دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تورات در منابع اسلامی

No image
تورات در منابع اسلامی

كلمات كليدي : تورات، حضرت موسي، يهوديان، مسيحيان، الواح، بشارتها

نویسنده : محمد ضياء توحيدي

چنانکه گذشت، یهودیان و مسیحیان با استناد به کتاب مقدس، بر آنند که کتاب تورات، نوشته حضرت موسی است که البته با الهام الهی به نگارش در آمده است.

این در حالی است که از نگاه اسلامی، تورات کتابی آسمانی بوده است که بر حضرت موسی نازل گردیده است[1]و به همین دلیل، این اعتقاد اهل کتاب که تورات را نوشته حضرت موسی می‌دانند از نگاه اسلامی، قابل قبول نیست.

در این بخش، به بررسی دیدگاه اسلامی در مورد تورات خواهیم پرداخت.

 

تورات نوشته حضرت موسی یا کتابی آسمانی؟

برخی از آیات قرآن تنها از نزول تورات سخن به میان آورده است.[2] بنابر این ممکن است این تصور به وجود آید که تورات، همانند قرآن بر حضرت موسی نازل شده است و آن حضرت آیات الهی را به نگارش در آورده و به صورت کتاب به مردم ارائه فرموده است.

اما عالمان اسلامی با استناد به برخی ظواهر قرآنی بر آنند که تورات به صورت کتاب، بر حضرت موسی نازل گردیده است.

علامه طباطبایی، با استناد به آیات 145[3]و 154[4]سوره اعراف، نزول تورات را به شکل الواح، مسلم و قطعی قلمداد می‌فرماید.[5]

افزون بر ظواهر قرآنی، روایات متعددی نیز بیانگر همین حقیقت است.از جمله این روایات می‌توان به روایتی از پیامبر اکرم اشاره نمود که می‌فرماید: « تورات و انجیل و زبور همگی در الواح و اوراق نازل گردید».[6]

 

اعتبار تورات از نگاه اسلامی

ظاهر آیات متعددی از قرآن، نشانگر آن است که اهل کتاب به تحریف کتابهای خویش می‌پرداخته‌اند.[7]برخی اظهار داشته‌اند که ظواهر قرآنی تنها نشانگر آن است که یهودیان به تحریف گفتاری و شنیداری کلام الهی اقدام می‌کرده‌اند و در قرآن، دلیلی بر تحریف متن تورات وجود ندارد.[8]

اما حقیقت آن است که حتی اگر از دلالت این آیات صرف نظر نماییم، باز هم با مراجعه به متن تورات کنونی، می‌توان از تحریف آن اطمینان حاصل نمود.

انتساب بی غیرتی به حضرت ابراهیم[9]و حضرت اسحاق[10]، نسبت دروغگویی، مکر و حیله گری به حضرت یعقوب[11]، نسبت ساخت گوساله طلایی به حضرت هارون[12]، جواز نوشیدن شراب[13] و ... شواهدی روشن بر تحریف تورات از نگاه اسلامی می‌باشند.

همچنین، قتل عام زنان و کودکان بی‌گناه در جنگها به طبق گزارش تورات به دستور خداوند صورت پذیرفته است از دیدگاه اسلامی هرگز قابل پذیرش نیست و نشان از تحریف این کتاب دارد.[14]

از منظر اسلامی، وجود تناقضات و اختلافات میان بخشهای مختلف تورات[15] نیز می‌تواند نشانگر آسمانی نبودن کتاب موجود باشد.[16]

قرآن می‌فرماید: « و اگر از جانب غیر خدا بود، قطعا در آن ناسازگاری و ناهماهنگی بسیاری می‌یافتند».[17]

بنابر این وجود تناقضات، نشان از آن دارد که این کتاب، نمی‌تواند معتبر تلقی شود.

 

برخی آیاتی که بر اعتبار و عدم تحریف تورات دلالت دارند

1. وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ.[18]

از نگاه عالمان اسلامی، این آیه اشاره به تورات حقیقی و و اصیلی دارد بر حضرت موسی نازل گردیده است و ارتباطی به تورات تحریف شده نداشته است.[19]

2. وَ کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِیها حُکْمُ اللَّهِ ثُمَّ یَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ.[20]

مفسران اسلامی این آیه را نیز هرگز دلیل بر اعتبار تورات نمی‌شمارند. آنگونه که از منابع اسلامی بر می‌آید، شأن نزول این آیه، آن است که برخی از یهودیان برای حکم زناکار به پیامبر اکرم مراجعه نمودند و جویای حکم شرعی این گناه شدند.هدف آنان از مراجعه به پیامبر آن بود که شاید بتوانند به حکمی آسانتر دست یابند و از انجام مجازات زنا در حق گناهکار، سرپیچی کنند. قرآن در این آیه یهودیان را توبیخ می‌فرماید که چرا یهودیان با وجود آنکه حکم الهی زنا در تورات ذکر شده است از آن سرپیچی می‌کنند.[21] روشن است که این آیه فقط دلالت بر آن دارد که کیفری که برای زنا در تورات موجود وجود دارد معتبر است و دلیل بر آن نیست که سایر بخشهای تورات نیز الهی و معتبر باشد.[22]

 

تورات و بشارت به ظهور پیامبر اسلام

با مراجعه به قرآن کریم، می‌توان دریافت که بشارت به ظهور پیامبر اسلام در تورات وجود داشته است. همچنین با تأمل در آیات قرآنی می‌توان دریافت که این بشارتها، حتی تا زمان ظهور پیامبر اکرم نیز در تورات وجود داشته است.[23]

قرآن در این زمینه می‌فرماید:

«مؤمنان کسانی‌اند که از این فرستاده، پیامبر درس‌نخوانده که اهل کتاب او را نزد خود با همین نام و نشان، در تورات و انجیل، نوشته می‌یابند، پیروی می‌کنند».[24]

در مورد وجود بشارت به پیامبر اکرم در تورات، شواهد زیادی از سوی عالمان مسلمان، ارائه شده است.[25]

در این بخش به اشاره، یکی از بشارتهای مطرح شده از سوی عالمان اسلامی را مطرح می‌کنیم:

در سفر[26] تثنیه باب 18 آیات 15 – 18 چنین آمده است:

«  یهوه خدایت نبی‌ای را از میان تو از برادرانت مثل من برای تو مبعوث خواهد گردانید او را بشنوید...و خداوند به من گفت: آنچه گفتند نیکو گفتند نبی‌ای را برای ایشان از میان برادران ایشان مثل تو مبعوث خواهم کرد و کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت و هر آنچه به او امر فرمایم به ایشان خواهد گفت.و هر کس از کلامش اطاعت نکند من از وی انتقام خواهم گرفت»

در روایتی از امام رضا (ع) نقل شده است که آن حضرت با استناد به این بخش از کتاب مقدس، خطاب به عالم یهودی می‌فرمایند:

«آیا برای بنی‌اسرائیل، برادرانی جز بنی‌اسرائیل سراغ داری؟ ...آیا از میان برادران بنی‌اسرائیل، پیامبری جز محمد برخاسته است؟».[27]

مطلب مرتبط :

تورات Torah

مقاله

نویسنده محمد ضياء توحيدي
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) که گاهی از آن به اختصار تحت عنوان «میثاق حقوق مدنی و سیاسی» یا با علایم اختصاری ICCPR یا CCPR نیز در متون یاد می‌شود در زمره مهمترین اسناد بین المللی در حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی است که منعکس کننده حقوق معروف به نسل اول حقوق بشر است.
حق حیات

حق حیات

حق حیات عبارت است از اینکه انسان حق بنیادی برای زندگی کردن دارد. از آنجایی که حقوق بشر منوط به زنده بودن بشر است، حق زندگی بر حقوق دیگر اولویت دارد؛ زیرا بدون حیات، دیگر حقوق، ارزش یا کاربرد ندارد.
کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز  Convention Against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز Convention Against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

عمل ننگین شکنجه یکی از بارزترین موارد نقض حقوق بشر است که به شدید ترین وجه کرامت انسان را مورد تعرض قرار می‌دهد و در راستای مبارزه با آن اقدامات بین المللی و منطقه‌ای و ملی متعددی تاکنون صورت پذیرفته است.
Powered by TayaCMS