دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام حسین (ع): «إن الدنیا حُلْوها و مُرُّها حُلُمٌ و الانتباه فی الاخرة و الفائز مَنْ فاز فیها و الشَقِیُّ مَنْ شَقی فیها»

امام حسین (ع) فرمودند: «همانا تلخ و شیرین دنیا خواب است و بیداری (حقیقی) در آخرت است و رستگار کسی است که در آخرت رستگار است و تیره بخت کسی است که در آخرت تیره بخت باشد»(موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 398)
No image
قال الامام حسین (ع): «إن الدنیا حُلْوها و مُرُّها حُلُمٌ و الانتباه فی الاخرة و الفائز مَنْ فاز فیها و الشَقِیُّ مَنْ شَقی فیها» قال امام حسین

قال امام حسین (ع):

«إن الدنیا حُلْوها و مُرُّها حُلُمٌ و الانتباه فی الاخرة و الفائز مَنْ فاز فیها و الشَقِیُّ مَنْ شَقی فیها» (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 398)
 «همانا تلخ و شیرین دنیا خواب است و بیداری (حقیقی) در آخرت است و رستگار کسی است که در آخرت رستگار است و تیره بخت کسی است که در آخرت تیره بخت باشد».



توضیح: هم دنیا در حقیقت رؤیایی بیش نیست و عالم بیداری در آخرت است، هم اغلب انسان‌ها در دنیا خوابند و چون بمیرند، بیدار می‌شوند. معیار سعادت و خوشبختی در آخرت است که حیات واقعی آنجا است، نه در دنیا که به خواب شبیه‌تر است. بر اساس این دیدگاه، آن که به وسعت آخرت دل ببند، دنیا را تنگ و محدود می‌بیند و مرگ را پل عبور از تنگنای دنیا به گسترۀ آخرت می‌شناسد و تلاش خویش را مصروف آن مرحله می‌سازد.
آنان که آخرت را نشناسند یا نبینند، انتقال از دنیا به آخرت نیز بر ایشان دشوار است، اما اگر بصیرت و بینش باشد و انسان در همین دنیا، آخرت را مشاهده کند، این بینش شهودی، انتقال به آخرت را آسان می‌سازد و آخرت گرایی، بر دنیا زدگی چیره می‌شود. نحوۀ شناخت از دنیا و آخرت و پیوند این دو، سهم عمده‌ای در نحوۀ عمل انسان دارد.

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʂ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (2)

خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگ‌ترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافه‌پرستي است.
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
Powered by TayaCMS