دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد

No image
آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، ‌حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در جمع روزه‌داران حرم حضرت معصومه(س) در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه‌نشین کردن مراجع شیعیان هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
وی وجود عالمان دینی و مراجع تقلید را برای جامعه اسلامی نعمت الهی دانست و افزود: مراجع تقلید و عالمان دینی مدافعان اسلام، نظام و مردم هستند و به همین دلیل عده‌ای به دنبال خانه‌نشین کردن آنان هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بسیاری از جوانان این کشور، خون خود را به نظام و انقلاب هدیه کرد‌ه‌اند، مراجع تقلید هرگز در برابر این خون‌ها و دفاع از حقوق مردم و اسلام سکوت نخواهند کرد.
وی با بیان این که برخی تقلید را کورکورانه می‌دانند، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که تقلید به معنای عمل کورکورانه است در حالی که تقلید از مراجع به معنای رجوع به کارشناس، متخصص در دین و رجوع به فرد آگاه است، مثل این که فرد بیماری برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کند و هرگز بیمار بدون تخصص پزشکی نمی‌تواند خود را درمان کند، مقلّد نیز بدون تقلید نمی‌تواند به احکام عمل کند.
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: گروهی ادعا می‌کنند می‌توانند بدون تقلید به احکام الهی عمل کنند، اما؛ هرکسی که به این جایگاه و درجه اجتهاد رسیده است و می‌تواند از منابع قرآنی و روایی، به احکام عمل کند، تقلید بر او حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که راستگویی و صداقت از امور مهم زندگی بشری است، تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات جامعه دروغ‌گویی است که اگر مردم به دولت یا دولت به مردم دروغ گوید، شیرازه کشور متلاشی خواهد شد.
وی نقش زبان را در حفظ ایمان بسیار مهم دانست و افزود: باید کانون خانواده با صدق و راستگویی استوار شود؛ زیرا زمانی که زبان انسان به درست سخن گوید، ایمانش مستحکم می‌شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: اصلاح زبان مقدمه اصلاح دل و ایمان است؛ زیرا بسیاری از گنا‌هان به سبب زبان صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: زبان هم آتش‌آور کانون خانواده و هم خاموش کننده آتش است، اگر به درستی هدایت شود، بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS