دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله مسلم ملکوتی

No image
تالیفات آیت الله مسلم ملکوتی

آثار و تألیفات

این مجتهد پرتلاش، در کنار تحصیل، تدریس، پژوهش،مطالعه و فعالیّت هاى اجرایى و اجتماعى، به نگارش نیز اهتمام دارد: وى در طول تحصیل، اکثر درس هاى استادان خارج فقه و اصول و فلسفه خود را یادداشت و تقریر نموده است و علاوه برآن، وى در هنگام تدریس هم پیش از حضور در جمع شاگردان، مطالب درس را مى نوشت و آن گاه در جلسه درس حاضر مى شدچنان که هنوز هم این روش را ادامه مى دهد. تاکنون تعدادى از آثار مکتوب آیت الله ملکوتى به چاپ رسیده، امّا بیشتر آن آثار، هنوز چاپ نشده است. در این بخش، به فهرست و شرح اجمالى این آثار مى پردازیم:

1. المحاکمات

این کتاب نقد و بررسى آرا و نظرات میرزاى نایینى، آقا ضیاءالدین عراقى و محمدحسین غروى اصفهانى در اصول و مقایسه آنها با یکدیگر که در سال 1371 ق. در نجف به چاپ رسیده است.

2. الربافى التشریع الاسلامى

این کتاب، 3 جلد است که جلد اوّل، شامل سیر تاریخى ربا، نظرات ادیان و مکتب هاى اقتصادى درباره ربا و طرح و ردّ اشکالات وارده بر حرمت رباست که در سال 1392 ق. به چاپ رسیده است. جلد دوم و سوم آن درباره رباى قرضى و رباى معامله اى است که هنوز چاپ نشده است.

3. ماالفرق بین الدّین و العلم و الفلسفه

این کتاب، داراى بحث هاى علمى ـ تحقیقى در ردّ مکتب مارکسیسم و فلسفه کمونیستى است که در روزهاى گسترش آن در عراق، آیت الله ملکوتى ان را به نگارش درآورده و براى آگاهى طلاّب و دانشجویان عراقى در نجف، آن را تدریس کرده است این کتاب نیز هنوز چاپ نشده است.

4. الامن العام فى الاسلام

آیت الله ملکوتى در این کتاب به بحث مبسوط و مفصلى درباره ضرورت امر به معروف و نهى از منکر و شرایط آن از دیدگاه قرآن، سنت و عقل پرداخته است که در نوع خود، از محتواى بدیعى برخوردار است. این اثر در سال 1403 ق. در تبریر به چاپ رسیده است.

5. المنافقون فى القرآن والسنة والتاریخ(خطى)

6. تفسیر سوره فاتحه(خطى).

7. مقتل الامام الحسین(علیه السلام)(خطى).

8. شرح مبسوط بر کفایة الاصول(خطى).

9. تقریرات درس مرحوم آیت الله حجت(خطى).

10. حاشیه بر عروة الوثقى که به چاپ رسیده است.

11. حاشیه بر اسفار ملاّصدراى شیرازى(خطى).

12. حاشیه بر شفاى بوعلى(خطى).

13. مناسک حج که چند بار چاپ شده است.

14. توضیح المسائل که چندین بار به چاپ رسید.

15. مسجد، مسجد شد.

یکى دیگر از آثار ارزشمند این فقیه سترگ، کتاب «مسجد، مسجد شد» است. انگیزه نگارش وى از این اثر، احیا و تجدید بناى مصلاى بزرگ تبریز بود. این کتاب، در سال 1364 ش. در دو جلد در تبریز به چاپ رسید. یک بخش آن از تحقیق عالمانه وعمیق تاریخ موقوفات در آذربایجان حکایت دارد و بخش هاى دیگر آن، درباره رویدادهاى مهم تاریخى در آذربایجان و ایران است. این اثر نفیس را مى توان یک دوره کامل تاریخ ایران و آذربایجان به شمار آورد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS