دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شهود ماورای طبیعت در کلام پیامبر

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «شماها به جائی می رسید که آدرس خانه خود در بهشت را بهتر از آدرس خانه دنیایتان می دانید» (برگرفته از: مبادی اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی)
شهود ماورای طبیعت در کلام پیامبر
شهود ماورای طبیعت در کلام پیامبر

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم):

«لاَحَدُکُم اَهدی اِلی مَنزِلِه فِی الجَنّةِ مِنهُ اِلی مَنزِلِهِ فِی الدّنیا» (شرح اربعین، ص 104)

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«شماها به جائی می رسید که آدرس خانه خود در بهشت را بهتر از آدرس خانه دنیایتان می دانید»

(برگرفته از: مبادی اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی)

توضیح:

«شهود ماورای طبیعت»

صدر الدین قونوی از صحیح بخاری نقل کرده است که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«لاَحَدُکُم اَهدی اِلی مَنزِلِه فِی الجَنّةِ مِنهُ اِلی مَنزِلِهِ فِی الدّنیا»

«شماها به جائی می رسید که آدرس خانه خود در بهشت را بهتر از آدرس خانه دنیایتان می دانید»

امیر المومنین (علیه السلام) در این زمینه می فرماید:

«اَیّها النّاس سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی فَلَاَنا بِطُرُقِ السّماءِ اَعلَمُ مِنّی بِطُرُقِ الاَرضِ»

«قبل از این که مرا از دست بدهید، هر چه می خواهید از من بپرسید؛ زیرا من راههای آسمان را بهتر از راههای زمین می دانم»

منظور از این آسمان ظاهراً آسمانی است که قرآن می فرماید:

«وَفِی السّماءِ رِزقُکُم وَما توعَدون»

یعنی آسمانی که درِ آن به روی کافران باز نمی شود:

«لا تُفَتّحُ لََهُم اَبوابُ السّماء»

نه این آسمان ظاهری. به عبارت دیگر حضرت علی (علیه السلام) نمی خواهد بفرماید من علم نجوم را بهتر از علوم طبیعی دیگر می دانم، بلکه می فرماید: مسائل مربوط به آسمان غیب، برای من مشهودتر از مسائل طبیعت است. زیرا عالم طبیعت، چیزی جز تیرگی و گنگی نیست.

    منبع: جوادی آملی (آیت الله)، عبدالله؛ مبادی اخلاق در قرآن، صص 199- 198.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب فرهنگنامه تاريخ زندگی پيامبر اعظم(ص)

کتاب فرهنگنامه تاريخ زندگی پيامبر اعظم(ص)

کتاب فرهنگ‎ نامه جامع تاریخی زندگی و سیره ی آخرین فرستاده‎ی الهی در قالبی جدید راستای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی توسط بخش تاریخ فرهنگ نامه علوم انسانی و اسلامی پژوهه تهیه شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS