددر مراکز تبلیغى و سیاسى ـ اجتماعى لبنان مشغول به کارند.

در این مدرسه تا سطح و مکاسب تدریس مى شود و علاّمه فضل الله، تدریس خارج فقه و اصول را عهده دار شده است و نیز رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس مى کند.

پس از آن که وى به ناحیه ضاحیه آمد، فعالیّت هاى آموزشى را پى گرفت و حوزه علمیه اى بنیان نهاد و نیز سرپرستى حوزه هاى علمیه شهرهاى صور، بیروت و بعلبک را پذیرفت. علاّمه فضل الله در این مراکز، علاوه بر تدریس، از طریق نمایندگان خودبه امور رفاهى، آموزشى و سکونتى طلاّب رسیدگى مى کند و بودجه لازم آموزشى و کمک هزینه تحصیلى آنان را تأمین مى نماید.

در بعلبک و صور با سرپرستى وى، دو حوزه علمیه ویژه خوهران، مشغول فعالیّت هستند.

او در جنوب لبنان نیز مدرسه القرآن الکریم را تأسیس کرد که هدف آن، تعلیم قرآن، آموزش تجوید و نیز چگونگى حفظ قرآن و فراگیرى علوم قرآنى مى باشد.

تأسیس نُه مرکز آموزشى پیشرفته، شامل دبیرستان و مراکز فنى و حرفه اى با شانزده هزار دانش آموز، از دیگر کوشش هاى علامه فضل الله است و برخى از این مدارس، ویژه دختران است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثار تربیتی دعا در بعد معنوی عبارتنداز: سلاح مؤمن در برابر امور منفی نفس، برگرداندن قضاى الهی، خداشناسی و خودشناسی؛ و در بُعد روانی عبارتنداز: احساس موفقیت و پیشرفت در زندگی، آرامش قلبی، افزایش عزت‌نفس، تعالی روان‌شناختی و خودشکوفایی معنوی، رهایی از اندوه و گرفتاری‌ها.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS