دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرسی ویلیامز بریجمن Percy Williams Bridgman_1882-1961

No image
پرسی ویلیامز بریجمن Percy Williams Bridgman_1882-1961

كلمات كليدي : بريجمن، اصالت عمليات تجربي، تجربه گرايان منطقي، مفهوم علمي، تعريف عملياتي

نویسنده : سعيده شاه مير

بریجمن، فیزیکدان آمریکایی، در21 آوریل در کمبریج متولد شد و در مدرسه دولتی نیوتن به تحصیل پرداخت. در سال 1900 در دانشگاه هاروارد، در رشته فیزیک پذیرفته شد. در سال 1908 دکتری خود را دریافت کرد و در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. او هدایت نخستین پژوهشها در مورد مواد خاص را برعهده داشت. در سال 1939 او آزمایشگاه فشار قوی خود را در دانشگاه هاروارد، بر روی بازدیدکنندگانی که از کشورهای توتالیتر[1] آمده بودند بست، اقدامی که در محافل علمی بشدت بحث برانگیز شد. تحقیقات آزمایشی او شامل تعیین خواص الکتریکی و حرارتی در فشارهای حدود 100000 آتمسفر بود. در سال ۱۹۴۶ به خاطر اختراع دستگاه تولید فشار بسیار زیاد و کشفیاتش در زمینه فیزیک فشارهای زیاد موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید. او همچنین مفتخر به دریافت جوایز بسیار زیادی از سوی دانشگاههای معتبری مانند یل(1951)[2]، پرینستون(1950) [3]، در طول حیات علمی اش شد. بریجمن سالها عضو و رئیس «جامعه فیزیکدانان آمریکا» و عضو افتخاری «انجمن فیزیک لندن» بود.

او بعد از اینکه مدتی با سرطان متاستاز[4] سردرگریبان بود، با شلیک گلوله خودکشی کرد و در یادداشت خودکشی‌اش نوشت: "این از شأن یک جامعه بدور است که افراد را وادار کند که خود دست به اینکار بزند. احتمالاً این آخرین روزی است که قادرم این کار را انجام بدهم."

از مهم ترین آثار بریجمن می توان به «ماهیت نظریه فیزیکی»[5]، «اندیشه‌های یک فیزیکدان»[6]، «انسانهای هوشمند و جامعه»[7] اشاره کرد.

شهرت بریجمن در فلسفه علم صرفاً بواسطه نوعی رهیافت روش‌شناسانه، موسوم به «اصالت عملیات تجربی»[8] است. در این رهیافت توجه اصلی معطوف به عملیاتی است که به منظور نسبت دادن مقدارهایی معین به مفاهیم علمی به انجام می رسد[9]. پروژه بریجمن ناظر بر تعریف مفاهیم علمی بر اساس الگوهای عملیاتی، در واقع تلاشی بود در راستای برنامه فلاسفه تجربه گرایِ منطقی. در آن دوران فلسفه علم کوششی بود جهت جامه عمل پوشاندن به برنامه ای که از سوی نورمن کمبل[10] پیشنهاد شده بود: روشن ساختن ماهیت بنیادهای علم تجربی. در واقع فلسفه علم پس از جنگ جهانی دوم به صورت یک رشته تحصیلی مستقل پدیدار شد. این حرفه‌ای شدن بدان جهت اتفاق افتاد که فیلسوفان علم رسمی[11] بر این باور بودند که از این گونه پژوهشها بهره هایی عاید علم می شود. این دسته از فلاسفه علم تمایزی را که رایشنباخ[12] میان مقام اکتشاف قوانین و نظریه های علمی، و مقام داوری درباره قوانین و نظریه‌های علمی[13] قائل شده بود، پذیرفتند و توافق کردند که قلمرو مناسب علم، داوری در باب نظریه‌های علم است. از سوی دیگر آنان درصدد بودند تا قوانین و نظریه های علمی را بر حسب الگوهای منطق صوری دوباره تنظیم کنند، به طوری که بتوان مسائلِ مربوط به تبیین و تأیید را به همان شیوه مسائل منطق مورد بررسی قرار داد. دستاورد بزرگِ این گروه از فلاسفه، یا به عبارتی مکتب بازسازی منطقی[14] علم عبارت بود از شناخت تازه ای از زبان علم؛ زبان علم متشکل است از یک سلسله مراتب از ترازهای مختلف که هرکدام از ترازها مرتبه زیرین خود را در بر می گیرد[15]. فلاسفه علم پیرو بازسازی منطقی به چند نتیجه مهم رسیدند که مهم‌ترین آنها عبارت بود از:

پایین‌ترین مرتبه زبان «مرتبه مشاهدتی» و بالاترین مرتبه آن «مرتبه نظری» است. تراز مشاهدتی حاوی احکام و قضاوت هایی درباره «چیزها و امور قابل مشاهده» مانند «فشار» و «دما»، و تراز نظری حاوی احکامی درباره «امور و چیزهای غیر قابل مشاهده» مانند «ژنها» و «کوارکها»ست. با توجه به این بند، آنها دو برنامه را دنبال می‌کردند:

1) مرتبط ساختن احکام و گزاره هایِ حاوی مفاهیم علمی به داده‌های آزمایشی یا به عبارتی مرتبط ساختن مرتبه نظری به تراز مشاهدتی.

2) مشخص ساختن رابطه میان مفاهیم علمی و قوانین.

رویکرد روش شناسانه بریجمن به مسئله اول می‌پرداخت. او در پی الگوهای عملیاتی ای بود که بتواند احکام و گزاره هایی درباره مفاهیم علمی را به داده های آزمایشی مرتبط سازد[16]. بریجمن در تحلیلهایی که از 1972 به بعد ارائه داد، تأکید کرد که هر مفهوم علمی معتبر باید به روش های ابزاری[17]، که مقدار آن را تعیین می کنند، مرتبط باشد. او اعلام کرد آنچه به یک مفهوم علمی معنیِ تجربی می بخشد، عملیاتی است که به وسیله آن، مقادیر، به مفهوم مذکور نسبت داده می شوند و خاطر نشان کرد که با فرض یک تعریف عملیاتی[18]، و داده‌های آزمایشی مناسب می توان مقداری را برای یک مفهوم علمی با تکیه بر قوانین معتبر منطقی استنتاج کرد، و از این طریق از داده‌های آزمایشی به تراز مفاهیم علمی صعود کرد[19]. به عنوان مثال یکی از این تعاریف عملیاتی عبارت است از:

(x){Ox→ (Cx ≡ Rx)}[20]

بدین معنا که: در همه موارد اگر عملیاتO انجام گیرد، در آن صورت مفهوم C صادق است اگر و تنها اگر نتیجهR رخ دهد. (با تکیه بر اصل وضع مقدم در منطق). او اصرار داشت که اگر نتوان هیچ تعریف عملیاتی برای یک مفهوم علمی مشخص ساخت، در آن صورت مفهوم مزبور هیچ معنایی ندارد و علی القاعده باید از دایره علم تجربی کنار گذاشته شود[21]. بریجمن بر همین اساس معتقد بود که باید مفهوم «همزمانی مطلق»، و «فضای مطلق» نیوتن، و فرضیه کلیفورد[22] از قلمرو علم طرد شوند.[23]

از سوی دیگر می‌توان عملیات‌گرایی بریجمن را یک نظریه معنا نیز در نظر گرفت. بطور خلاصه در آن دوران یکی از مهم ترین مسائل فلاسفه علم "معناداری گزاره ها" بود؛ پروژه بریجمن نیز در همین راستا ناظر بود به بحث درباره معناداری مفاهیم علمی. در واقع اصرار بریجمن دال بر وجود تعاریف عملیاتی، برای مفاهیم علمی، بدان جهت بود که در نظر او، در صورتی که بتوان برای مفهومی که در یک گزاره علمی بکارگرفته شده مطابق با الگوهای عملیاتی یک تعریف ارائه کرد، در این صورت مفهوم مزبور علمی بشمار می‌آید. کاملاً واضح است که نظریه مذکور با رهیافتِ تحقیق‌پذیری تجربه‌گرایان منطقی که در پی واحد معناداری گزاره بودند، هم ارز است، منتها بریجمن علاوه بر معناداری گزاره، درباره معناداری مفاهیم نیز صحبت می کند[24].

مقاله

نویسنده سعيده شاه مير

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS