دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر محمّد کاظم مدیر شانه چى درباره میرزا مهدی اصفهانی

No image
نظر محمّد کاظم مدیر شانه چى درباره میرزا مهدی اصفهانی

محمّد کاظم مدیر شانه چى:

مرحوم آیت الله آمیرزا مهدى اصفهانى، که از مجتهدین وارسته و زهّاد مشهد بودند، و شاگردان بزرگى تربیت کردند.

دیگر از اساتید فقه و اصول (خارجِ) بنده به ترتیب، مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى است، که از علماى وارسته و جامع معقول و منقول مشهد بودند که ما ]نزد ایشان[، یک دوره اصـول، بـر مبناى مرحـوم نائینى، و نظـرات استاد حاج شیخ، یعنى مرحوم آمیرزا مهدى اصفهانى، و نیز مبحثى از فقه خارج را دیدیم.([34])

(بعد از شهریور 20)، مرحوم میرزاى اصفهانى دستور دادند که برویم اتاق هاى مدرسه نوّاب را تصرّف کنیم، (بعد) مرحوم میرزا على اکبر نوقانى (متوفّا: 1370.ق) تعمیراتى در مدرسه انجام داد، و طلاّب جدید وارد آن شدند.

مرحوم آیت الله آقا میرزا مهدى اصفهانى شاگرد نائینى، و از علماى برجسته و پایه گذار مباحث اصولى در مشهد بودند ما چون یک درس (خارج) را کافى نمى دانستیم، از مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى (رضوان الله علیه) نیز تقاضا کردیم درسى بگویند به ایشان گفتیم: مى خواهیم یک دوره تقریرات مرحوم نائینى را که شما از استادتان سماع کرده اید، براى ما بفرمایید. ایشان هم با سعه صدر قبول کردند و درس خارجى را، در مدرسه ابدالاخان - که الآن خراب شده - شروع کردند. لذا به دو درس خارج، یکى درس مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینى و دیگرى درس مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى مى رفتیم.([35])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

هدف تربیت دینی آن است که افراد جامعه را در فهم دین یاری رساند تا آنها بتوانند آگاهانه درباره آن بیندیشند...
روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است...
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای با به‌کارگیری مدل راهبرد گذاری swot انجام ‌شده است...
Powered by TayaCMS