دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ترکیب از وجود و ماهیت

No image
ترکیب از وجود و ماهیت

كلمات كليدي : تركيب، تركيب حقيقي، تركيب اعتباري، تركيب عقلي، تركيب خارجي، تركيب انضمامي و اتحادي

نویسنده : مسعود اسماعيلي

ترکیب در فلسفه به معنیِ «یکی شدنِ چند چیز» یا «اتحاد امور کثیر» است و دارای تقسیماتی است: 1) تقسیم به حقیقی و اعتباری؛[1] 2) تقسیم به عقلی و خارجی؛[2] 3) تقسیم به انضمامی و اتحادی.[3]

در فلسفه اسلامی، بنابر اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت، وجودْ متن و اصلِ تحققِ موجودات را تشکیل می‌دهد و ماهیت که از خود تحققی ندارد، همراه با وجود و در اتحاد با آن محقق می‌شود. به این نوع از اتحاد، اتحاد متحصل و لامتحصل گفته می‌شود که در آن، طرفینِ اتحاد، متنِ وجودی جداگانه‌ای از یکدیگر ندارند و در واقعْ لامتحصل (ماهیت) در متنِ متحصل (وجود) و در ضمنِ آن محقق می‌شود که با این فرض، ماهیتْ حیثیتی از حیثیاتِ متنِ وجود و نحوه و چگونگیِ آن محسوب می‌شود که محدودیت و تعیّنِ خاصی را در متنِ وجود نشان می‌دهد.

با توجه به مقدمه فوق درمی‌یابیم که تعدد و تغایر ماهیت و وجود، مربوط به عالمِ ذهن است نه خارج و به همین جهت است که فلاسفه، اغلب زیادت وجود بر ماهیت را ذهنی دانسته‌اند نه خارجی. در میان انواع ترکیبها، ترکیبی که تعدد و تغایرِ اجزاء آن، مربوط به ذهن باشد نه عالم خارج، ترکیب عقلی یا ذهنی نامیده می‌شود ولذا ترکیب از وجود و ماهیت، ترکیبی عقلی است نه خارجی.

از طرفی با توجه به مطالب یاد شده درمی‌یابیم که در خارج، وجود و ماهیت، دارای یک متنِ تحقق هستند که وجود، اصل آن متن و ماهیتْ نحوه آن محسوب می‌شود. در میان انواع ترکیبها، ترکیبی که در اِزایِ کلِّ مرکب، حقیقت و وجودی واحد قرار داشته باشد، ترکیب حقیقی نام دارد ولذا ترکیب از وجود و ماهیت را باید ترکیبی حقیقی دانست.

بدین ترتیب، می‌توان گفت ترکیب از ماهیت و وجود، از اقسام ترکیب حقیقی عقلی است[4] و چون ترکیب حقیقی عقلی، ترکیبی اتحادی است نه انضمامی، ترکیب از وجود و ماهیت، ترکیبی اتحادی می‌باشد نه انضمامی.[5]

گفته شد که ماهیت، محدودیتِ متن وجود است و می‌دانیم که محدودیت، ناشی از معدوم بودنِ یک چیز، از یک یا چند جهتِ خاص است؛ یعنی وقتی یک موجود از یک جهت خاص، معدوم باشد و تنها در حیطه خاصی موجود باشد، می‌گوییم محدود است. از این رو، باید گفت ترکیب از وجود و ماهیت (که همان ترکیب یک وجود با محدودیت خودش است)، ناشی از ترکیب از وجود و عدم است و به آن باز می‌گردد.[6]

از آنجا که در مباحث مربوط به واجب الوجود بالذات در فلسفه، اثبات می‌شود که واجب الوجود دارای ماهیت نیست، ترکیب از ماهیت و وجود از واجب الوجود نفی می‌شود و مختص موجودات ممکن دانسته می‌شود.[7]

مقاله

نویسنده مسعود اسماعيلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

حواس ظاهری و باطنی

No image

مراتب و درجات عقل

صفات خداوند

صفات خداوند

No image

مُثُل افلاطونی

Powered by TayaCMS