دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد
آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي
آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي

دانستني هاي حقوقي؛

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «شکايت از کارمندان خاطي» را بررسي کنيم.

رعايت نشدن حقوق ارباب رجوع در ادارات و برخورد نامناسب برخي کارمندان با آنها، از موضوعاتي است که ممکن است روزانه بسياري از افراد شاهد آن باشند. در اين ميان، بايد بررسي کرد شهرونداني که به ادارات مراجعه مي‌کنند، از چه حقوقي برخوردارند و در مقابل، تکليف کارمندان در اين رابطه چيست؟

در نظام حقوقي کشور ما تکريم ارباب رجوع به صورت پراکنده در قوانين مختلف وجود دارد اما در سال 1381، شوراي عالي اداري با تصويب «طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» و «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب‏ رجوع» در سال 1382، به صورت مدون اين مسئله را در سازمان‌هاي اداري کشور مطرح کرد.

بر اساس اين مصوبه، ادارات مشمول تصويب‌نامه، موظفند نسبت به تهيه «منشور اخلاقي» اقدام و موارد مندرج در آن را اجرا کنند.

به منظور نظارت بر حُسن اجراي اين تصويب‌نامه، واحدهاي بازرسي در ادارات و سازمان‌هاي مشمول، ايجاد يا تجهيز شده‌اند و انجام وظيفه مي‌کنند.

 

اين بازرسان، علاوه بر نظارت محسوس و نامحسوس، مسئوليت پيگيري شکايات مردمي را نيز برعهده دارند.

حال، پرسش اينجا است که با کارمندان خاطي يعني کارمنداني که برخلاف منشور اخلاقي و ضوابط تعيين‌شده در تصويب‌نامه رفتار مي‌کنند، چه برخوردي خواهد شد و شکايت ارباب رجوع، به کجا خواهد انجاميد؟

مطابق ماده هفت «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب ‏رجوع»، مصوب يکصد و هشتمين جلسه شوراي عالي اداري مورخ سال 1382، «رسيدگي به سوء عملکرد کارکنان در ارتباط با ارباب ‌رجوع، بر مبناي موارد ذيل صورت مي‌گيرد: ?- نتايج نظرسنجي از ارباب ‌رجوع؛ ?- گزارش بازرسان طرح تکريم؛ ?- شکايات واصله از ارباب‌رجوع و ?- ساير ساز و کارهاي نظارتي.» بنابراين شکايت و اظهار نظر ارباب رجوع، نقش اصلي را در رسيدگي به تخلفات کارمندان برعهده دارد.

همچنين بر اساس «طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» تمامي دستگاه‌هاي اجرايي مشمول اين مصوبه، موظفند براي شفاف‌ و مستندسازي‌ نحوه‌ ارايه‌ خدمات‌ به‌ ارباب ‌رجوع‌، اطلاعات‌ لازم‌ در خصوص‌ خدمات‌ قابل‌ ارايه‌ به‌ ارباب ‌رجوع‌ را به‌ نحوي‌ که‌ حاوي‌ موارد زير باشد، مستند کرده‌ و در اختيار مراجعان‌ قرار دهند:

به نظر مي‌رسد با توجه به ماده هفت «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب‏ رجوع» ارباب رجوع شاکي مي‌تواند به يکي از طرق زير اقدام کند:

شرکت در نظرسنجي: معمولاً در ادارات، صندوق‌هايي جهت دريافت انتقادات و پيشنهادات ارباب رجوع نصب شده است که شهروندان مي‌توانند موارد تخلف يا بدرفتاري کارمندان را گزارش کنند.

طرح شکايت: شهروندان مي‌توانند با مراجعه به واحد بازرسي هر اداره (در صورت عدم استقرار واحد بازرسي؛ حراست اداره) شکايت خود را از کارمندان خاطي مطرح کنند. در موارد که تخلف کارمندان جنبه کيفري پيدا مي‌کند، مثلاً در موارد درگيري فيزيکي يا توهين توسط کارمند، ارباب رجوع مي‌تواند موضوع را از طريق موارد قضايي پيگري کند.

در مواردي که اقدامات خلاف قانون از سوي اداره صورت بگيرد يا اينکه اداره از حدود صلاحيت‌هاي قانوني خود تجاوز کند، ارباب رجوع مي‌تواند با طرح دعوي در ديوان عدالت اداري، درخواست خود را پيگيري کند.

سايت تابناک

تاريخ انتشار: دوشنبه 6 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب موسوعه کلمات امام سجاد علیه السلام ʂ جلدی)

کتاب موسوعه کلمات امام سجاد علیه السلام (2 جلدی)

مجموعه سخنان امام سجاد علیه السلام- عربی و فارسی
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری(ع) به همت گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم(ع) تدوین و با ترجمه حجت الاسلام جواد محدثی از سوی نشر معروف منتشر شده است.
کتاب عيون انوار الرضا علیه السلام

کتاب عيون انوار الرضا علیه السلام

در اعتقاد و باور مسلمانان، زیارت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین اعمال عبادی است، چرا كه زیارت آن بزرگواران از سویی یكی از بهترین راه‌های توجه، توسل و ایجاد ارتباط قلبی و عاطفی با آن بزرگواران است و از سوی دیگر اسباب تبلیغ و گسترش مذهب تشیع را فراهم می‌سازد.
کتاب عرائس الحدیث (المکنون فی الحقائق الکلم النبویه)

کتاب عرائس الحدیث (المکنون فی الحقائق الکلم النبویه)

این کتاب شامل شرح و تفسیر عرفانی 376 حدیث از کلمات حضرت پیامبر(ص) است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

پر بازدیدترین ها

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 7

کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 7

این کتاب شرحی است عربی بر شش دعا از صحیفه سجادیه که مشتمل است بر بسیاری از مباحث نحوی که نویسنده از کتاب شرح کافیه رضی و ابن هشام و سایر نحویین نقل کرده است.
کتاب شیوه های جمع آوری کتب حدیثی

کتاب شیوه های جمع آوری کتب حدیثی

کتاب شیوه های جمع آوری کتب حدیثی، با هدف بررسی تفصیلی و جامع شیوه های جمع آوری کتاب های حدیثی براساس سبک نگارش، موضوع و محتوا به نگارش در آمده است.
نورالانوار فی شرح کلام خیر الاخیار – ʂ جلدی)

نورالانوار فی شرح کلام خیر الاخیار – (2 جلدی)

این کتاب شرحی است مبسوط به زبان عربی که در شیوه و روش شرح شبیه تفسیر مجمع البیان است به این صورت که ابتدا متن بخشی از دعا و سپس بحث لغت و در ادامه اعراب و در انتها بحث معنای عبارت دعا آمده است.
Powered by TayaCMS