دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اصول نظام گزل Principles of Gesell’s system

No image
اصول نظام گزل Principles of Gesell’s system

كلمات كليدي : مورفولوژي، درهم تنيدگي، ناقرينگي كنشي، روان شناسي رشد

نویسنده : ابوذر كريميان

گزل، روان‌شناس کودک و پزشک کودکان بود. روان‌شناسی را در دانشگاه کلارک فرا گرفته و در سال 1906 به اخذ درجه دکتری نایل آمد. در سال 1911 گزل، کلینیک رشد کودک در دانشگاه ییل در نیوهیون را تاسیس کرد. وی تا سال 1948 که بازنشسته شد، همچنان ریاست این موسسه را عهده‌دار بود.

از نظر گزل دو عامل اصلی در رشد یا تحول رفتار کودک نفوذ دارد. نخست اینکه، کودک محصول محیط است و دوم اینکه رشد یا تحول کودک یک جهت‌گیری درونی دارد و این جهت‌گیری نتیجه عملکرد ژن‌ها می‌باشد.[1]

گزل معتقد است که، آنچه به عنوان "مورفولوژی" یا شکل‌شناسی از زمان "گوته" داشته‌ایم به مفهوم امروزی، این شکل‌شناسی نشان‌دهنده این نکته است که لااقل رشد انسان تابع مساله پدیدآیی شکلی است و در این زمینه معتقد است همان‌طور که دستگاه بدنی ما از یک نوع تحول شکلی تبعیت می‌کند، شاید بتوان گفت که تحول روانی هم از یک سلسله اصولی تبعیت می‌کند که در حکم شکل پیدا کردن رفتار است و در این زمینه به چند اصل اشاره می‌کند که عبارتند از:[2]

اصل جهت رشد

در این اصل دستگاه عصبی و حرکتی ما، تحولی از مرکز به پیرامون دارد. یعنی اینکه جهت تحول، مرکزی پیرامونی است، همان‌طور که این تحول از جهت سر به پا است. به دیگر سخن جهت تحول ابتدا سری – دمی است و ثانیا از نزدیک به دور است. ولی بین این تمایل تحول سری – دمی و از نزدیک به دور درهم آمیختگی‌هایی وجود دارد.[3]

گزل تحت عنوان اصل جهت‌گیری رشد که ابتدا تحول رفتار حرکتی و سپس تحول روانی در سایر جنبه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد، علاوه بر رشد سری – دمی و مرکزی – پیرامونی به دو زیراصل دیگر جهت‌گیری رشد اشاره می‌کند. گزل رشد حرکت دست را خاطرنشان می‌سازد و عقیده دارد که کودک ابتدا با استفاده از قسمت‌های مختلف دست، اشیاء را می‌گیرد. ولی کم‌کم حرکات دقیق‌تر و ظریف‌تر شده و تنها از طریق انگشتان بدون کمک کف دست اشیاء را می‌گیرد. براساس آنچه گزل خاطرنشان نموده است رشد حرکات عصبی – حرکتی کودک به طور همه‌جانبه و درهم پیچیده صورت می‌گیرد. چه رشد حرکتی جهت بالارونده و گام‌به‌گام ندارد و گاهی فزاینده است و گاهی بازگشت‌پذیر است.[4]

اصل درهم تنیدگی متقابل

منظور این است که استقرار الگوهایی که به آن‌ها اشاره شد(رفتار و حرکات) باید هماهنگ شوند تا ساخت دستگاه‌های حرکتی را ایجاد کنند. بنابراین لازم است که در جریان تحول، فرصتی به دستگاه عصبی – حرکتی فرد داده شود تا مراحل مختلف استقرار الگوها طی شود و این الگوها با هم هماهنگ شوند و بنیادهای حرکتی را به وجود آورند.[5]

درهم تنیدگی متقابل به فرایندهای تحولی نیز اشاره دارد که به پاس دو گرایش به مرور به یک سازمان‌یافتگی موثر نایل می‌گردد. برای مثال در تحول عادت به استفاده از یک دست بیش از دست دیگر، کودک ابتدا یک دست را و سپس هر دو را و آنگاه ترجیحا دست دیگر و همین‌طور بعد از آن دوباره هر دو دست تا عاقبت به غلبه برتری در یک دست نایل شود. گزل همچنین بر این باور است که درهم تنیدگی متقابل، شخصیت را نیز مشخص می‌کند.[6]

اصل ناقرینه بودن کنشی

این اصل عبارت است از این که در جریان تحول، انسان همیشه تمایل دارد که به صورت یک‌طرفی یا یک‌جانبی رشد کند. یعنی ترجیح می‌دهد که با پا، دست، چشم چپ یا راست کار کند. البته در ابتدا بیشتر کنش‌ها یا حرکات صورت قرینه‌ای دارند، منتهی به نظر گزل اگر این حالت قرینه بودن در یک فرد دوام یابد تقریبا غیرعادی است و شاید جنبه مرضی داشته باشد. یعنی همه کودکان از نظر حرکتی در آغاز فرقی بین حرکت چپ و راست خود نمی‌گذارند که این را "دوسو توانی" گویند و حالت موقتی است که بلافاصله تمایلی به وجود می‌آید که با دست چپ یا راست اعمالی را انجام می‌دهد و براساس این تمایلات، فرد چپ‌برتر یا راست‌برتر می‌شود.[7]

تحول ناقرینگی کنشی کودک در بازتاب تنودی گردن دیده می‌شود. بازتابی که گزل آن را در تحول آدمی کشف کرده است و خاطرنشان می‌سازد که بچه‌ها ترجیح می‌دهند تا سرشان را به یک طرف دراز کنند و هنگامی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، به طور خودکار حالت بازتاب تنودی گردن را به خود می‌گیرند و به اصطلاح این وضعیت را می‌پذیرند.[8]

اصل رشد داخلی منفردکننده

براساس این مکانیزم است که فرد رشد نوعی خود را به انجام می‌رساند و در عین حال به یک ردیف سازش‌های اختصاصی نایل می‌گردد. گزل معتقد است که محیط قادر است رفتار ما را متمایز و متفاوت کند اما آنچه در اصل، موجودیت اساسی رفتار ما را متفاوت و متمایز می‌کند وابسته به پدیدآیی شکلی و کنشی است.[9] منظور این است که ما از طریق رشد داخلی به میراث نژادی خود دست می‌یابیم و از طریق فرهنگ‌پذیری به میراث اجتماعی راه پیدا می‌کنیم.[10] بنابراین عامل خارجی یا محیط ممکن است رفتار را متمایز کند، ولی وقتی این حالت یا یکپارچگی ایجاد می‌شود که آن رسیدگی منفردساز به حد لازم رسیده باشد. در اینجا باید توجه داشت که «عامل منفردسازی یکی از صفات رشد داخلی است».[11]

اصل نوسان‌های خودنظم‌جو

عبارتست از اینکه دستگاه حرکتی و روانی ما در ابتدا و بعد فرآیند تحول روانی ما مسیر پیوسته و ثابتی را طی نمی‌کند. این تحول به صورت خطی نیست و نوسان‌هایی دارد و یک نوع بازگشت‌هایی در آن صورت می‌گیرد. در اصل این نوسان‌ها را "رشد حلزونی" می‌گویند، چه هر بازگشتی که انجام می‌گیرد درست به همان نقطه حرکت نمی‌رسد بلکه کمی بالاتر قرار می‌گیرد و مجددا با وضع بهتر رشد در مسیر قبلی پیشرفت می‌کند.[12] علت این نوسان‌ها را گزل چنین توجیه می‌کند که، یک خصیصه خودنظم‌جویی در زمینه رشد وجود دارد و این خصیصه برای این است که موجود به سازش‌ها و تطبیق‌های بهتری نایل آید. از نظر گزل هر کنشی از زمانی که مقدمات آن آغاز می‌شود و تا زمانی که استقرار می‌یابد، حوزه وسیعی را تشکیل می‌دهد که پیشرفت در این حوزه خطی و یکسره نیست، بلکه قبل از استقرار کامل، چندین بار بازگشت به مراحل قبلی و پیشرفت مجدد وجود دارد. پس می‌بینیم که مدتی بعد آن حالت نااستواری که قبلا در زمینه کنش معینی مثلا راه رفتن در کودک وجود داشت دیگر وجود ندارد، یعنی یک حالت برگشت به وجود آمده است تا اینکه بتواند با طرز بهتری عمل راه رفتن را انجام دهد.[13]

در اینجا به دو نکته‌ای که در مکتب گزل اهمیت دارد اشاره می‌شود:

1. نکته اول این است که جنبه فردی جریان رشد حائز اهمیت است به این معنی که از لحاظ گزل عوامل مربوط به علم ژنتیک‌(ژن‌ها) نه تنها خصوصیات کلی نژادی و نوعی را تبیین می‌نمایند بلکه در بسیاری از موارد رفتارهای فردی را از پیش لااقل در زمینه حرکتی در دو سال اول زندگی تعیین و مشخص می‌کنند. به نظر گزل و کاگیل(Coghil) در شرایط معمولی تحول، هیچ نوع انحراف خاصی نسبت به آنچه(به صورت ارثی) مشخص شده است وجود ندارد و انحرافاتی که ممکن است به وجود آیند و فرد را نسبت به صفاتی که از پیش برای او تعیین شده است منحرف کنند، در حقیقت مربوط به اصل منفردسازی خواهند بود.

2. نکته دوم این است که در جریان تحول وضع روانی ممکن است یک نوع پایداری خاصی وجود داشته باشد. گزل معتقد است پنج اصلی که به آن‌ها اشاره می‌کند بیشتر در زمینه حرکتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یعنی برداشت اصلی در زمینه حرکتی است و از خود سوال می‌کند آیا این اصول حاکم بر تحول روانی فرد هم هستند؟ و اعتراف می‌کند که به نظر او و براساس تجربه کلینیکی که در بررسی‌های خود داشته معتقد است که این اصول در زمینه تحول‌های بعدی که به دنبال تحول حرکتی به وقوع می‌پیوندد پابرجا هستند و دگرگونی‌ها و کنش‌های عالی فرآیند روانی بر همین اصول متکی هستند.[14]

مقاله

نویسنده ابوذر كريميان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب موسوعه کلمات امام سجاد علیه السلام ʂ جلدی)

کتاب موسوعه کلمات امام سجاد علیه السلام (2 جلدی)

مجموعه سخنان امام سجاد علیه السلام- عربی و فارسی
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری(ع) به همت گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم(ع) تدوین و با ترجمه حجت الاسلام جواد محدثی از سوی نشر معروف منتشر شده است.
کتاب عيون انوار الرضا علیه السلام

کتاب عيون انوار الرضا علیه السلام

در اعتقاد و باور مسلمانان، زیارت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین اعمال عبادی است، چرا كه زیارت آن بزرگواران از سویی یكی از بهترین راه‌های توجه، توسل و ایجاد ارتباط قلبی و عاطفی با آن بزرگواران است و از سوی دیگر اسباب تبلیغ و گسترش مذهب تشیع را فراهم می‌سازد.
کتاب عرائس الحدیث (المکنون فی الحقائق الکلم النبویه)

کتاب عرائس الحدیث (المکنون فی الحقائق الکلم النبویه)

این کتاب شامل شرح و تفسیر عرفانی 376 حدیث از کلمات حضرت پیامبر(ص) است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

پر بازدیدترین ها

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
کتاب پيامبر، نگران شما

کتاب پيامبر، نگران شما

پیامبر اکرم (ص) جامعه و انسان را نیک می شناسد و آنچه را بر آن سرشته اند و به سوی آن در حرکت اند، یافته است،چنان که به خواسته ها و نیازهای آنان نیز به روشنی آگاه است. از این رو، می داند چه عواملی سعادت آنها را مورد تهدید قرار داده است و از حرکت کمالی بازشان می دارد. حرص شدید او به هدایت و سعادت آدمیان موجب نگرانی هایی در قلب نازنین وی گردیده است.
کتاب زندگی بدون اسراف

کتاب زندگی بدون اسراف

کتاب زندگی بدون اسراف درباره حقیقت اسراف و احکام شرعی مرتبط با آن به نگارش در آمده است.
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 10- جزء اول

کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 10- جزء اول

نویسنده ضمن شرح عربی ادعیه به کتاب ملتقطات خود اشاره میکند و به برخی اشعار فارسی نیز به مناسبت اشاره دارد. نویسنده کتاب را در یکی از روستاهای کلین از توابع ری نوشته است
کتاب سنن الرسول الاعظم (عربي)

کتاب سنن الرسول الاعظم (عربي)

این کتاب چاپی شامل پنج فصل است: در فصل اول به اوصاف، القاب و ویژگی­‌های ظاهری و جسمانی آن حضرت، در فصل دوم به اصول اعتقادی (توحید، نبوت، امامت و معاد) در نگاه پیامبر اعظم، و در فصل سوم به چگونگی عبادت، قرائت قرآن، ذکر و دعای آن حضرت، پرداخته شده است. فصل چهارم که طولانی‌­ترین فصل این مجموعة نفیس به شمار می­‌آید، به ویژگی­‌های اخلاقی و چگونگی معاشرت­‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی رسول اعظم 9 اختصاص یافته و سرانجام فصل پنجم، درباره احادیثی است که در ابواب مختلف فقهی؛ یعنی در فروع دین از قبیل: طهارت، صلات، صوم، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، نکاح، قضا، شهادت، حدود و دیات، معیشت و تجارت، از طریق ائمه اطهار: و بعضی از اصحاب، نقل و نحوه عمل و برخورد (سیره و سنت) پیامبر اعظم برای خوانندگان ارائه شده است.
Powered by TayaCMS