دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله اشراقى

No image
آیت الله اشراقى

آیت الله اشراقى

آیت الله اشراقى نیز از دوستان همکاران علمى آیت الله فاضل، در برخى تألیفات بود. آیت الله فاضل، خاطره اى را از وى چنین نقل مى کند:

«آقاى اشراقى برایم نقل کردند ایشان که از دوستان قدیمى من بود و مدتى هم با ]او و [مرحوم آقا مصطفى، سه نفرى مباحثه مى کردیم، گفتند: تازه با خانواده امام وصلت کرده بود تابستان بود و حضرت امام براى ییلاق به همدان رفته بود. در همان زمان، روابط ایشان در ظاهر با آیت الله بروجردى خوب نبود من براى دیدن امام به همدان رفتم. با خود فکر کردم حالا که امام قدرى از آیت الله بروجردى رنجش خاطر دارد، بد نیست انتقادى از آیت الله بروجردى بکنم. تا شروع کردم، امام قیافه شان را در هم کشید و سرش را پایین انداخت بعد سر بر داشت و فرمود: آقاى اشراقى! من به کسى اجازه نمى دهم به زعیم مسلمین اهانت کند هر کس و در هر مقامى که باشد.»[29]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS