دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله باقر شریف قرشی

No image
تدریس آیت الله باقر شریف قرشی

بر کرسى استادى

استاد شریف قرشى پس از سال ها تلاش و کوشش در راه تحصیل و کسب مدارج عالى علمى و معنوى، خود به تدریس پرداخت. وى گرایش به تدریس را چنین آورده است:

«آن چه را از استادم، مرحوم آیت الله سیّد ابوالقاسم خویى در مباحث «العروة الوثقى» آموختم، براى جماعتى از برادران فاضل بازگو مى کنم.

براى گروهى از برادران صاحب فضل و کمال، کتاب مکاسب شیخ مرتضى انصارى و کفایتین و فرائد الاصول را درس مى گفتم.

بیش از همه، مقدّمات و نحو را تدریس کرده ام. مدت هشت سال، الفیه ابن مالک را در مرکزى به نام «الجامع الهندى»[8] در حلقه هاى درسى مختلف، یکى پس از دیگرى تدریس مى کردم. به دلیل مهارتم در علم نحو، بعضى از بزرگان حوزه نجف، لقب «اخفش نحوى» به من داده اند.[9]

کتاب منطق مظفر را هم چندین بار تدریس کرده ام و در مورد آن چه تدریس کرده ام، کتاب هاى مختلفى هم تألیف نموده ام.[10]»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
Powered by TayaCMS