دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد مومن(دانش زاده)

No image
تدریس آیت الله محمد مومن(دانش زاده)

مسند تدریس

آیت الله مؤمن از سال 1353ش. صاحب کرسى تدریس در حوزه علمیه قم گردید. وى چندین دوره رسائل و مکاسب، شرح تجریدالاعتقاد، بدایة الحکمه و نهایة الحکمه و بخشى از اسفار را تدریس کرده است و تدریس برخى از این درس ها توسط ایشان هم اکنون نیز ادامه دارد. وى در این باره مى گوید:

«در سال 1362ش. به تدریس خارج اصول فقه پرداختم که یک دوره کامل آن نُه سال به طول انجامید و اکنون نیز مشغول ادامه دوره دوم هستم همچنین توفیق یافتم کتب متعددى از معاملات تحریر الوسیله امام خمینى و همچنین کتاب قضا و شهادات و عمده حدود آن را به صورت درس خارج فقه تدریس کنم. از کارهاى دیگرم در زمینه تدریس، این بود که توفیق داشتم چند سالى مسائل مستحدثه را به صورت بحث خارج فقه ]بیان کنم[ و نیز به تدریس خارج فقه اشتغال ورزم».[8]

تدریس مباحث مستحدثه توسط آیت الله مؤمن از این جهت حائز اهمیت است که وى به همراه تعداد محدودى از عالمان و استادان بزرگ نسل انقلاب، با تبیین مواضع و دیدگاه هاى اسلام در خصوص مسائل نوین سیاسى، اجتماعى و قضایى به یارى انقلاب و حکومت نوپاى اسلامى ایران شتافت. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى در مدرسه عالى قضایى، به تدریس مباحث قضایى و حقوقى پرداخت. و با طرح قوانین و مقررّات اسلامى، در پایه گذارى و جایگزینى قوانین اسلام به جاى قوانین نظام گذشته، نقشى اساسى ایفا کرد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

مراحل خلقت انسان

Powered by TayaCMS