دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است آیت الله مصباح یزدی گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش‌ «جمهوری اسلامی ایران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ‌گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
وی با بیان این که کشور ما با دیگر کشورها از نظر مبانی اختلاف نظر دارد،‌ خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در هر رشته که وارد می‌شویم براساس مبانی و اعتقاداتی که خود داریم به بررسی بنشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم دارای برتری است، هر چند که جهان به واسطه تسلط سیاسی و اقتصادی غرب آن را نپذیرد.
وی خاستگاه علم جامعه شناسی را مغرب زمین خواند و افزود: جامعه شناسی خواه یا ناخواه تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب تشکیل شده است و بیشتر سردمداران مکاتب جامعه شناسی متعلق به مغرب زمین هستند.
وی ادامه داد: اصطلاح بومی سازی با فرهنگ بیشتر از علوم تناسب دارد، گویی که بخشی از شاخه های علم جامعه شناسی را نیز مباحث فرهنگی شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این وضع تا جایی که مربوط به اصطلاح و ادبیات باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون الفاظ ابزار هستند و در برخی از علوم از اصطلاحات غربی استفاده می‌شود و اشکالی نیز ندارد، ‌اما اقتضای فرهنگی این است که معادل سازی کنیم و از کلمات فارسی بهره ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: بحث دیگر جامعه شناسی مربوط به بینش ها، جهان بینی ها و نظریه‌هایی است که به زیربنای جامعه شناسی برمی‌گردد و بیشتر با فرهنگ غربی سازگار و یا بر اساس آن پی‌ریزی شده است، ما وظیفه داریم براساس مبانی دینی و اعتقادی خود آن را تعریف کنیم؛ گرچه با مبانی و اعتقادات دیگران سازگار نباشد.
وی با بیان این که ما در توسعه علوم تنگ نظر نیستیم،‌ خاطر نشان کرد: بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است که باید به آن بپردازند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، بخش دیگر موضوع جامعه شناسی را روش‌های آن خواند و اظهار داشت: ما دانشمند مسلمان اگر بخواهیم در جامعه شناسی نظر دهیم، به خود حق می دهیم از آیات قرآن و روایات استفاده نماییم در حالی که دیگران تنها به تجربه‌های حسی اتکا کرده و برخی به مسائل عقلی نیز قائل هستند و این نظریات ما با اعتقادات آن‌ها سازگاری ندارد؛ ولی این روش مبنای دینی ما است که باید آن را بپذیریم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنها به اصطلاحات بومی سازی اکتفا کردن درست نیست، افزود: ما مسلمانان اختلاف مبنایی در متدلوژی با غرب داریم، برای این که علم می‌تواند به تجارب حسی، یا به دلایل عقلی و یا بر اساس وحی نیز باشد که در بحث وحی ما تأکید و اعتقاد داریم.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: ما برای هر علمی باید متدلوژی خاص خود را در نظر بگیریم؛ هر چند که برای غربی ها پذیرفته نیست، ولی برای ما کاری مطلوب است که بفهمیم این نظریه با قرآن سازگار است یا نیست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʂ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (2)

خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگ‌ترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافه‌پرستي است.
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
Powered by TayaCMS