دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد آصف محسنی

No image
تدریس آیت الله محمد آصف محسنی

تدریس

ایشان همزمان با تحصیل و تحقیق در نجف اشرف، سطوح متوسط و عالى حوزه را نیز تدریس مى کرد. وى در سال 1346 ش. پس از بازگشت به وطن و تأسیس حوزه علمیه در مرکز شهر قندهار و در کنار کارهاى دیگر همچون گفت و گو با محصلین دانشگاه، رسیدگى به امور مؤمنان و جذب جوانان به فراگیرى علوم دینى، شخصاً اقدام به تدریس علوم دینى کرد. در سال 1357 ش که در افغانستان کودتاى کمونیستى رخ داد و تمام فعالیتهاى علماى دینى متوقف و یکى پس از دیگرى دستگیر شدند. کشور را به قصد زیارت خانه خدا ترک کرد و از عربستانراهى سوریه گردید و هشت ماه در حوزه علمیه زینبیه حومه شهر دمشق به تدریس سطح عالى حوزه پرداخت و در سال 1376ش که در پاکستان به سر مى برد، به سازماندهى مجاهدان و تهیه وسایل نظامى و دیگر برنامه هاى جهادى و براندازى علیه حاکمیت کمونیستى مشغول بود، سرانجام آن کشور را به قصد حوزه علمیه قمترک کرد. در این شهر نیز ضمن رسیدگى به امور سیاسى کشور و هدایت مجموعه هاى فرهنگى ـ سیاسى شیعه، مشغول تدریس خارج فقه و علم رجال گردید.[14]

شاگردان

این عالم وارسته شاگردان بسیارى را تربیت کرد و تحویل جامعه اسلامى داد شاگردانى که هر کدام در زمان خویش داراى موقعیت علمى و اجتماعى مناسب بودند. نام برخى از آنها عبارتند از حجج اسلام:

1. سید ناظر حسین هادى (ابوالهادى): وى از چهره هاى شناخته شده دوران جهاد و مسئول امور مالى حزب حرکت اسلامى افغانستان بود.

2. شیخ سلمان احمدى: محقق حوزه علمیه قم.

3. سید محمدباقر مصباح: مدرّس حوزه علمیه شیراز.

4. سید محمد موسوى مالستانى: مسئول فعلى حزب حرکت اسلامى افغانستان در تهران.

5. شیخ على نقى وحدت: مسئول دفتر حرکت اسلامى افغانستان در شهر مرزى زابل.

6. محرم على مجاهد: مسئول شهریه معظم له در حوزه علمیه قم.

7. عبدالکریم واثق سرپلى: از مشاوران و نزدیکان آیت الله محسنى در امور جهادى و اجتماعى.

8. امان الله میرزایى: استاد حوزه علمیه قم.

9. شیخ سلمان عارفى: استاد حوزه علمیه قم.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد آصف محسنی

محمد آصف محسنی

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

نسبت معنویت و روان‌شناسی

نسبت معنویت و روان‌شناسی

در این پژوهش در پی یافتن سیر تحول علم روان‌شناسی از منظر توجه به موضوع معنویت و یافتن ارتباط و نسبت روان‌شناسی و معنویت هستیم...
تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
باور به تناسخ در عرفان حلقه

باور به تناسخ در عرفان حلقه

عرفان حلقه، ازجمله جنبش‌های معنوی است که هرچند مدعی ارائه‌ی قرائتی از عرفان اسلامی است، اما به تناسخ معتقد است. در این مقاله به بررسی تناسخ از دیدگاه عرفان حلقه می‌پردازیم.
Powered by TayaCMS