دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگى هاى اخلاقى

No image
ویژگى هاى اخلاقى

ویژگى هاى اخلاقى

حجت الاسلام و المسلمین آقاى رسولى محلاّتى یکى از عالمان و روحانیان سرشناس و مورد اعتماد مراجع عظام به ویژه امام و مقام معظم رهبرى بوده و هستند. خدمات شایسته علمى وى به حوزه ها، دانشگاه ها، و نیز بخشى از خدمات اجتماعى ایشان در سراسر کشور از ایشان چهره اى ماندگار و خدمتگذار براى نسل حاضر و زمان هاى بعد ارائه مى دهد.

1. عشق و علاقه به اهل بیت(علیهم السلام)

عشق و علاقه به اهل بیت(علیهم السلام) در خلق و خو و رفتار شخصى و تمامى آثار وى چه حدیثى و روایى و چه تاریخى و تفسیرى آشکار است. ایشان معتقدند: کار پیرامون اهل بیت(علیهم السلام) چه به صورت گفتار و چه نوشتار، براى گوینده، نویسنده، خواننده و شنونده جاذبه ایجاد مى کند و باعث تشویق و ترغیب در انجام کارهاى خیر و مثبت مى گردد، توفیقات و برکات بسیار و غیر منتظره اى دارد و تأمین کننده معاش و مسائل مادّى نیز هست.

آقاى رسولى محلاّتى در مراکز علمى و دانشگاهى بیشتر رشته تاریخ اسلام را تدریس مى کنند و در تدریس رشته تفسیر، عمده عنایت و توجّهشان به تفاسیر روایى است.

در بُعد سیره عملى اهل بیت(علیهم السلام) که رسیدگى به مستمندان و مستضعفان است، آقاى رسولى محلاّتى هر از چند گاه به روستاها و شهرهاى دور و نزدیک مى روند و ضمن ارتباط با مردم گزارشى از واقعیت هاى جامعه را به مسؤولان منعکس مى کنند. ایشان در آستان قدس رضوى نیز سمت خادم افتخارى را دارند.

2. غنیمت شمردن فرصت ها

فزونى آثار علمى و تألیفات آقاى محلاّتى دلیل بر آن است که وى ضمن اینکه علاقه شدیدى به تحقیق و پژوهش داشته و دارد، بخش مهمّى از اوقات خود را، چه در دوران تحصیل و چه بعد از آن، تا کنون صرف مطالعه، تدریس و تحقیق پیرامون مسائل گوناگون، از جمله تاریخ اسلام و تفسیر قرآن مى نماید و آثار منتشره وى در خصوص این دو مسئله است. توصیه او به جوانان و طلاّب علوم دینى این است که از جلسات و گردهم جمع شدن هاى بیهوده پرهیز نمایند و به جاى آن، کتاب هاى مفید و سودمند را مطالعه کنند.

3. پرکارى

محلاّتى، چه در دوران جوانى و چه هم اکنون، که بیش از 70 سال دارد، انسانى پرکار و پر تحرک و با نشاط بوده و هست. این ویژگى ها باعث شده که فعّالیت هاى زیادى در زمینه هاى گوناگون داشته باشد. ایشان در زندگى و فعّالیت هاى مختلفى که دارد، بسیار منظم و دقیق است و این نظم و دقّت و نشاط در امور، از امام به وى و دیگر یاران و شاگردان امام منتقل شده است.

ایشان سر وقت و به موقع در سه نوبت در مسجد حاضر مى شود و به امامت وى نماز جماعت اقامه مى گردد. به هنگام سفر یا پیش آمد خاص، براى آن که نظم مسجد و گرمى آن از بین نرود مقیّد است که روحانى مورد وثوقى را به جاى خود به مسجد بفرستد. در خصوص ورزش نیز به طور منظم هر هفته ساعت هایى را به این امر اختصاص داده و با مریدان، دانشجویان خود بصورت گروهى ورزش مى کند و به آن نیز اهمیّت مى دهدزیرا ورزش مداوم، نشاط روحى و سلامت جسمانى را که لازمه انجام کارها و مسوؤلیت هاى سنگین است، حفظ مى کند. ایشان هر کارى را که به عهده مى گیرد به خوبى انجام مى دهد و هیچ یک از کارهایش سبب فوتِ کار دیگر ایشان نمى شود.

4. زهد و وارستگى

یکى از ویژگى هاى آقاى محلاّتى وارستگى و عدم دلبستگى ایشان به امور مادّى است. وى با آن که داراى مسجد و محراب، کرسى تدریس در دانشگاه است و آثار علمى و تألیفات فراوان دارد، امّا هیچ تعلق خاطرى که چشم و دلشان را پر کند به آنها ندارد و به مسائل مادّى نسبت به کارهایى که انجام مى دهد، مثل حقّ التدریس، حقّ التألیف، حقّ الترجمه و امثال این ها که نوعاً پدیدآورندگان آثار دریافت مى کنند و یا تا آخر عمر این حقوق را براى خود و بعد از آن براى ورثه حفظ مى کنند، بى توجّه است. در سفرها و مأموریت ها در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه ها، کارهاى متعدد و مفیدى را انجام مى دهد. غالباً با اتومبیل سفر مى کند و به جاى محافظان و همراهان، خود ایشان رانندگى مى کند.

5. روحانى سنّتى

استاد رسولى محلاّتى همان شور و حالى را که در آغاز طلبگى داشتند هم اکنون نیز دارندچرا که بعضى از طلاّب و روحانیون در حوزه فعّال و پرکارند هنگامى که از حوزه خارج مى شوند از ادامه کارهاى علمى و فرهنگى دست مى کشند و به امور دیگر مى پردازند و چه بسا آنچه را که از حوزه ها کسب کرده اند از دست داده و مى دهند. ایشان پس از مهاجرت از قم و سکونت در تهران تحقیق، مطالعه، تألیف و ترجمه، ارشاد و تبلیغ را ادامه داده اند.

وى در تدریس متون حوزوى، کلاس ها و مجامع علمى و دانشگاهى استادى متبحّر و مسلّط، در سنگر مسجد و محراب امام جماعت فعّال و جدّى، در میان اهل قلم، مترجمان و مصححان در مرتبه عالى و در زمره کسانى است که آثارش داراى سبکى روان و ساده و مورد استفاده عموم مردم است.

در سخنورى و بیان و رساندن مطالب به مخاطبان خود (از هر قشر و گروه) تواناست.([14])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
Powered by TayaCMS