دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری

No image
ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری مردم گرایى
بخش اندیشه : مردمى بودن انقلاب اسلامى خصوصیت مهمى است که درنام “ جمهوری” نظام متجلى گردید. مردمى بودن انقلاب اسلامى از دو جهت با مردمى بودن سایر انقلاب‌ها تفاوت دارد. اول اینکه مردمى بودن جزء ذات اسلام است نه چیزى خارج از آن. با این توضیح که اسلام براى مردم وهدایت آنان از سوى خداوند تبارک وتعالى نازل شده است ولذا همواره فلاح و رستگارى آنان را مدنظر دارد و چنین دینى حضور مردم در اجراى مقررات و دفاع از حریم خود را اصل اولیه مى‌داند. البته این توده‌هاى محروم و مستضعف هستند که بیشترین حمایت ودفاع را از دین به عمل آورده و مى‌آورند چه درصدر اسلام و چه در انقلاب اسلامى این امر اثبات شده است و بالاترین دلیل این مسئله همان عنایت و حمایت اسلام ناب با همه خصوصیاتش از جمله عدالت خواهى از مردم است. دوم آنکه اسلام به‌طور واقعى وحقیقى مردم را در صحنه حفظ مى‌کند . کذب و دروغ و صورت سازى درحضور مردم در صحنه‌هاى انقلاب راهى ندارد .
مقام معظم رهبرى مى‌فرمایند: “خصوصیت دوم مردمى بودن است انقلاب‌هاى دیگر- آنها که حقیقتا انقلاب بودند پس از پیروزى خود اغلب نسبت به مردم بى‌اعتنا شدند . کودتاها و حرکات نظامى و امثال اینها را کارى نداریم. انقلاب‌ها همیشه در همه جاى دنیا به دست مردم به وجود آمده اما بعد از آن که به پیروزى رسیده یا در آ‌ستانه پیروزى قرار گرفته احزاب یا حزب جاى انقلاب و مردم را گرفته است و مردم کنار رفته‌اند. مثل کشورهاى کمونیستى و سوسیالیستى دنیا که نظام‌هاى خیلى از آنها با یک انقلاب به وجود آمده و مردم در آن نقش داشته‌اند و به گروه انقلابى و مبارز کمک کرده بودند. اما درهمین کشورها به مجرد اینکه انقلاب به پیروزى نزدیک شد یا به پیروزى رسید مردم دیگر هیچ کاره شدند و حزب همه کاره شد[ مثلا در نظام‌هاى کمونیستى ] مردم حتى این حق را نداشتند که یک نماینده به مجلس قانونگذارى بفرستند. درهیچ کدام از این کشورها که به اصطلاح کنگره‌هاى ملى دارند وهمان مجالس قانونگذارى آنهاست نمایندگان مردم حضور ندارند. اصلا مردم هیچ نقشى نداشتند... اسمش مردمى است [حکومت دموکراتیک سوسیالیستى ] در حالى که درهیچ امرى از امور آن کشور مردم دخالت ندارند.
در کشور ما انقلاب از روز اول همه نقش‌ها در همه امور را به مردم داده است .یعنى مجلس را که محل قانونگذارى است مردم تشکیل مى‌دهند و نمایندگان مردم به آنجا مى‌روند وهیچ کس هم حق ندارد نماینده‌اى را به مردم تحمیل کند. رئیس جمهور را که مجرى امور و مدیر و رئیس اداره کشور است. مردم با آراى خودشان انتخاب مى‌کنند اختیار با مردم است. این وضعى که انتخابات ریاست جمهورى در ایران دارد حتى در کشورهاى دموکراتیک غرب هم این وضعیت نیست چون در آن کشورها احزاب در مقابل هم صف‌آرایى مى‌کنند وهر حزبى اسم کسى را به‌عنوان کاندیدا ذکر مى‌کند. مردمى که به آن کس راى مى‌دهند در واقع به آن حزب راى مى‌دهند و خیلى‌ها آن کس را اصلا نمى‌شناسند. در ایران این گونه نیست درایران یکایک کسانى که کاغذ راى رادر صندوق مى‌اندازند آن شخص را مى‌شناسند و به‌عنوان رئیس جمهور به او راى مى‌دهند.
در انتخاب رئیس دستگاه اجرایى ورئیس قوه مجریه مردم خودشان دخالت مى‌کنند حتى در انتخاب رهبر اینکه رهبرى یک منصب الهى است و تابع ملاک‌هاى الهى و معنوى و واقعى است، باز مردم نقش دارند.کما اینکه مشاهده کردید مجلس خبرگان که نمایندگان مردمند مى‌نشینند کسى را معین وانتخاب مى‌کنند .اگر همان کسى را که مجلس خبرگان انتخاب کرد مورد قبول مردم نباشد باز رهبرى اوجا نخواهد افتاد . پس آحاد وعامه مردم علاوه بر اینکه به صورت غیرمستقیم -از طریق مجلس خبرگان - رهبر را معین مى‌کنند مستقیما هم نسبت به شخص رهبر نظر و تصمیم دارند و نظر و تصمیم و خواست واراده آنهاست که در حقیقت یک رهبر را رهبر مى‌کند و به او امکان تصرف و قدرت امرونهى و قبض و بسط مى‌دهد.
نتیجه این است که نظام، نظام مستحکمى است. زیرا که مردمى مى‌باشد آن چیزى که به وسیله ابر قدرت‌ها قابل ازبین رفتن است، عبارت از حکومتى است که به مردم متکى نیست. حکومتى که دشمن خارجى مى‌تواند چهار نفر را علیه آ‌ن به کودتا وادار و تحریک کند، حکومتى است که روى تحت حکومت نشسته اما مردم به او وصل نیستند . مردم براى خودشان مى‌روند و او براى خودش حرکت مى‌کند . نظامى که درآن چه رهبر ،‌ چه ریاست جمهورى ،‌چه ریاست قوه قضائیه و ‌چه مجلس شوراى اسلامى ،‌متکى متصل به مردم ومورد علاقه و پشتیبانى وحمایت آنهاست نظام جمهورى اسلامى است که نه آمریکا ومتحدانش ونه شرق وغرب ونه هیچ قدرتى قادر نیست این نظام و حکومت را متلاش و بلکه متزلزل کند.

منبع : روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

آسیب‌ها و راهکارها در رابطه با آثار فضای سایبری در تربیت دینی فرزندان

هدف تربیت دینی آن است که افراد جامعه را در فهم دین یاری رساند تا آنها بتوانند آگاهانه درباره آن بیندیشند...
راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
راه‌های تقویت علاقه‌مندی به نماز در تربیت دینی

راه‌های تقویت علاقه‌مندی به نماز در تربیت دینی

راه‌های تقویت علاقه‌مندی به نماز ‌کدام است که انسان مکلّف با انجام آنها دلسرد و خسته نشود؟ عبادت و بندگى خدای عزّ وجلّ پلكانى است كه انسان را به منتهاى كمال...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
Powered by TayaCMS