دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتابی با عنوان «استدراج» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر می‌شود

No image
کتابی با عنوان «استدراج» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر می‌شود
کتابی با عنوان «استدراج» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر می‌شود به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در قم، کتاب استدارج که پیش از این بخشی از آن در دایره‌المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن چاپ و منتشر شده بود، به شکل کتابی کامل از سوی بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر می‌شود. نویسنده این کتاب با این شناسه که اِستدراج به معنای نزدیک شدن تدریجى و غیر مستقیم کافران و فاسقان به هلاکت و عذاب بر اثر اصرار بر کفر و گناه است، می‌کوشد تا تصویر کامل از این مساله قرآنی به‌دست دهد. وی با اشاره به گستره معنایی استدارج می‌نویسد: مفهوم استدراج گستره وسیعى دارد و در ارتباط با بسیارى از مفاهیم دیگر قرآن است. ازاین‌رو مجلسى، در ضمن دو عنوان عام «کفر و ایمان» درباره استدراج بحث‌کرده است. مفاهیم پیرامون استدراج گاه در مقایسه با افراد مبتلا به این سنّت و گاه در مقایسه با خداوند در نقش فاعل استدراج مطرح شده است. در واقع این مفاهیم، دو روى یک سکه است که بخش نخست آنها حالت ظاهرى استدراج (تنعّم، آسایش و احساس عزّت و اقتدار) و بخش دیگر حالت باطنى و واقعى آن (فرو رفتن آرام در باتلاق هلاکت و ابتلاى تدریجى به عذاب الهى) را نمایش مى‌دهد. از سوى دیگر، مراحل پیش از استدراج و مفاهیم همراه و ملازم آن، در کنار سرانجام استدراج، به نحوى در ارتباط با استدراج بوده، بستر اجراى آن را روشن مى‌سازد. در دسته نخست به مراحل گوناگونى از سیر تدریجى انسان در بستر هدایت‌هاى تکوینى و تشریعى خداوند و در دسته دوم به پایان دفعى این فرایند که با نزول عذاب دنیوى یا فرود آمدن عذاب اخروى به هنگام مرگ قرین است توجّه شده، ازاین‌رو مفهوم مزبور در 4‌حوزه معنایى قابل بررسى است. وی سپس چهار حوزه معنایی آن را به تفصیل شرح می‌دهد و در ادامه به سنت استدراج به عنوان یکی از سنت‌ها اشاره کرده می‌نویسد: قرآن کریم از برخى سنّت‌هاى الهى یاد مى‌کند که فرایند حرکت انسان و جوامع بشرى تابع آنهاست. این سنت‌ها افزون بر استناد به بعد غیبى، از واقعیتى عینى و طبیعى نیز برخوردار بوده، از منظر روان‌شناختى و جامعه‌شناختى قابل تبیین و تحلیل است. با این نگرش مى‌توان سنّت استدراج را در دو حوزه فردى و اجتماعى بررسى ‌کرد. نویسنده در ادامه مباحثی را در باره مصادیق استدارج و فرجام و آثار آن مطرح می‌کند و در پایان راه‌های ایمنی از آن را ایمان به خدا‌، سپاس و تشکر از خدا و نعمت‌های وی، مشارطه و مراقبه و محاسبه در کارها و مانند آن بر شمرده و به تفصیل با استفاده از آیات قرآنی آن را توضیح و تبیین می‌کند. همچنین، این کتاب مجموعه‌ای از تک نگاره‌های موضوعی قرآن است که از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تدوین و توسط بوستان کتاب چاپ و منتشر می‌شود و تاکنون چند کتاب از این مجموعه چون آیات نامدار و ابلیس و ابراهیم (ع) چاپ و منتشر شده است. شیعه‌نیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

بهترین روش رفتار با دیگران از کلام رسول ‏اکرم(ص)

اگر روشى را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مى‏کنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
Powered by TayaCMS