دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است
فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)
فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)
نویسنده: جمیله مهدوی‌نیا

عبادت

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است.

او عبادت و نماز شب پدر و مادر را از نزدیک دیده بود. او در کربلا شاهد بود که برادرش، امام حسین(ع) در شب عاشورا به عباس فرمودند: به سوی آنان برگرد و این شب را تا فردا وقت بگیر تا شاید امشب را به نماز و دعا و استغفار در پیشگاه خدایمان مشغول شویم. خدا خود می‌داند که من نماز، تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.

«امام سجاد(ع) فرمودند: عمه‌ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهای واجب و مستحب را اقامه کردند و در بعضی از خانه‌ها به دلیل شدت گرسنگی و ضعف‌، نشسته ادای تکلیف کردند.»

عفت و پاکدامنی

عفت و پاکدامنی، برازنده‌ترین زینت زنان و گران‌قیمت‌ترین گوهر برای آنان است. «حضرت زینب(س) درس عفت را به خوبی در مکتب پدر آموخت، آنجا فرمود: مجاهد شهید در راه خدا، اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت دارد، اما عفت می‌ورزد. نزدیک است که انسان با عفت فرشته‌ای از فرشتگان باشد.» حضرت زینب(س) عفت خود را در سخت‌ترین شرایط نشان داد. این بانوی بزرگوار و مبارز در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام سخت‌ بر عفت خود پافشاری کرد. تاریخ‌نویسان گفته‌اند: او صورت خود را با دستش می‌پوشاند و با حیاء و عفاف بر سر یزید فریاد می‌آورد که: «ای پسر آزاد شده‌هایی از جدمان؛ پیامبر اسلام(ص) آیا این عدالت است که زنان و کنیزکان خود را در پشت پرده نگه‌داری و دختران رسول خدا(ص) را به شکل اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟ نقاب آنان را دریدی و صورت‌های آنان را آشکار کردی؟»

ولایت‌مداری

قرآن بدون قید و شرط در کنار اطاعت مطلق از خداوند، دستور به اطاعت از پیامبر و صاحبان امر‌، یعنی ائمه اطهار(ع) می‌دهد، و می‌گوید از خداوند و رسول و جانشینان اطاعت کنید.

حضرت زینب(س) چند مرحله از جان امام سجاد(ع) دفاع کرد و تا پای جان از او پشتیبانی کرد.

1ـ در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) برای آخرین بار، درخواست یاری کرد، فرزند بیمارش امام سجاد(ع) روانه میدان شد.

حضرت زینب(س) با سرعت حرکت کرد و از رفتن او به میدان جلوگیری کرد.

2ـ بعد ازظهر عاشورا هنگام حمله دشمنان به خیمه‌ها، شمر تصمیم گرفت‌، امام سجاد(ع) را به شهادت برساند، ولی حضرت زینب(س) فریاد زد: تا من زنده هستم نمی‌گذارم جان زین‌العابدین به خطر بیفتد.اگر می‌خواهید او را بکشید، اول من را بکشید. دشمن با دیدن این وضع از قتل امام(ع) صرف‌نظر کرد.

3ـ زمانی که ابن‌زیاد فرمان قتل امام سجاد را صادر کرد، حضرت زینب(س) آن حضرت را در آغوش گرفت و با خشم فریاد زد: ای پسر زیاد! خون‌ریزی بس است. دست از کشتن خاندان ما بردار.

صبر

یکی از معروف‌ترین صفت‌های انسان‌های کامل، صبر و بردباری است. در ماجرای کربلا آنچنان صبر از خود نشان داد و تسلیم به رضای خداوند شد که صبر از او خجالت کشید و ابن‌زیاد از پاسخ یک زن اسیر تعجب کرد و از صبر، استقامت و تسلیم حضرت زینب در مقابل مصیبت‌ها شرمنده شد.

ایثار، شجاعت و شهامت

حضرت زینب در ماجرای کربلا از سهمیه آب و غذای خود استفاده نمی‌کرد و آن را نیز در بین کودکان تقسیم می‌کرد.

او سختی‌ها و تازیانه‌ها را به جان می‌خرید و نمی‌گذاشت بر بازوی کودکان بزنند. حضرت زینب(س) شیرزن هاشمی لقب گرفته است.

چون مردان بر سر دشمن فریاد می‌زند. توبیخ می‌کند، تحقیر می‌کند و از کسی ترسی ندارد و در میان برق شمشیرها فریاد می‌زند می‌گوید:«آیا در میان شما یک مسلمان نیست.» و در مجلس ابن‌زیاد بدون توجه به قدرت او فریاد می‌زند و می‌گوید« او فاسق است».

مقاله

نویسنده جمیله مهدوی‌نیا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی Declaration on the Rights of Persons Belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities

اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی Declaration on the Rights of Persons Belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities

حمایت از حقوق اقلیت‌ها و توجه به آنها در نظام بین المللی دارای سابقه‌ای نسبتاً طولانی بوده و حتی به دوران قبل از شکل گیری نظام مدرن حقوق بشری مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد بر می‌گردد.
میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) که گاهی از آن به اختصار تحت عنوان «میثاق حقوق مدنی و سیاسی» یا با علایم اختصاری ICCPR یا CCPR نیز در متون یاد می‌شود در زمره مهمترین اسناد بین المللی در حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی است که منعکس کننده حقوق معروف به نسل اول حقوق بشر است.
اعلامیه حمایت از تمامی اشخاص در مقابل ناپدید سازی اجباری 2 Declaration on the protection of all persons from Enforced Disappearance

اعلامیه حمایت از تمامی اشخاص در مقابل ناپدید سازی اجباری 2 Declaration on the protection of all persons from Enforced Disappearance

با وجود آنکه اولین واکنش‌های رسمی در قبال ناپدید سازی اجباری را می‌توان مربوط به قطعنامه شماره 173/33 مورخ 22 دسامبر 1978 دانست
Powered by TayaCMS