دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جناح‌های چپ، راست و میانه

No image
جناح‌های چپ، راست و میانه

حزب الله، شهید رجایی، ‌جناح‌ چپ، جناح راست، جناح میانه، جامعه روحانیت، لیبرال، مهندس بازرگان، حزب الله، مجمع روحانیون مبارز

جناح‌های چپ، راست و میانه در جمهوری اسلامی

اوّلین جناحی که در داخل نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، جناح موسوم به لیبرال به رهبری "مهندس بازرگان" در دولت موقت بود. در مقابل این جناح، جناح «حزب الله» شکل گرفت که شامل نیروهای انقلابی بود. قدرت جناح لیبرال پس از استعفای بازرگان از نخست‌وزیری و سپس عزل "بنی‌صدر" از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، باعث تضعیف و سرانجام حذف آن در آن مقطع از صحنۀ سیاسی کشور شد.

با انتخاب شهید محمد علی رجایی به ریاست جمهوری و تشکیل دولت وی توسط دکتر محمد جواد باهنر، جناح حزب الله قوای مجریه، مقننه و قضائیه را در دست گرفت.

اما به مرور دیدگاه‌های مختلفی در مورد اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ، دخالت دولت در مسائل اقتصادی و... در میان اعضای این جناح به وجود ‌آمد. اختلاف دیدگاه‌ها کم‌کم به شکل جدّی‌تری بروز کرد و سه جناح موسوم به راست، چپ و میانه شکل گرفت.

سرانجام در اواخر سال 1366 ه‍.ش و در آستانۀ انتخابات سومین دورۀ مجلس شورای اسلامی، سه تن از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت، جدا شده و با شرکت افراد دیگری چون محمد خاتمی، محمد حسین رحیمیان، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدرضا توسلی، سید علی اکبر محتشمی‌پور، سید هادی خامنه‌ای، رسول منتجب ‌نیا، سید مهدی امام جمارانی، اسدالله بیات، محمد علی انصاری، عبدالواحد موسوی لاری، هادی غفاری، صادق خلخالی و...، «مجمع روحانیون مبارز» را تشکیل دادند.

در فروردین 1367 امام خمینی (ره) در جواب نامه شورای مرکزی مجمع، موافقت ضمنی خود را در مورد تشکیل این گروه جدید اعلام کرد و بدین شکل، در میان روحانیت نیز دو جناح راست و چپ شکل گرفت و بقیۀ گروه‌ها، هر کدام در کنار یکی از آنها قرار گرفتند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʂ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (2)

خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگ‌ترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافه‌پرستي است.
Powered by TayaCMS