دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق بشر در اسلام؛ تأکید بر کرامت انسانی

No image
حقوق بشر در اسلام؛ تأکید بر کرامت انسانی از 14 قرن پیش تعالیم اسلام به حقوق کامل بشر در راستای تأکید بر کرامت انسانی تأکید دارد، چرا که حقوق بشر اصلی ثابت است که به کرامت انسان ضمن اعتراف، احترام می گذارد تا در حفظ این حقوق میان مصالح فرد و جامعه توازن ایجاد کند.
عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیر کل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی ( آیسیسکو) درباره "حقوق بشر در تعالیم اسلام" مقاله ای نوشت و در آن اظهار داشت: حقوق بشر موضوعی است که جوامع بین المللی به آن اهتمام می ورزند و دیدگاه‌ها و جایگاه‌های مختلفی درباره آن دارند. این مقاله به منظور تبیین جایگاه صحیح اسلام در باره این مسئله و از سوی دیگر به منظور تصحیح مفاهیم و تبیین حقایق و ویژگیهای دین اسلام نوشته شده تا منشائی برای اشاعه صلح، امنیت، آرامش، تفاهیم میان ملتها و امتها و تشریک مساعی در ساخت تمدن انسانی باشد و اسلام را با همه ویژگیهای خود به جهانیان معرفی کند.
وی در مقاله خود به تاریخچه حقوق بشر در زمینه های بین المللی اشاره کرده و یادآور شد: با رجوع به منشأ تفکر حقوق بشر می توان فهمید از قرن 17 تا امروز صدها توافقنامه بین المللی امضا شده که همه آنها اساس اسلامی دارند، تفکرات سیاسی، بین المللی و قانونی در چارچوب حقوق بشر از جوهر و مسئله انسانیت مطرح شده در اسلام سرچشمه گرفته اند، چرا که ماده اولیه حقوق بشر در اسلام از 14 قرن پیش آمده و از همه قوانین بین المللی پیشی گرفته بود. اگر چه حقوق بشر پس از نهضت اروپا به کشورهای غربی راه یافت، اما حقوق بشر مسئله ای بود که اسلام این دین آسمانی بر توسعه مفاهیم حقوق بشر در مفاهیم مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی تأکید بسیاری داشت.
تویجری با تأکید بر اینکه در مفهوم حقوق بشر، اسلام سعی داشت میان مصلحت فرد در نگهداری حقوق خود و میان مصلحت جامعه توازن ایجاد کند، یادآور شد: از این رو در تعالیم اسلامی بی باکانه به حقوق کامل بشر در راستای تأکید بر کرامت انسانی اعتراف می کند.
همانطور که اسلام آزادی بشر در چارچوب بندگی خدا و خارج کردن او از ظلمات به سوی نور را می خواهد، در چارچوب قوانین بین المللی نیز حقوق بشر که در عمق و جوهر تعالیم اسلام وجود دارد باید رعایت شود. چرا که اسلام در اعتراف به حقوق بشر و تشویق او بر حفظ و نگهداری این حقوق تأکید بسیاری دارد و خواستار رعایت آن است.
با توجه به اینکه اسلام دین خدا و رسالت بشر و شیوه کامل زندگی انسانی بر اساس قوانین ثابت است، اصولی برای انسان قرار داده تا از حقوق انسان و افراط و تفریط در آن محافظت و سنت الهی را حفظ کند. چرا که حق فرد و جامعه در تعالیم اسلام حق خداوند به شمار می روند؛ از این رو حفظ و نگهداری حقوق بشر بر زندگی همه انسان تأثیر به سزایی دارد. بنابراین حقوق بشر از منظر اسلام حق خدا است که باید رعایت شود. از سوی دیگر مفهوم اسلام با رعایت حقوق بشر ارتقاء می یابد و با توجه به اینکه حقوق بشر در شریعت اسلام از واجبات دینی است مسئولیتی بزرگی را به عهده فرد و جامعه می گذارد.
مدیر کل آیسیسکو در ادامه این مقاله تأکید کرد: حقوق بشر احترام به کرامت انسانی است، بنابراین اصلی ثابت است که احترام کامل به کرامت انسان می گذارد و کرامت انسانی نیز از عدل مطلق، مساوات کامل و انصاف ناشی می شود. از سوی دیگر از مقاصد و اهداف شریعت اسلام حفظ دین، نفس، عقل و مال انسان و در واقع حفظ کیان انسان و حقوق بشر به صورت فطری و شرعی است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

ویژگی های مادر نمونه از دیدگاه قرآن و مذهب

از زمره صفات ثبوتى و فعل خداوند خالقیت و ربوبیت است. یعنى هم آفریدگار است و هم پروردگار. جریان این دو صفت الهى در مورد انسان به توسط پدر و مادر انجام مى شود و این دو هستند كه وسیله پیدایش او در حیات مادى و رشد و تربیت او بویژه در ایام كودكى اند.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
Powered by TayaCMS