دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی ملا علی فاضل قزوینی

No image
فعالیت های فرهنگی ملا علی فاضل قزوینی

تلاشهاى فرهنگى

ملاعلى قزوینى در زنجان علاوه بر تدریس، به تألیف آثارى متعدد روى آورد و آموزش مردم را در رأس برنامه هاى خود قرار داد. آن عالم وارسته در ترویج دین و روشن نمودن مسایل فقهى و شرعى، توجه به معشیت، معاملات و زندگى اهالى بر حسب موازین الهى بسیار فعال بود و توانست در یک دوره ده ساله وضع مذهبى و فکرى آنان را به طور اساسى متحول کند. معروف است که یک روز به مسجد چهل ستون آمد و سجده شکر به جاى آورد به حاضران گفت: وقتى به این شهر آمدم آگاهى مردم از احکام دین در حد بسیار نازلى بود، اما اکنون شاهد رشد و تحول خوبى هستیم. اینک که مى خواستم پایم را به چنین مکان مقدسى بگذارم، دو نوجوان غیر مکلف ولى ممیز را دیدم که براى معامله یک مرغ صیغه شرعى مى خواندند! براى همین سجده شکر به جاى آوردم.[14] فاضل قزوینى کوشید شعائر مذهبى در زنجان اقامه گردد. او موفق گشت براى نخستین بار این شعائر را احیا کند.[15] دکتر سید نورالدین مجتهدى گفته است:

«در محضر پدرم از حاج رجبعلى که یکى از بازاریان مشهور زنجان بوده شنیدم که از روحانیان زنجان سخن مى گفت و نقل مى کرد: من کودک بودم، سپیده دمان براى نماز صبح همراه پدرم به مسجد چهل ستون مى رفتم و پشت سر آخوند ملاعلى قزوینى نماز مى خواندم، مسجد پر از نمازگزار مى شد و ازدحام جمعیت شدید بود.»[16]

آیت الله حاج سید احمد زنجانى مى نویسد:

«مرحوم آخوند قزوینى در نشر احکام دین و تهذیب اخلاق مردم و تعلیم و تربیت آنان کمال جدیت را داشت. حتى افرادى را تربیت کرده بود تا در بازار و معابر شهر در حال گردش باشند و در امنیت شهر اهتمام ورزند، آنان به توصیه آخوند با صداى یا عزیزالله که ذکر خدا بود، فریاد مى زدند و رفته رفته وجود این افراد به یک رسم تبدیل گردید که در محافظت از این دیار بسیار مؤثر بود.»[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
Powered by TayaCMS