دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا» (وقایع الایام- ص 295)
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها):

«حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله» (وقایع الایام- ص 295)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود:

«سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا».

توضیح:

«فاطمه (سلام الله علیها) اسوه انفاق در راه خدا»

فاطمه (سلام الله علیها) در انتخاب بین دنیا و آخرت، سرای باقی را برگزید و سیرۀ خویش را بر قناعت به نیازهای ضروری زندگی و انفاق مابقی آن در راه خدا بنا ساخت. بعد از آن که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به فرمان خدا، فدک را به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) بخشید، تمام درآمد آن در اختیار فاطمه (سلام الله علیها) قرار گرفت. فدک، سرزمین حاصل خیزی بود که تمام گندم مورد نیاز مدینه را تأمین می‌کرد. درآمد سالیانۀ فدک را بین 70000 تا 120000 سکّه طلا ثبت کرده‌اند.[1] تمام این درآمد تقدیم فاطمه (سلام الله علیها) می‌شد، امّا آن حضرت فقط به اندازه نیاز ضروری از آن برمی‌داشت و بقیّه را بین فقرا و نیازمندان مدینه تقسیم می‌فرمود.[2] نیازمندان همواره چشم به راه رسیدن درآمد فدک به دستان سخاوتمند فاطمه (سلام الله علیها) بودند تا از انفاق آن بزرگوار، زندگی خویش را سامان ببخشند.

آری، فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رهیده، تمام درآمد فدک را فدای خشنودی خداوند می‌ساخت. باری، ساده زیستی فاطمه (سلام الله علیها) نه پیامد فقر و تحمیل روزگار، بلکه رهاورد انتخابی عارفانه و برخاسته از اوج و غنای روحی آن حضرت بود.

خداوند اقتدا به حضرتش را روزی ما گرداند.

فاطمه! ای همسر شیر خدا!

دخت نبی! شافع روز جزا!

کوثری و چشمه فیض خدا!

از تو زند جوش زلال بقا!

  • [1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 29، ص 116.

  • [2] . شیخ حر عاملی، انبات الهداة، ج 2، ص 116.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʂ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (2)

خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگ‌ترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافه‌پرستي است.
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
Powered by TayaCMS